WEICKHMANN JOACHIM, pastor kościoła NMP
m (Blazejsliwinski przeniósł stronę WEICKHMANN JOACHIM na WEICKHMANN JOACHIM, pastor kościoła NMP) |
Wersja z 15:44, 18 wrz 2022
JOACHIM WEICKHMANN (29 IX 1662 Gdańsk – 15 III 1736 Gdańsk), teolog, pastor kościoła Najświętszej Marii Panny (NMP) w Gdańsku. Wywodził się z norymberskiej rodziny kupieckiej, specjalizującej się w handlu suknem na wielką skalę, przybyłej w połowie XVII wieku do Gdańska. Syn kupca Johanna Leonhardta Weickhmanna (19 V 1630 – pochowany 24 VII 1688 w kościele NMP w Gdańsku) i poślubionej 17 XI 1658 w kościele NMP Cathariny (25 VI 1641 Gdańsk – 29 X 1711 Gdańsk), córki przybyłego z Lubeki kupca Joachima Ravensburga (zm. 30 X 1648 Gdańsk).
Od 1672 uczeń gdańskiego Gimnazjum Akademickiego, w 1684 studiował teologię w Lipsku, w 1685 w Wittenberdze, gdzie w 1686 uzyskał stopień magistra teologii. W 1691 został pastorem w Schmiedebergu (obecnie dzielnica miasta Dippoldiswalde, Saksonia). W 1692 uzyskał tytuł licencjata teologii, 26 VII 1693 doktora teologii. W 1694 mianowany proboszczem i superintendentem w Kembergu (Saksonia–Anhalt), godności nie przyjął, po uzyskaniu w 1694 doktoraty z teologii obejmując w tym roku funkcję głównego nadwornego kaznodziei i superintendenta w Zerbst (Saksonia–Anhalt) oraz pastora w tamtejszym kościele św. Bartłomieja.
12 XI 1704 powołany na funkcję pastora w gdańskim kościele NMP i seniora Ministerium Duchownego ( luteranie), które objął 5 VII 1705. W 1708 odrzucił propozycję objęcia godności głównego kaznodziei na dworze w Dreźnie, czym pozyskał jeszcze większą sympatię u gdańskich wiernych, ceniących go do tej pory za klarowność i przystępność wygłaszanych kazań.
Autor traktatów (między innymi Theologischer und Ausführlicher Unterricht von der Pestilentz, Danzig 1710), pism teologicznych (między innymi Theses Theologicae Quas Praeside ... Dn. Michaele Walthero ... / defendet M. Joachimus Weickhmann, Gedanens. ..., Wittenberg 1690), kazań, w tym kazań pogrzebowych (między innymi po śmierci Samuela Schelwiga, Andreasa Borckmanna (II) i jego żony Concordii z domu von Bodeck). Opublikował też kilka pism polemicznych, polemizował między innymi z Samuelem Friedrichem Willenbergiem, sprzeciwiając się głoszonemu przez niego poglądowi o dozwolonej wedle prawa naturalnego poligamii. Autor komentarza do prawa moralnego, a także Wstępu do Biblii w tłumaczeniu Marcina Lutra (pierwsze wydanie: Biblia, das ist die gantze Heilige Schrifft, Altes und Neues Testament, Stargard in Pommern 1707; wydanie drugie: 1749). Autor pieśni kościelnych (między innymi Dieß ist der Tag, dieß sind die Stunden; Geist, den reine Geister loben). Przypisuje mu się opracowanie pierwszego oficjalnego kancjonału gdańskiego, wydanego w 1719 (wydanie drugie: 1725), w którym jednak nie znalazły się jego własne utwory. Zostały one natomiast uwzględnione po raz pierwszy za życia autora w kancjonałach spoza oficjalnej linii, wydawanych przez oficynę radziecką (1726, 1735) oraz staromiejską (1726, 1731).
Wspierał szkolnictwo dzięki fundacji „Freyschulen”, finansującej tworzenie i utrzymanie darmowych szkół dla dzieci z ubogich rodzin. Na konto tej fundacji wpływały dochody ze sprzedaży oficjalnego kancjonału gdańskiego. Wprowadził zmiany dotyczące przebiegu nabożeństwa protestanckiego, między innymi wprowadzenie zrozumiałej dla wszystkich agendy w języku niemieckim oraz umieszczanie numerów śpiewanych pieśni na tablicy. Wpłynął na uznanie Wielkiego Piątku, traktowanego do tej pory jako dzień półświąteczny, za święto.
Żonaty od 16 VIII 1701 w Zerbst z Anną Elisabethą (zm. 5 XI 1731 Gdańsk), córką syndyka stanów krajowych w Magdeburgu Augusta Böckmanna i Anny Dorothei Ehler. Miał ośmioro dzieci. Troje zmarło wcześnie: Katharina Elisabeth (18 VI 1702 – 14 VI 1703), Anna Katharina (1714-1715) i Abraham Nathanael (1717-1718). Pięcioro przeżyło ojca: Carl Friedrich, kaznodzieja kościoła św. Jakuba i diakon w kościele NMP, Sophie Auguste (1706 – 10 IV 1782), żona Carla Ephraima Hoheisela (zm. 10 IV 1782), Gottlieb Gabriel, późniejszy burmistrz, Johann Leonhard (1710 – 27 I 1764), lekarz i właściciel Dworu I na Polankach, oraz Theophil Joachim Samuel (18 IV 1712 – 18 X 1774), profesor teologii Uniwersytetu w Wittenberdze.
Chorował na astmę, mimo licznych ataków choroby doczekał starości. Pochowany 12 IV 1736 w kościele NMP, gdzie chowano także członków jego rodziny. Kazanie pogrzebowe wygłosił Daniel Gradius (Grade; 1669 – 7 IV 1743 Gdańsk), drugi pastor tegoż kościoła, zostało ono wydane drukiem w 1737.
Bibliografia:
Brausch Gerd, Weickhmann Joachim, w: Altpreussische Biographie, Bd. 4, Marburg 1995, s. 1301.
Gradius Daniel, Einen Treuen Evangelischen Lehrer, der diesem Leben endlich Abschied giebet, Hat zum unvergeßlichen Andencken Des weyland Hoch= Ehr=Würdigen, Hoch=Achtbaren, und Hoch=Gelahrten, Herrn Joachim Weickhmanns…, Danzig 1737.
Kociumbas Piotr, Kancjonały luterańskiego Gdańska (1587–1810). Studium nad źródłami lokalnej niemieckiej pieśni kościelnej, Warszawa 2017.
Löschin Matthias G., Die Familie Weickhmann und ihre Verdienste um Danzig, Danzig 1839, s. 5-16.
Rhesa Ludwig, Kurzgefaßte Nachrichten von allen seit der Reformation an den evangelischen Kirchen in Westpreuszen angestellten Predigern, Königsberg 1834, s. 37.
Weickhmann Joachim, w: Deutsche Biographie. URL: https://www.deutsche-biographie.de/pnd122268083.html.
Weichbrodt Dorothea, Patrizier, Bürger, Einwohner der Freien und Hansestadt Danzig in Stamm- und Namentafeln vom 14.-18. Jahrhundert, Klausdorf/Schwentine 1986-1992, Bd. V, Taf. 145.