POGORIA, żaglowiec
Linia 1: | Linia 1: | ||
{{paper}} | {{paper}} | ||
[[File: Pogoria_1981.jpeg |thumb| „Pogoria”, 1981]] | [[File: Pogoria_1981.jpeg |thumb| „Pogoria”, 1981]] | ||
− | '''„POGORIA”''', Sail Training Ship. Barkentyna, której armatorem jest Sail Training Association Poland | + | '''„POGORIA”''', Sail Training Ship. Barkentyna, której armatorem jest Sail Training Association Poland (STAP). Zbudowana w [[STOCZNIA GDAŃSKA | Stoczni Gdańskiej im. Lenina]] w 1980 (położenie stępki 10 X 1979) na zlecenie Telewizji Polskiej dla Bractwa Żelaznej Szekli – stworzonej przez kapitana Adama Jassera organizacji zajmującej się szkoleniem pod żaglami. W 1980 wystartowała w Cutty Sark Tall Ships Race’80.<br/><br/> |
Na przełomie lat 1980 i 1981 wyczarterowana przez Polską Akademię Nauk. Program tzw. Szkoły Pod Żaglami rozpoczął się w latach 1983–1984, pierwsza tura trwała dziewięć miesięcy podczas rejsu z Polski do Indii i z powrotem dookoła Afryki. W 1993 finansowanie Pogorii rozpoczęło miasto Gdynia i Gdyńska Fundacja Żeglarska jako armator. Żaglowiec wziął udział w Cutty Sark Tall Ships Race na trasie Bergen–Larvik–Esbjerg, w 1994 w rejsie przez Atlantyk do Kanady i w Festiwalu Morskim na Wielkich Jeziorach. W 1995 zarządzanie przejęło stowarzyszenie STAP, żaglowiec brał udział w kolejnych regatach i imprezach żeglarskich. <br/><br/> | Na przełomie lat 1980 i 1981 wyczarterowana przez Polską Akademię Nauk. Program tzw. Szkoły Pod Żaglami rozpoczął się w latach 1983–1984, pierwsza tura trwała dziewięć miesięcy podczas rejsu z Polski do Indii i z powrotem dookoła Afryki. W 1993 finansowanie Pogorii rozpoczęło miasto Gdynia i Gdyńska Fundacja Żeglarska jako armator. Żaglowiec wziął udział w Cutty Sark Tall Ships Race na trasie Bergen–Larvik–Esbjerg, w 1994 w rejsie przez Atlantyk do Kanady i w Festiwalu Morskim na Wielkich Jeziorach. W 1995 zarządzanie przejęło stowarzyszenie STAP, żaglowiec brał udział w kolejnych regatach i imprezach żeglarskich. <br/><br/> | ||
Posiada ożaglowanie typu barkentyna: 15 żagli na trzech masztach, w tym jeden maszt z żaglami rejowymi, powierzchnia żagli 1000 m², wyporność 342 tony, 47 m długości, 8 m szerokości, zanurzenie 3,5 m, moc silnika 255 kW. {{author: JMY}} [[Category: Encyklopedia]] [[Category: Życie miasta]] | Posiada ożaglowanie typu barkentyna: 15 żagli na trzech masztach, w tym jeden maszt z żaglami rejowymi, powierzchnia żagli 1000 m², wyporność 342 tony, 47 m długości, 8 m szerokości, zanurzenie 3,5 m, moc silnika 255 kW. {{author: JMY}} [[Category: Encyklopedia]] [[Category: Życie miasta]] |
Aktualna wersja na dzień 17:16, 2 gru 2022
„POGORIA”, Sail Training Ship. Barkentyna, której armatorem jest Sail Training Association Poland (STAP). Zbudowana w Stoczni Gdańskiej im. Lenina w 1980 (położenie stępki 10 X 1979) na zlecenie Telewizji Polskiej dla Bractwa Żelaznej Szekli – stworzonej przez kapitana Adama Jassera organizacji zajmującej się szkoleniem pod żaglami. W 1980 wystartowała w Cutty Sark Tall Ships Race’80.
Na przełomie lat 1980 i 1981 wyczarterowana przez Polską Akademię Nauk. Program tzw. Szkoły Pod Żaglami rozpoczął się w latach 1983–1984, pierwsza tura trwała dziewięć miesięcy podczas rejsu z Polski do Indii i z powrotem dookoła Afryki. W 1993 finansowanie Pogorii rozpoczęło miasto Gdynia i Gdyńska Fundacja Żeglarska jako armator. Żaglowiec wziął udział w Cutty Sark Tall Ships Race na trasie Bergen–Larvik–Esbjerg, w 1994 w rejsie przez Atlantyk do Kanady i w Festiwalu Morskim na Wielkich Jeziorach. W 1995 zarządzanie przejęło stowarzyszenie STAP, żaglowiec brał udział w kolejnych regatach i imprezach żeglarskich.
Posiada ożaglowanie typu barkentyna: 15 żagli na trzech masztach, w tym jeden maszt z żaglami rejowymi, powierzchnia żagli 1000 m², wyporność 342 tony, 47 m długości, 8 m szerokości, zanurzenie 3,5 m, moc silnika 255 kW.