HANSESTADT DANZIG, statek pasażerski
Z Encyklopedia Gdańska
(Różnice między wersjami)
Linia 1: | Linia 1: | ||
{{paper}} | {{paper}} | ||
− | [[File:„Hansestadt Danzig”, lata 30. XX wieku.JPG|thumb|„Hansestadt Danzig”, lata 30. XX wieku]]„HANSESTADT DANZIG”, statek pasażerski, zbudowany 1926 w szczecińskiej stoczni Oderwerke, poj. 2225 RT, dł. 80,3 m (po przedłużeniu 1933–35 poj. 2431 RT, dł. 90,5 m), szer. 11,7 m, zanurzenie 3,9 m; 2 silniki wysokoprężne o łącznej mocy 6400 KM, 2 śruby; prędkość 15 węzłów; 960 pasażerów. Należał do Norddeutscher Lloyd z Bremy. Obsługiwał regularne połączenia pasażerskie pomiędzy Szczecinem a Królewcem, zawijając do Kołobrzegu, Sopotu i Gd.; użytkowany przez państw. służbę transportową Seedienst Ostpreußen. Zmobilizowany 1939, przebudowany na pomocniczy stawiacz min. Brał udział w desancie na Kopenhagę i Bornholm. 9 VII 1941, wracając z fińskiego portu Abo, w obawie przed radz. okrętami podwodnymi wszedł na zaminowane wody terytorialne Szwecji i zatonął na płd. wschód od wyspy Öland. W 1952, z uwagi na uszkodzenia, nie powiódł się szw. plan podniesienia wraku; do lat 70 XX w. złomowany podwodnie. {{author: WDAN}} [[Category: Encyklopedia]] | + | [[File:„Hansestadt Danzig”, lata 30. XX wieku.JPG|thumb|„Hansestadt Danzig”, lata 30. XX wieku]]'''„HANSESTADT DANZIG”''', statek pasażerski, zbudowany 1926 w szczecińskiej stoczni Oderwerke, poj. 2225 RT, dł. 80,3 m (po przedłużeniu 1933–35 poj. 2431 RT, dł. 90,5 m), szer. 11,7 m, zanurzenie 3,9 m; 2 silniki wysokoprężne o łącznej mocy 6400 KM, 2 śruby; prędkość 15 węzłów; 960 pasażerów. Należał do Norddeutscher Lloyd z Bremy. Obsługiwał regularne połączenia pasażerskie pomiędzy Szczecinem a Królewcem, zawijając do Kołobrzegu, Sopotu i Gd.; użytkowany przez państw. służbę transportową Seedienst Ostpreußen. Zmobilizowany 1939, przebudowany na pomocniczy stawiacz min. Brał udział w desancie na Kopenhagę i Bornholm. 9 VII 1941, wracając z fińskiego portu Abo, w obawie przed radz. okrętami podwodnymi wszedł na zaminowane wody terytorialne Szwecji i zatonął na płd. wschód od wyspy Öland. W 1952, z uwagi na uszkodzenia, nie powiódł się szw. plan podniesienia wraku; do lat 70 XX w. złomowany podwodnie. {{author: WDAN}} [[Category: Encyklopedia]] |