DANZIGER RUDERVEREIN, klub wioślarski
Linia 18: | Linia 18: | ||
|- | |- | ||
| style="vertical-align:top" | 1897–1899 | | style="vertical-align:top" | 1897–1899 | ||
− | | style="vertical-align:top" | [[GERIKE OTTO JULIUS | Otto Julius Gerike]] | + | | style="vertical-align:top" | [[GERIKE OTTO JULIUS, kupiec, radny | Otto Julius Gerike]] |
|- | |- | ||
| style="vertical-align:top" | 1900 | | style="vertical-align:top" | 1900 | ||
Linia 27: | Linia 27: | ||
|- | |- | ||
| style="vertical-align:top" | 1904 | | style="vertical-align:top" | 1904 | ||
− | | style="vertical-align:top" | [[GERIKE OTTO JULIUS | Otto Julius Gerike]] | + | | style="vertical-align:top" | [[GERIKE OTTO JULIUS, kupiec, radny | Otto Julius Gerike]] |
|- | |- | ||
| style="vertical-align:top" | 1907 | | style="vertical-align:top" | 1907 |
Wersja z 11:52, 21 gru 2022
DANZIGER RUDERVEREIN (Gdańskie Stowarzyszenie Wioślarskie), powołane 7 VII 1891 przez grupę byłych członków Ruder-Club Victoria Danzig. Założycielem i pierwszym przewodniczącym był Georg Wilhelm Euler. Flaga klubu przedstawiała biało-czerwone poziome pasy, w górnym lewym rogu znalazł się prostokąt ze skrzyżowanymi liniami poprowadzonymi po przekątnej, wyznaczającymi cztery pola, na których umieszczono akronim nazwy klubu, w rogu zapisano rok założenia.
Tor wioślarski o długości 2000 metrów znajdował się w Wisłoujściu, przystań klubowa zaś mieściła się na Ołowiance, na północnym cyplu, przy nabrzeżu od strony kanału Na Stępce pod różnymi adresami: Bootshaus Pumpstation (1901–1918), Am Kielgraben (Na Stępce, 1922–1939). W okresie zimowym adres biura zarządu oraz miejsca spotkań klubowych zmieniały się: Ressource Concordia przy Langer Markt 15 (Długi Targ), 1897; Münchner Bürgerbräu przy Hundegasse 96 (ul. Ogarna), 1898–1899; hotel Germania przy Hundegasse 27/28, 1902–1903; Café Hohenzollern (adres korespondencyjny Am Jacobstor (ul. Wałowa), 1905–1907; Brotbänkengasse 16 (ul. Chlebnicka), 1909–1912; Artushof przy Hundegasse 96, 1914; Café Hohenzollern przy Langer Markt 11 (Długi Targ), 1915–1918; Langgasse 57/58 (ul. Długa), 1919; Brotbänkengasse 11, 1922; Sandgrube 21A (ul. Rogaczewskiego), 1924; Hauptstraße 113 (Wrzeszcz, al. Grunwaldzka), 1925; Milchkannengasse 18 (ul. Stągiewna), 1927; Jopengasse 8 (ul. Piwna), 1929; Dominikswall 10 (ul. Wały Jagillońskie), 1931; Lange Brücke 10 (Długie Pobrzeże), 1933–1934; Karrenwall 2 (ul. Okopowa), 1935–1938; Georgstraße 35 (Oliwa, ul. Obrońców Westerplatte), 1939; Karrenwall 2, 1940–1941.
Corocznie odbywały się zawody Ruder-Regatta zu Danzig auf der Weichsel zwischen Neufahrwasser und Danzig. W międzynarodowych regatach członkowie klubu występowali w osadach łączonych z zawodnikami innych gdańskich klubów, między innymi w 1934 w organizowanych przez Polski Związek Towarzystw Wioślarskich międzynarodowych regatach w Brdyujściu koło Bydgoszczy oraz w 1935 w VI Polskich Regatach Międzyklubowych w Gdańsku. W obu sukces odniosły załogi łączone, złożone także z członków Ruderclub „Victoria” (ósemki i czwórki). W lipcu 1938 wioślarze klubu wzięli udział w międzynarodowych zawodach w Bydgoszczy, w których osada ósemki zajęła trzecie miejsce.
Lata | Imię i nazwisko |
---|---|
1891 | Georg Wilhelm Euler |
1897–1899 | Otto Julius Gerike |
1900 | Georg Cornicelius |
1902–1903 | Johann Eduard Axt |
1904 | Otto Julius Gerike |
1907 | Cäsar Franz Wetterich |
1909–1911 | Cäsar Franz Wetterich |
1912 | Isidor Knapp, z zawodu kapelusznik |
1913–1925 | Cäsar Franz Wetterich (zm. po 1933) |
1933–1941 | Ernst Zenke |