LOTNISKO W RĘBIECHOWIE
Linia 102: | Linia 102: | ||
| 2019 | | 2019 | ||
| 5 376 120 | | 5 376 120 | ||
+ | |- | ||
+ | | 2020 | ||
+ | | 1 711 281 | ||
+ | |- | ||
+ | | 2021 | ||
+ | | 2 155 470 | ||
+ | |- | ||
+ | | 2022 | ||
+ | | 4 576 705 | ||
|- | |- | ||
| class="authorEgTab" | {{author: MB}} | | class="authorEgTab" | {{author: MB}} | ||
|} [[Category: Encyklopedia]] [[Category: Życie miasta]] | |} [[Category: Encyklopedia]] [[Category: Życie miasta]] |
Wersja z 10:03, 20 sty 2023
Port Lotniczy Gdańsk im. Lecha Wałęsy, w Rębiechowie. Otwarty 2 V 1974, zajmuje obszar 240 ha. Jedno z trzech (obok Portu Lotniczego Warszawa Okęcie i Kraków Balice) lotnisk międzynarodowych w Polsce, zapasowe lotnisko dla Warszawy. 30 IV 1993 zawiązana została spółka Port Lotniczy Gdańsk-Rębiechowo Sp. z o.o. (uchwała Rady Miasta o wejściu do spółki z 16 marca). W lipcu 1997 zmieniono nazwę na Port Lotniczy Gdańsk-Trójmiasto, 10 V 2004 otrzymał imię Lecha Wałęsy. 4 VIII 1997 otwarto nowy terminal pasażerski: trzy kondygnacje nadziemne i jedna podziemna, kubatura 38 500 m³, w tym powierzchnia użytkowa 7260 m². Przepustowość terminala obliczono na milion osób rocznie. Pierwsze lotnisko regionalne w Polsce ze składem wolnocłowym. Nad bezpieczeństwem czuwa radarowa kontrola regionu, obejmująca monitoringiem wszystkie samoloty zbliżające się do lotniska i znajdujące się na obszarze Polski północnej. Umożliwiają to radary: pierwotny, o zasięgu około 130 km, i wtórny, o zasięgu około 450 km. Osłonę meteorologiczną zapewnia radar meteorologiczny. Lotnisko posiada ILS kategorii I, umożliwiający lądowanie do widzialności nie niższej niż 550 m. Asfaltobetonowa droga startowa ma 2800 m długości i 45 m szerokości. Możliwych jest 8–12 operacji start-lądowanie na godzinę, czyli 40–50 tysięcy samolotów i 3–4 mln pasażerów rocznie. Kaplica na lotnisku podlega kościołowi Chrystusa Odkupiciela na Żabiance.
31 III 2012 obok starego terminalu T1 oddano do użytku nowy terminal T2 (pierwszych pasażerów odprawiono 6 kwietnia). Prace budowlane prowadzone przez firmę Doraco, rozpoczęły się w lutym 2010. Powstały dwie strefy funkcjonalne: związane z płytą lotniska – sortownia bagażu i poczekalnie, oraz strefy związane ze stroną miejską – hale odpraw biletowo-bagażowych (odlotów), biura linii lotniczych, gastronomia, usługi. Terminal zaplanowano jako czterokondygnacyjny (w tym jedna kondygnacja podziemna) o powierzchni 39,5 tysięcy m² (kubatura: ponad 350 tysięcy m³, długość budynku: 187 m), z 40 stanowiskami odpraw. Dla wygody pasażerów na parterze znajduje się sortowania bagażu oraz kontrola bezpieczeństwa (dziewięć stanowisk). Na piętrze strefa dla pasażerów po odprawie, z ośmioma bramami wyjściowymi. Nowy terminal połączono ze starym na poziomie I piętra. W starym budynku hala przylotów – na parterze, a na piętrze hala odlotów tzw. pasażerów z poza strefy Schengen. Nowy budynek terminala kosztował około 153 mln zł netto. Oprócz nowego budynku terminala rozbudowano infrastrukturę lotniskową, która pozwoliła na obsługę 30 operacji lotniczych w ciągu godziny. Zbudowano między innymi równoległą do pasa startowego drogę kołowania, dwie dodatkowe drogi zejścia, nową płytę postojową. Obejmuje ona kilkanaście stanowisk postojowych dla samolotów typu Boeing 737 i Airbus A320. Nowością było stanowisko odladzania samolotów. Całościowy koszt infrastruktury wyniósł około 400 mln zł.
3 VI 2014 po raz pierwszy użyto tzw. rękawa (bezpośredniego przejścia do samolotu i z samolotu, bez potrzeby wychodzenia na płytę lotniska). Trzy rękawy zainstalowano w terminalu T2, do tej pory wykorzystywanym jako hala odlotów. W 2014 rozpoczęto rozbudowę terminala pasażerskiego przeznaczonego dla osób przylatujących, mającą powiększyć istniejący budynek o około 30%. W październiku tego roku rozpoczęła się również inwestycja pozwalająca na bezpieczne lądowanie w trudnych warunkach (nawet w gęstej mgle). System rozpoczął działanie 12 listopada 2015, dzięki czemu lotnisko (jako trzecie w Polsce po Warszawie i Modlinie) zostało podniesione pod względem systemu wspomagającego lądowanie (ILS) z kategorii I do kategorii II (podejście według wskazań przyrządów i lądowanie przy wysokości decyzji poniżej 60 m, ale nie mniejszej niż 30 m oraz przy widzialności na drodze startowej nie mniejszej niż 300 m).
W czerwcu 2015 ukończono dobudowaną od zachodu część terminala T2 (przylotową), oddając ją do użytku 1 września 2015 (pierwszym pasażerem, który z niej skorzystał, był wracający z Etiopii Lech Wałęsa). Wykonawcą była firma NDL, wartość inwestycji wyniosła 87 mln zł. Nowa część uzyskała łącznik z położonym na estakadzie przystankiem Pomorskiej Kolei Metropolitalnej, uruchomionej również 1 IX 2015. Terminal T1 w części parterowej zamknięto dla obsługi pasażerskiej (z przeznaczeniem na funkcje rezerwowe), na piętrze utrzymano miejsce odlotów do krajów poza strefą Schengen.
12 V 2022 otwarto w bezpośrednim sąsiedztwie Portu Lotniczego biurowiec Alpha, pierwszy z siedmiu planowanych w ramach nowoczesnej dzielnicy Airport City Gdańsk. 23 VI 2022 otwarto (a 28 czerwca oddano do użytku) budowany przez firmę Doraco od 2019 (kosztem 255 mln zł) nowy pirs zachodni Terminalu 2 (trzy kondygnacje naziemne z antresolą, jedna podziemna), powiększając terminal o kolejne 16 000 m² powierzchni, dodając nowe bramki, punkty odprawy paszportowej, powiększając bagażownię i halę odbioru bagażu.
Rok | Liczba pasażerów |
---|---|
1991 | 78 000 |
1992 | 102 000 |
1993 | 121 000 |
1994 | 146 000 |
1995 | 167 000 |
1996 | 178 000 |
1997 | 195 000 |
1998 | 230 000 |
1999 | 250 000 |
2000 | 270 000 |
2001 | 319 000 |
2002 | 318 000 |
2003 | 365 000 |
2004 | 467 000 |
2005 | 672 000 |
2006 | 1 256 000 |
2007 | 1 715 000 |
2008 | 1 954 000 |
2009 | 1 911 000 |
2010 | 2 232 000 |
2011 | 2 463 222 |
2012 | 2 976 000 |
2013 | 2 884 000 |
2014 | 3 288 000 |
2015 | 3 706 108 |
2016 | 4 004 081 |
2017 | 4 611 714 |
2018 | 4 980 647 |
2019 | 5 376 120 |
2020 | 1 711 281 |
2021 | 2 155 470 |
2022 | 4 576 705 |