DONNET SAMUEL, miedziorytnik
Linia 1: | Linia 1: | ||
{{paper}} | {{paper}} | ||
[[File:1_Samuel_Donnet.jpeg|thumb|Samuel Donnet siedząc (po prawej) na stoku [[GRODZISKO| Grodziska]], szkicuje prezentowaną panoramę Gdańska, według ryciny Hendrika Donneta, 1785]] | [[File:1_Samuel_Donnet.jpeg|thumb|Samuel Donnet siedząc (po prawej) na stoku [[GRODZISKO| Grodziska]], szkicuje prezentowaną panoramę Gdańska, według ryciny Hendrika Donneta, 1785]] | ||
− | [[File:Donnet_Samuel.jpg|thumb|Samuel Donnet, wedle jednych "Gdańsk kapitulujący 1734" (miasto pod personifikacją dziewicy kapituluje przed feldmarszałkiem | + | [[File:Donnet_Samuel.jpg|thumb|Samuel Donnet, wedle jednych "Gdańsk kapitulujący 1734" (miasto pod personifikacją dziewicy kapituluje przed feldmarszałkiem Burchardem von Münnichenem – scena w górnej części), wedle innych "Gdańsk jako twierdza niepokonana"]] |
[[File:Przytułek dla dzieci i starców w Gdańsku, Samuel Donnet, 1707.JPG|thumb| Samuel Donnet, [[DOM DOBROCZYNNOŚCI | Dom Dobroczynności]], 1707]] | [[File:Przytułek dla dzieci i starców w Gdańsku, Samuel Donnet, 1707.JPG|thumb| Samuel Donnet, [[DOM DOBROCZYNNOŚCI | Dom Dobroczynności]], 1707]] | ||
[[File:Samuel_Donnet.jpg|thumb|Samuel Donnet ''Gdańsk <br/> w czasie zarazy'', 1709]] | [[File:Samuel_Donnet.jpg|thumb|Samuel Donnet ''Gdańsk <br/> w czasie zarazy'', 1709]] |
Wersja z 13:29, 9 sty 2023
SAMUEL DONNET (XVII–XVIII wiek), miedziorytnik. W Gdańsku działał w latach 1699–1734. Autor portretów (zob. luteranie) i przede wszystkim rycin odtwarzających wydarzenia historyczne ( pokój oliwski 1660, oblężenie Gdańska przez wojska rosyjsko-saskie w 1734, wielką epidemię dżumy w Gdańsku w 1709). Wykonał cykl sztychów przedstawiających widoki gdańskich budynków ( Domu Dobroczynności, szpital Wszystkich Bożych Aniołów), sceny rodzajowe gdańskiego życia z 1. połowy XVIII wieku, ryciny, mapy, strony tytułowe (winiety) dla oficyn wydawniczych Gdańska i Torunia. Wykonał płyty (znane od 1749) do cyklu obrazującego 49 muszli i 67 innych rzadkich eksponatów z Muzeum Gottwaldianum ( Christopher Gottwaldt), które służyły jako wzorce między innymi dla malarzy Daniela Kleina, Johanna Benedikta Hoffmanna jr i miedziorytników takich jak Pieter Stevens von Gunst, Jacob Houbraken, Martin Bernigeroth czy Johann Christian Gottfried Fritzsch.
Jego pracę kontynuował syn Johann, czynny w Gdańsku w latach 1754–1773, specjalizujący się w medalierstwie i rycinach książkowych, autor medalu pamiątkowego z 1754, wybitego przez władze Gdańska w 300-lecie powrotu Gdańska pod panowanie Polski.
Bibliografia:
Bergau R., Die Danziger Kupferstecher Samuel und Johann Donnet, „Archiv für die zeichnenden Künste mit besonderer Beziehung auf Kupferstecher- und Holzschneidekunst und ihre Geschichte” 1867, Bd. 13, s. 145–151.