KONTRASTY
Linia 1: | Linia 1: | ||
{{web}} | {{web}} | ||
− | '''KONTRASTY''', poetycko-plastyczna grupa studencka, utworzona w czerwcu 1956 roku przy wydawanym w Gdańsku dwutygodniku „studentów i młodej inteligencji” – „Kontrasty”; pierwsza grupa tego typu powstała w Gdańsku na fali przemian społeczno-politycznych 1956 roku. Obok [[CZYCHOWSKI MIECZYSŁAW | Mieczysława Czychowskiego]] jej założycielami byli [[BEREŹNICKI KIEJSTUT | Kiejstut Bereźnicki]] i Edward Stachura, którzy wówczas debiutowali, oraz [[BUKOWSKI BRONISŁAW | Bronisław Bukowski]]. Debiutowali na | + | '''KONTRASTY''', poetycko-plastyczna grupa studencka, utworzona w czerwcu 1956 roku przy wydawanym w Gdańsku dwutygodniku „studentów i młodej inteligencji” – „Kontrasty”; pierwsza grupa tego typu powstała w Gdańsku na fali przemian społeczno-politycznych 1956 roku. Obok [[CZYCHOWSKI MIECZYSŁAW | Mieczysława Czychowskiego]] jej założycielami byli [[BEREŹNICKI KIEJSTUT | Kiejstut Bereźnicki]] i Edward Stachura, którzy wówczas debiutowali, oraz [[BUKOWSKI BRONISŁAW | Bronisław Bukowski]]. Debiutowali na łamach dwutygodnika również [[FAC BOLESŁAW | Bolesław Fac]] i [[STECEWICZ MIROSŁAW | Mirosław Stecewicz]], redaktorem naczelnym była [[TROJANOWSKA IZABELLA | Izabella Trojanowska]].<br/><br/> |
W manifeście ogłoszonym w 5. numerze „Kontrastów” odżegnywali się od tworzenia programu poetyckiego, stawiając sobie za cel eksponowanie kontrastów, aby w ten sposób uczynić świat bardziej przejrzystym i prostym dla każdego człowieka. Uważa się, że taka deklaracja dotycząca własnej twórczości była zapowiedzią nowego rozumienia funkcji estetycznych i społecznych poezji, która mogła być zwulgaryzowana w treści, ale precyzyjna w formie.<br/><br/> | W manifeście ogłoszonym w 5. numerze „Kontrastów” odżegnywali się od tworzenia programu poetyckiego, stawiając sobie za cel eksponowanie kontrastów, aby w ten sposób uczynić świat bardziej przejrzystym i prostym dla każdego człowieka. Uważa się, że taka deklaracja dotycząca własnej twórczości była zapowiedzią nowego rozumienia funkcji estetycznych i społecznych poezji, która mogła być zwulgaryzowana w treści, ale precyzyjna w formie.<br/><br/> | ||
Grupa istniała krótko, jej znaczenie polega w dużej mierze na uświadomieniu istniejących od niedawna możliwości, pionierstwie w autonomicznym organizowaniu się młodych twórców. Grupa zakończyła działalność wraz z zamknięciem dwutygodnika „Kontrasty” w grudniu 1956 roku. Po tej dacie jej członkowie pojawiali się jeszcze na łamach kolejnego gdańskiego periodyku – „Uwagi”, gdzie publikowali indywidualnie do końca 1957 roku (czyli do zamknięcia tego pisma). {{author: AFL}} [[Category: Encyklopedia]] [[Category: Życie miasta]] | Grupa istniała krótko, jej znaczenie polega w dużej mierze na uświadomieniu istniejących od niedawna możliwości, pionierstwie w autonomicznym organizowaniu się młodych twórców. Grupa zakończyła działalność wraz z zamknięciem dwutygodnika „Kontrasty” w grudniu 1956 roku. Po tej dacie jej członkowie pojawiali się jeszcze na łamach kolejnego gdańskiego periodyku – „Uwagi”, gdzie publikowali indywidualnie do końca 1957 roku (czyli do zamknięcia tego pisma). {{author: AFL}} [[Category: Encyklopedia]] [[Category: Życie miasta]] |
Wersja z 14:07, 12 paź 2021
KONTRASTY, poetycko-plastyczna grupa studencka, utworzona w czerwcu 1956 roku przy wydawanym w Gdańsku dwutygodniku „studentów i młodej inteligencji” – „Kontrasty”; pierwsza grupa tego typu powstała w Gdańsku na fali przemian społeczno-politycznych 1956 roku. Obok Mieczysława Czychowskiego jej założycielami byli Kiejstut Bereźnicki i Edward Stachura, którzy wówczas debiutowali, oraz Bronisław Bukowski. Debiutowali na łamach dwutygodnika również Bolesław Fac i Mirosław Stecewicz, redaktorem naczelnym była Izabella Trojanowska.
W manifeście ogłoszonym w 5. numerze „Kontrastów” odżegnywali się od tworzenia programu poetyckiego, stawiając sobie za cel eksponowanie kontrastów, aby w ten sposób uczynić świat bardziej przejrzystym i prostym dla każdego człowieka. Uważa się, że taka deklaracja dotycząca własnej twórczości była zapowiedzią nowego rozumienia funkcji estetycznych i społecznych poezji, która mogła być zwulgaryzowana w treści, ale precyzyjna w formie.
Grupa istniała krótko, jej znaczenie polega w dużej mierze na uświadomieniu istniejących od niedawna możliwości, pionierstwie w autonomicznym organizowaniu się młodych twórców. Grupa zakończyła działalność wraz z zamknięciem dwutygodnika „Kontrasty” w grudniu 1956 roku. Po tej dacie jej członkowie pojawiali się jeszcze na łamach kolejnego gdańskiego periodyku – „Uwagi”, gdzie publikowali indywidualnie do końca 1957 roku (czyli do zamknięcia tego pisma).