HALLERA, aleja

Z Encyklopedia Gdańska
(Różnice między wersjami)
Skocz do: nawigacji, wyszukiwania
Linia 1: Linia 1:
 
{{paper}}
 
{{paper}}
[[File:Szkoła im. Heleny Lange przy al. Hallera, lata 30. XX wieku.JPG|thumb|Szkoła im. Heleny Lange przy al. Hallera, lata 30. XX wieku]]'''JÓZEFA HALLERA''', aleja (do 1945 Ostseestraße). Powstała w latach 20. XX w. w wyniku wytyczenia nowej drogi łączącej Große Allee (q al. Zwycięstwa) z q Brzeźnem, co związane było z ekspansją urbanizacyjną q Wrzeszcza. Nazwa Ostseestraße pojawiła się ok. 1914 jedynie dla istniejącego już wcześniej odgałęzienia od Große Allee, dochodzącego do powstałego w 1914 wiaduktu kolejowego, łączącego się po drugiej stronie torów z traktem Neuschottland (ob. ul. Wyspiańskiego i ul. Leczkowa). Po 1920 aleja została przedłużona od nasypu kolejowego do skrzyżowania z Bärenweg (q ul. Mickiewicza), w latach 30. XX w. do skrzyżowania z Ringstraße (q ul. Kościuszki); mimo planów do 1945 nie zrealizowano budowy odcinka do Brzeźna. Po stronie zach., między ob. ul. Reja a Mickiewicza, powstała w poł. lat 20. XX w. powtarzalna zabudowa wielorodzinna. W 1930 uruchomiono linię tramwajową na odcinku od ob. al. Zwycięstwa do ob. ul. Legionów (q tramwaje). Po stronie wsch. w 1929 wybudowano modernistyczny gmach q Helene-Lange-Schule (Szkoła im. Heleny Lange), 1930 ciąg domów szeregowych (nr. 19–105); zrezygnowano z planów zabudowania całej ulicy w podobnym stylu; powstały jeszcze budynki o nr. 10/12, 17 oraz w 1930 budynek biurowy na terenie nowoczesnej oczyszczalni ścieków (q oczyszczalnia ścieków Zaspa, zamknięta w 2008), w pobliżu skrzyżowania z ob. ul. Gdańską. W 1930 przy skrzyżowaniu z ob. ul. Mickiewicza powstała kaplica NMP (Marienkapelle), z planów budowy nowoczesnego kośc. (Kreuzkirche) zrezygnowano pod naciskiem władz miejskich. W 1923–32 na dawnych łąkach i terenach podmokłych, między ob. ul. Żywiecką a oczyszczalnią, powstały 3 zespoły ogródków działkowych. Najprawdopodobniej już podczas II w. świat. powstała zabudowa po zach. stronie odcinka od ob. ul. Mickiewicza do ul. Kościuszki (nr. 90–120). W 1940–45 między ob. ul. Lwowską a skrzyżowaniem ob. ul. Chrobrego z al. Hallera funkcjonowały 2 q obozy pracy. W 1945–53 aleja nosiła imię Prezydenta Roosevelta, 1953–90 Karola Marksa, ob. nazwa od 1990. W 1948 między aleją a ul. Chrobrego oddano do zamieszkania 85 drewnianych domków (nazywanych fińskimi), należących do Centrali Zbytu Produktów Przemysłu Węglowego. W 1951–54 powstała zabudowa po wsch. stronie odcinka od ul. Mickiewicza do ul. Kościuszki (jako fragment os. Roosevelta). W 1952–54 przy skrzyżowaniu z ul. Reja powstał q Zespół Szkół Budownictwa Okrętowego. W 1959 przedłużono torowisko tramwajowe od ul. Mickiewicza do tymczasowej pętli przy ogródkach Kolonii Uroda, w 1960 przedłużono torowisko do Brzeźna (w tym samym czasie likwidując dotychczasowe torowisko na ul. Waryńskiego i Chrobrego linii tramwajowej nr 5 Wrzeszcz–Brzeźno, biegnące następnie ul. Gdańską do Brzeźna). W 1963–2001 w budynku dawnego domu akad. dla dziewcząt (1951) pod nr. 122 (przy skrzyżowaniu z ul. Kościuszki) działała szkoła pielęgniarska Medycznego Studium Zawodowego nr 1; w 2002–10 mieścił się tam Instytut Politologii q UG. W 1978 po jej zach. stronie, na granicy z q Zaspą, w sąsiedztwie dawnego Polmozbytu, powstała zajezdnia autobusowa ZKM (q autobusy). W latach 80. XX w. w pobliżu pętli tramwajowej w Brzeźnie, po zach. stronie alei, wybudowano obiekt sportowy Morskiego Robotniczego Klubu Sportowego (tory łucznicze i budynek klubowy wraz z zapleczem socjalnym; ob. nieczynne), w sąsiedztwie istniał też parafialny cment. q kośc. św. Antoniego (q cmentarz w Brzeźnie). W 2008 gruntownie wyremontowano skrzyżowanie z ul. Kliniczną. W 2008–10 na skrzyżowaniu z ul. Kościuszki powstał dziesięciopiętrowy budynek mieszkalny Fregata (z dodatkową funkcją handlowo-usługową). {{author: JWas}} [[Category: Encyklopedia]]
+
[[File:Szkoła im. Heleny Lange przy al. Hallera, lata 30. XX wieku.JPG|thumb|Szkoła im. Heleny Lange przy al. Hallera, lata 30. XX wieku]]'''JÓZEFA HALLERA''', aleja (do 1945 Ostseestraße). Powstała w latach 20. XX wieku w wyniku wytyczenia nowej drogi łączącej Große Allee (q al. Zwycięstwa) z q Brzeźnem, co związane było z ekspansją urbanizacyjną q Wrzeszcza. Nazwa Ostseestraße pojawiła się około 1914 roku jedynie dla istniejącego już wcześniej odgałęzienia od Große Allee, dochodzącego do powstałego w 1914 wiaduktu kolejowego, łączącego się po drugiej stronie torów z traktem Neuschottland (obecna ul. Wyspiańskiego i ul. Leczkowa). Po roku 1920 aleja została przedłużona od nasypu kolejowego do skrzyżowania z Bärenweg (q ul. Mickiewicza), w latach 30. XX wieku do skrzyżowania z Ringstraße (q ul. Kościuszki); mimo planów do 1945 nie zrealizowano budowy odcinka do Brzeźna. Po stronie zachodniej, między obecnymi ulicami Reja a Mickiewicza, powstała w połowie lat 20. XX wieku powtarzalna zabudowa wielorodzinna. W roku 1930 uruchomiono linię tramwajową na odcinku od obecnej al. Zwycięstwa do obecnej ul. Legionów (q tramwaje). Po stronie wschodniej w roku 1929 wybudowano modernistyczny gmach q Helene-Lange-Schule (Szkoła im. Heleny Lange),1930 ciąg domów szeregowych (nr. 19–105); zrezygnowano z planów zabudowania całej ulicy w podobnym stylu; powstały jeszcze budynki o nr. 10/12, 17 oraz w 1930 budynek biurowy na terenie nowoczesnej oczyszczalni ścieków (q oczyszczalnia ścieków Zaspa, zamknięta w roku 2008), w pobliżu skrzyżowania z obecną ul. Gdańską. W 1930 roku przy skrzyżowaniu z obecną ul. Mickiewicza powstała kaplica NMP (Marienkapelle), z planów budowy nowoczesnego kościoła (Kreuzkirche) zrezygnowano pod naciskiem władz miejskich. W latach 1923–1932 na dawnych łąkach i terenach podmokłych, między obecną ul. Żywiecką a oczyszczalnią, powstały trzy zespoły ogródków działkowych. Najprawdopodobniej już podczas II wojny światowej powstała zabudowa po zachodniej stronie odcinka od obecnej ul. Mickiewicza do ul. Kościuszki (nr. 90–120). W okresie 1940–1945 między obecną ul. Lwowską a skrzyżowaniem obecnej ul. Chrobrego z al. Hallera funkcjonowały dwa q obozy pracy. W latach 1945–1953 aleja nosiła imię Prezydenta Roosevelta, w 1953–1990 Karola Marksa, obecna nazwa funkcjonuje od 1990. W roku 1948 między aleją a ul. Chrobrego oddano do zamieszkania 85 drewnianych domków (nazywanych fińskimi), należących do Centrali Zbytu Produktów Przemysłu Węglowego. W 1951–1954 powstała zabudowa po wschodniej stronie odcinka od ul. Mickiewicza do ul. Kościuszki (jako fragment osiedla Roosevelta). W latach 1952–1954 przy skrzyżowaniu z ul. Reja powstał q Zespół Szkół Budownictwa Okrętowego. W 1959 roku przedłużono torowisko tramwajowe od ul. Mickiewicza do tymczasowej pętli przy ogródkach Kolonii Uroda, w 1960 przedłużono torowisko do Brzeźna (w tym samym czasie likwidując dotychczasowe torowisko na ul. Waryńskiego i Chrobrego linii tramwajowej nr 5 Wrzeszcz–Brzeźno, biegnące następnie ul. Gdańską do Brzeźna). W 1963–2001 w budynku dawnego domu akademickiego dla dziewcząt (1951) pod nr. 122 (przy skrzyżowaniu z ul. Kościuszki) działała szkoła pielęgniarska Medycznego Studium Zawodowego nr 1; w 2002–2010 mieścił się tam Instytut Politologii q UG. W 1978 roku po jej zachodniej stronie, na granicy z q Zaspą, w sąsiedztwie dawnego Polmozbytu, powstała zajezdnia autobusowa ZKM (q autobusy). W latach 80. XX wieku w pobliżu pętli tramwajowej w Brzeźnie, po zachodniej stronie alei, wybudowano obiekt sportowy Morskiego Robotniczego Klubu Sportowego (tory łucznicze i budynek klubowy wraz z zapleczem socjalnym; obecnie nieczynne), w sąsiedztwie istniał też parafialny cmentarz q kościoła św. Antoniego (q cmentarz w Brzeźnie). W roku 2008 gruntownie wyremontowano skrzyżowanie z ul. Kliniczną. W latach 2008–2010 na skrzyżowaniu z ul. Kościuszki powstał dziesięciopiętrowy budynek mieszkalny Fregata (z dodatkową funkcją handlowo-usługową). {{author: JWas}} [[Category: Encyklopedia]]

Wersja z 22:33, 9 lip 2013

Szkoła im. Heleny Lange przy al. Hallera, lata 30. XX wieku
JÓZEFA HALLERA, aleja (do 1945 Ostseestraße). Powstała w latach 20. XX wieku w wyniku wytyczenia nowej drogi łączącej Große Allee (q al. Zwycięstwa) z q Brzeźnem, co związane było z ekspansją urbanizacyjną q Wrzeszcza. Nazwa Ostseestraße pojawiła się około 1914 roku jedynie dla istniejącego już wcześniej odgałęzienia od Große Allee, dochodzącego do powstałego w 1914 wiaduktu kolejowego, łączącego się po drugiej stronie torów z traktem Neuschottland (obecna ul. Wyspiańskiego i ul. Leczkowa). Po roku 1920 aleja została przedłużona od nasypu kolejowego do skrzyżowania z Bärenweg (q ul. Mickiewicza), w latach 30. XX wieku do skrzyżowania z Ringstraße (q ul. Kościuszki); mimo planów do 1945 nie zrealizowano budowy odcinka do Brzeźna. Po stronie zachodniej, między obecnymi ulicami Reja a Mickiewicza, powstała w połowie lat 20. XX wieku powtarzalna zabudowa wielorodzinna. W roku 1930 uruchomiono linię tramwajową na odcinku od obecnej al. Zwycięstwa do obecnej ul. Legionów (q tramwaje). Po stronie wschodniej w roku 1929 wybudowano modernistyczny gmach q Helene-Lange-Schule (Szkoła im. Heleny Lange),w 1930 ciąg domów szeregowych (nr. 19–105); zrezygnowano z planów zabudowania całej ulicy w podobnym stylu; powstały jeszcze budynki o nr. 10/12, 17 oraz w 1930 budynek biurowy na terenie nowoczesnej oczyszczalni ścieków (q oczyszczalnia ścieków Zaspa, zamknięta w roku 2008), w pobliżu skrzyżowania z obecną ul. Gdańską. W 1930 roku przy skrzyżowaniu z obecną ul. Mickiewicza powstała kaplica NMP (Marienkapelle), z planów budowy nowoczesnego kościoła (Kreuzkirche) zrezygnowano pod naciskiem władz miejskich. W latach 1923–1932 na dawnych łąkach i terenach podmokłych, między obecną ul. Żywiecką a oczyszczalnią, powstały trzy zespoły ogródków działkowych. Najprawdopodobniej już podczas II wojny światowej powstała zabudowa po zachodniej stronie odcinka od obecnej ul. Mickiewicza do ul. Kościuszki (nr. 90–120). W okresie 1940–1945 między obecną ul. Lwowską a skrzyżowaniem obecnej ul. Chrobrego z al. Hallera funkcjonowały dwa q obozy pracy. W latach 1945–1953 aleja nosiła imię Prezydenta Roosevelta, w 1953–1990 Karola Marksa, obecna nazwa funkcjonuje od 1990. W roku 1948 między aleją a ul. Chrobrego oddano do zamieszkania 85 drewnianych domków (nazywanych fińskimi), należących do Centrali Zbytu Produktów Przemysłu Węglowego. W 1951–1954 powstała zabudowa po wschodniej stronie odcinka od ul. Mickiewicza do ul. Kościuszki (jako fragment osiedla Roosevelta). W latach 1952–1954 przy skrzyżowaniu z ul. Reja powstał q Zespół Szkół Budownictwa Okrętowego. W 1959 roku przedłużono torowisko tramwajowe od ul. Mickiewicza do tymczasowej pętli przy ogródkach Kolonii Uroda, w 1960 przedłużono torowisko do Brzeźna (w tym samym czasie likwidując dotychczasowe torowisko na ul. Waryńskiego i Chrobrego linii tramwajowej nr 5 Wrzeszcz–Brzeźno, biegnące następnie ul. Gdańską do Brzeźna). W 1963–2001 w budynku dawnego domu akademickiego dla dziewcząt (1951) pod nr. 122 (przy skrzyżowaniu z ul. Kościuszki) działała szkoła pielęgniarska Medycznego Studium Zawodowego nr 1; w 2002–2010 mieścił się tam Instytut Politologii q UG. W 1978 roku po jej zachodniej stronie, na granicy z q Zaspą, w sąsiedztwie dawnego Polmozbytu, powstała zajezdnia autobusowa ZKM (q autobusy). W latach 80. XX wieku w pobliżu pętli tramwajowej w Brzeźnie, po zachodniej stronie alei, wybudowano obiekt sportowy Morskiego Robotniczego Klubu Sportowego (tory łucznicze i budynek klubowy wraz z zapleczem socjalnym; obecnie nieczynne), w sąsiedztwie istniał też parafialny cmentarz q kościoła św. Antoniego (q cmentarz w Brzeźnie). W roku 2008 gruntownie wyremontowano skrzyżowanie z ul. Kliniczną. W latach 2008–2010 na skrzyżowaniu z ul. Kościuszki powstał dziesięciopiętrowy budynek mieszkalny Fregata (z dodatkową funkcją handlowo-usługową). JWas
⇦ WRÓĆ
Osobiste
Przestrzenie nazw

Warianty
Widok
Działania