GDAŃSKA SCENA ALTERNATYWNA

Z Encyklopedia Gdańska
(Różnice między wersjami)
Skocz do: nawigacji, wyszukiwania
Linia 1: Linia 1:
 
{{web}}
 
{{web}}
 
[[File: Zespół_Hi_Hat_1980.jpeg |thumb| Zespół Hi Hat, 1980]]
 
[[File: Zespół_Hi_Hat_1980.jpeg |thumb| Zespół Hi Hat, 1980]]
[[File: Zespół__Latająca_maszyna_do_szycia,_1985.jpeg |thumb| Zespół Latająca maszyna do szycia, 1985]]
+
[[File: Zespół__Latająca_maszyna_do_szycia,_1985.jpeg |thumb| Zespół Latająca maszyna do szycia, 1985, od lewej: Piotr Szerszeń (kompozytor i gitarzysta), Adam Bednarz (klawiszowiec), Paweł Markowski (gitarzysta), Piotr Szeliga (bębny i wokal), Adam Jeżewski (bas)]]
 
[[File: Zespół_SHE_1988.jpeg |thumb| Zespół SHE, 1988]]
 
[[File: Zespół_SHE_1988.jpeg |thumb| Zespół SHE, 1988]]
 
[[File: Zespół_SHE_1988_na_sopockim_molu.jpeg |thumb| Zespół SHE na sopockim molu, 1988]]
 
[[File: Zespół_SHE_1988_na_sopockim_molu.jpeg |thumb| Zespół SHE na sopockim molu, 1988]]

Wersja z 16:45, 19 sie 2022

Zespół Hi Hat, 1980
Zespół Latająca maszyna do szycia, 1985, od lewej: Piotr Szerszeń (kompozytor i gitarzysta), Adam Bednarz (klawiszowiec), Paweł Markowski (gitarzysta), Piotr Szeliga (bębny i wokal), Adam Jeżewski (bas)
Zespół SHE, 1988
Zespół SHE na sopockim molu, 1988

GDAŃSKA SCENA ALTERNATYWNA (GSA; również: Trójmiejska Scena Alternatywna), nurt w polskiej muzyce rockowej powstały w połowie lat 80. XX wieku, uznawany w owym czasie za najciekawsze zjawisko muzyczne w Polsce. Tworzyło go kilkadziesiąt zespołów działających w Trójmieście lub z niego się wywodzących. Określenie pochodzi od nazwy pierwszego przeglądu zespołów zaliczanych później do tego nurtu, który odbył się w czerwcu 1984 w gdyńskim klubie Kolejarz: Alternatywna Scena (rok później Alternatywna Scena: Gdańsk, Sopot, Gdynia).

Muzyka grup skupionych wokół GSA była bardzo różnorodna: od punka poprzez rock, nową falę, psychodelię i pop po heavy metal i blues. Genezy GSA należy szukać w powstaniu zespołu Deadlock. Pod koniec 1981, obok kolejnej mutacji Deadlocka, działały już inne punkowe zespoły, takie jak PKS i DDT z Gdańska oraz Pancerne Rowery z Gdyni. Ta ostatnia grupa zorganizowała przegląd w klubie Kolejarz, na którym wystąpiły także inne później sztandarowe zespoły GSA: Apteka, Szelest Spadających Papierków, Bóm Wakacje w Rzymie i Polish Ham. Mniej więcej w tym samym czasie rozpoczęły się koncerty Sceny Alternatywnej w Promocyjnym Klubie Muzycznym na Suchaninie (zob. Burdl), z czasem stał się on główną siedzibą zespołów nurtu. 16 III 1985 odbył się tam koncert uważany za początek GSA, a na którym między innymi debiutowała Bielizna (wówczas jako Bielizna Goeringa).

Ważną postacią nurtu GSA był Waldemar Rudziecki, który w ramach działalności Młodzieżowego Domu Kultury w Gdyni zajął się propagowaniem GSA, debiutowała na nim między innymi Bielizna, Po Prostu, Canada Blues i Oczi Cziorne. Za sprawą Rudzieckiego w Radiu Gdańsk zarejestrowano materiał na kultowe wydawnictwa GSA: składankę Gdynia, kasetę Fala 2 i pierwszą płytę Bielizny. Rudziecki zorganizował też, na przełomie sierpnia i września 1985, pierwszą pełną prezentację GSA poza Trójmiastem: podczas trzydniowego warszawskiego Przeglądu Muzyki Alternatywnej i Awangardy Rockowej „Poza Kontrolą” cała doba, wielogodzinny koncert pod nazwą „Północny Wiatr”, należała do zespołów z Trójmiasta. W tym samym roku Dzieci Kapitana Klossa, inny ważny zespół nurtu, został jednym z dziesięciu laureatów festiwalu w Jarocinie.

W 1986 osiem zespołów GSA (Apteka, Po Prostu, Bielizna, Call System, Zu Zu, Konwent, Pancerne Rowery i Hi Hat) dało w Jarocinie kilkugodzinny koncert. Wizytówką GSA stał się festiwal „Nowa Scena”, odbywający się dwa razy do roku: w lutym w Gdyni, a w czerwcu w Sopocie. Pierwszy koncert miał miejsce w dniach 7–9 II 1986, a ostatni 24 VI 1989. Dzień ten uważa się za symboliczną datę końca działalności GSA. CR

⇦ WRÓĆ
Osobiste
Przestrzenie nazw

Warianty
Widok
Działania