STECH ANDREAS, malarz
Linia 1: | Linia 1: | ||
{{paper}} | {{paper}} | ||
− | [[File:Andreas Stech, Martwa natura z wiewiórką, 1672–1678.JPG|thumb|Andreas Stech | + | [[File:Andreas Stech, Martwa natura z wiewiórką, 1672–1678.JPG|thumb|Andreas Stech ''Martwa natura z wiewiórką'', 1672–1678]] |
+ | ANDREAS STECH (Steg, Stecher; ochrzczony 9 IX 1635 Słupsk – 12 I 1697 Gdańsk), malarz. W Gd. z rodziną od 1636. Przypuszczalnie uczył się malarstwa u ojca, Heinricha,od 1653 zapewne u q Adolfa Boya. W 1658 wyzwolony na czeladnika, od 28 III 1662 mistrz cechowy na podstawie prac: Powołanie św. Andrzeja i Krezus rzucający się w płomienie, 1667 otrzymał gd. q obywatelstwo. Wpływ na jego styl wywarło malarstwo hol. i flam. Malował gł. obrazy rel. (św. Róża z Limy w q kośc. św. Mikołaja) oraz dla cystersów z klasztoru w q Oliwie (m.in. obraz w ołtarzu głównym, 7 kompozycji w nawie gł.) i Pelplinie (m.in. Ukrzyżowanie, sceny z Dziejów Apostolskich) i portrety (będące najbardziej cenioną częścią jego spuścizny, m.in. q Jana Heweliusza, Gabriela Fryderyka Schumanna, syna burmistrza q Gabriela Schumanna, Petera Fabri, Johanna Heina). Tworzył sceny hist. i alegoryczne (m.in. do q Dworu Artusa, niezachowane: Walka Horacjuszy z Kuriacjuszami, kartony do gobelinów Sąd Salomona i Herkules, zachowane obrazy w q BG PAN: Płaczący filozof – Heraklit i Śmiejący się filozof – Demokryt) oraz martwe natury. Osobne miejsce w jego dorobku zajmują ilustracje nauk. do dzieł gd. uczonych: Jana Heweliusza i botanika q Jakoba Breyna. Jego uczniem był Christian Friedrich Falckenberck (1675 Kopenhaga – 1745 Gd.), malarz tematów hist. (Cyrus i królowa Amazonek i rel. (rysunki scen pasyjnych). {{author: MJB}} [[Category: Encyklopedia]] |
Wersja z 11:51, 4 mar 2013
ANDREAS STECH (Steg, Stecher; ochrzczony 9 IX 1635 Słupsk – 12 I 1697 Gdańsk), malarz. W Gd. z rodziną od 1636. Przypuszczalnie uczył się malarstwa u ojca, Heinricha,od 1653 zapewne u q Adolfa Boya. W 1658 wyzwolony na czeladnika, od 28 III 1662 mistrz cechowy na podstawie prac: Powołanie św. Andrzeja i Krezus rzucający się w płomienie, 1667 otrzymał gd. q obywatelstwo. Wpływ na jego styl wywarło malarstwo hol. i flam. Malował gł. obrazy rel. (św. Róża z Limy w q kośc. św. Mikołaja) oraz dla cystersów z klasztoru w q Oliwie (m.in. obraz w ołtarzu głównym, 7 kompozycji w nawie gł.) i Pelplinie (m.in. Ukrzyżowanie, sceny z Dziejów Apostolskich) i portrety (będące najbardziej cenioną częścią jego spuścizny, m.in. q Jana Heweliusza, Gabriela Fryderyka Schumanna, syna burmistrza q Gabriela Schumanna, Petera Fabri, Johanna Heina). Tworzył sceny hist. i alegoryczne (m.in. do q Dworu Artusa, niezachowane: Walka Horacjuszy z Kuriacjuszami, kartony do gobelinów Sąd Salomona i Herkules, zachowane obrazy w q BG PAN: Płaczący filozof – Heraklit i Śmiejący się filozof – Demokryt) oraz martwe natury. Osobne miejsce w jego dorobku zajmują ilustracje nauk. do dzieł gd. uczonych: Jana Heweliusza i botanika q Jakoba Breyna. Jego uczniem był Christian Friedrich Falckenberck (1675 Kopenhaga – 1745 Gd.), malarz tematów hist. (Cyrus i królowa Amazonek i rel. (rysunki scen pasyjnych).