MOST KAMIENIARSKI
Z Encyklopedia Gdańska
(Różnice między wersjami)
(wstawianie_ilustracji (21.07.2020)) |
|||
Linia 6: | Linia 6: | ||
[[File:Most_Kamieniarski.jpg|thumb|Most Kamieniarski między Nową Motławą (przed mostem) i Kanałem na Stępce (za mostem), 2019, widok od strony zachodniej]] | [[File:Most_Kamieniarski.jpg|thumb|Most Kamieniarski między Nową Motławą (przed mostem) i Kanałem na Stępce (za mostem), 2019, widok od strony zachodniej]] | ||
− | '''MOST KAMIENIARSKI''' (Steinhauerbrücke), zwany także Czerwonym i Szafarskim, między Nową [[MOTŁAWA| Motławą]] i Kanałem na Stępce | + | '''MOST KAMIENIARSKI''' (Steinhauerbrücke), zwany także Czerwonym i Szafarskim, między Nową [[MOTŁAWA| Motławą]] i [[KANAŁ NA STĘPCE | Kanałem na Stępce]], w ciągu ulic Szafarnia–Ołowianka. Zbudowany po przekopaniu w 1576 Kanału na Stępce, na planach miasta od 1617 (wówczas zwodzony, dwuklapowy z czterema pylonami i czterema cięgnami), do około 1843 zwodzony. Nazwa od XVIII wieku, od warsztatów kamieniarzy zlokalizowanych na nabrzeżu Szafarni. Przebudowany na murowany w końcu XIX wieku. Obecny wygląd uzyskał w 1930. Długość 30 metrów. {{author: RED}} [[Category: Encyklopedia]] [[Category: Przestrzeń miasta]] |
Wersja z 12:32, 15 paź 2022
MOST KAMIENIARSKI (Steinhauerbrücke), zwany także Czerwonym i Szafarskim, między Nową Motławą i Kanałem na Stępce, w ciągu ulic Szafarnia–Ołowianka. Zbudowany po przekopaniu w 1576 Kanału na Stępce, na planach miasta od 1617 (wówczas zwodzony, dwuklapowy z czterema pylonami i czterema cięgnami), do około 1843 zwodzony. Nazwa od XVIII wieku, od warsztatów kamieniarzy zlokalizowanych na nabrzeżu Szafarni. Przebudowany na murowany w końcu XIX wieku. Obecny wygląd uzyskał w 1930. Długość 30 metrów.