BEHNKE UND SIEG, firma handlowo–żeglugowa
Linia 6: | Linia 6: | ||
[[File:Emil_Heinrich_Otto_Behenke.jpg|thumb|Reklama firmy armatorskiej „Behnke und Sieg”, 1929]] | [[File:Emil_Heinrich_Otto_Behenke.jpg|thumb|Reklama firmy armatorskiej „Behnke und Sieg”, 1929]] | ||
− | '''BEHNKE UND SIEG''', firma handlowo-żeglugowa, utworzona w roku 1890 przez [[BEHNKE EMIL HEINRICH OTTO | Emila H.O. Behnkego]] i [[SIEG FRIEDRICH WALDEMAR | Waldemara Siega]]. W 1894 posiadali 2 parowce zbudowane w [[STOCZNIA KLAWITTERA | Stoczni Klawittera]], o tonażu 3573 BRT, w 1914 już 5 jednostek o tonażu 2353 BRT do rejsów kabotażowych po Morzu Bałtyckim i Morzu Północnym. Główna siedziba firmy mieściła się w roku 1897 na Jopengasse 67 (ul. Piwna), w latach 1921–1945 przy Langer Markt 20 (ul. Długi Targ); filia – w Nowym Porcie: w 1914 przy Hafenstraße 7 (ulica obecnie nie istnieje), w 1928 Olivaer Straße 33A (ul. Oliwska). Od 1925 do 1939 dysponowała w Gdańsku także kamienicą przy Ankerschmiedegasse 15 (ul. Kotowiczników), nabyta od spadkobierców [STEIMMIG FRANZ RUDOLF | Franza Rudolfa Steimmiga]]. W Gdańsku firma działała do roku 1945, następnie do 1955 w Niemczech.<br /><br /> | + | '''BEHNKE UND SIEG''', firma handlowo-żeglugowa, utworzona w roku 1890 przez [[BEHNKE EMIL HEINRICH OTTO | Emila H.O. Behnkego]] i [[SIEG FRIEDRICH WALDEMAR | Waldemara Siega]]. W 1894 posiadali 2 parowce zbudowane w [[STOCZNIA KLAWITTERA | Stoczni Klawittera]], o tonażu 3573 BRT, w 1914 już 5 jednostek o tonażu 2353 BRT do rejsów kabotażowych po Morzu Bałtyckim i Morzu Północnym. Główna siedziba firmy mieściła się w roku 1897 na Jopengasse 67 (ul. Piwna), w latach 1921–1945 przy Langer Markt 20 (ul. Długi Targ); filia – w Nowym Porcie: w 1914 przy Hafenstraße 7 (ulica obecnie nie istnieje), w 1928 Olivaer Straße 33A (ul. Oliwska). Od 1925 do 1939 dysponowała w Gdańsku także kamienicą przy Ankerschmiedegasse 15 (ul. Kotowiczników), nabyta od spadkobierców [[STEIMMIG FRANZ RUDOLF | Franza Rudolfa Steimmiga]]. W Gdańsku firma działała do roku 1945, następnie do 1955 w Niemczech.<br /><br /> |
Od 1939 firma eksploatowała frachtowiec „Weischel” (ex. Queen Alexandra”, zbudowany 1906 w Danii, od 1906 pod zmieniona nazwą własność Hamburg – Danzig Linie GmbH). Połowę udziału w statku miał polski Skarb Państwa, w związku z czym w 1945, stacjonując w Hamburgu, przyznany został stronie polskiej. Miał początkowo nosić nazwę „Słupsk”, ostatecznie od 1946 do 1967 pływał w PLO i PŻM jako s/s „Rataj”. {{author:MrGl}} [[Category: Encyklopedia]] [[Category: Życie miasta]] | Od 1939 firma eksploatowała frachtowiec „Weischel” (ex. Queen Alexandra”, zbudowany 1906 w Danii, od 1906 pod zmieniona nazwą własność Hamburg – Danzig Linie GmbH). Połowę udziału w statku miał polski Skarb Państwa, w związku z czym w 1945, stacjonując w Hamburgu, przyznany został stronie polskiej. Miał początkowo nosić nazwę „Słupsk”, ostatecznie od 1946 do 1967 pływał w PLO i PŻM jako s/s „Rataj”. {{author:MrGl}} [[Category: Encyklopedia]] [[Category: Życie miasta]] |
Wersja z 16:50, 15 lip 2021
BEHNKE UND SIEG, firma handlowo-żeglugowa, utworzona w roku 1890 przez Emila H.O. Behnkego i Waldemara Siega. W 1894 posiadali 2 parowce zbudowane w Stoczni Klawittera, o tonażu 3573 BRT, w 1914 już 5 jednostek o tonażu 2353 BRT do rejsów kabotażowych po Morzu Bałtyckim i Morzu Północnym. Główna siedziba firmy mieściła się w roku 1897 na Jopengasse 67 (ul. Piwna), w latach 1921–1945 przy Langer Markt 20 (ul. Długi Targ); filia – w Nowym Porcie: w 1914 przy Hafenstraße 7 (ulica obecnie nie istnieje), w 1928 Olivaer Straße 33A (ul. Oliwska). Od 1925 do 1939 dysponowała w Gdańsku także kamienicą przy Ankerschmiedegasse 15 (ul. Kotowiczników), nabyta od spadkobierców Franza Rudolfa Steimmiga. W Gdańsku firma działała do roku 1945, następnie do 1955 w Niemczech.
Od 1939 firma eksploatowała frachtowiec „Weischel” (ex. Queen Alexandra”, zbudowany 1906 w Danii, od 1906 pod zmieniona nazwą własność Hamburg – Danzig Linie GmbH). Połowę udziału w statku miał polski Skarb Państwa, w związku z czym w 1945, stacjonując w Hamburgu, przyznany został stronie polskiej. Miał początkowo nosić nazwę „Słupsk”, ostatecznie od 1946 do 1967 pływał w PLO i PŻM jako s/s „Rataj”.