CHROBREGO, ulica

Z Encyklopedia Gdańska
(Różnice między wersjami)
Skocz do: nawigacji, wyszukiwania
Linia 1: Linia 1:
 
{{paper}}
 
{{paper}}
[[File:Detal budynku przy ul. Chrobrego .JPG|thumb|Detal budynku przy ul. Chrobrego ]]'''CHROBREGO''', ul. Bolesława Chrobrego, ob. w Dolnym Wrzeszczu (pocz. Brösener Chaussee, nast. Brösener Weg (Brzeźnieńska)), jeden z najważniejszych traktów komunikacyjnych Gd. i Dolnego Wrzeszcza, łączący q Wrzeszcz z q Zaspą i q Brzeźnem; pokrywa się z początkowym odcinkiem wybudowanej 1839 przez miasto bezpośredniej szosy łączącej osadę q Nowe Szkoty przez majątek Eckhof z Brzeźnem (dalszy jej przebieg pokrywa się z ob. ul. Gdańską). Zastąpiła ona dotychczasową okrężną drogę z Gd. do Brzeźna, biegnącą przez q Nowy Port. W 1848 naprawiona i zmodernizowana w ramach prac interwencyjnych dla bezrobotnych (stąd potoczna nazwa Hungerchaussee (Głodowa Szosa)). W 1874 zasadzono przy niej drzewa, 1895 po jej zach. stronie, przed majątkiem Eckhof (Dwór Narożny, powstały najpóźniej w XVIII w., ob. nr 94), poza ówczesnymi granicami miasta otwarto cment. komunalny (q cmentarz na Zaspie). W 1901 uruchomiono linię tramwajową nr 9 (q tramwaje), łączącą Brunshöferweg (ul. Waryńskiego) poprzez Brösner Weg oraz Danziger Straße (ul. Gdańska) z Brzeźnem (po II w. świat. linia nr 5). W 1905–07 po zach. stronie jej początkowego odcinka powstała kolonia kilku domów robotniczych q Fundacji Abegga, 1912–16 wzniesiono odsunięty od ulicy zespół koszar batalionu łączności (Telegraphen-Kaserne), w okresie II WMG zajmowany przez organizacje polonijne (m.in. Polski Dom Akademicki „Bratniak”, klub q Gedania, q kośc. św. Stanisława) oraz urzędy (obserwatorium meteorologiczne, komisariat policji, filia urzędu pracy); ob. przesłonięty późniejszą zabudową (gł. bloki mieszkalne z 1960–61, nr. 10–20) i przypisany do ob. al. Legionów. W okresie międzywojennym początkowy odcinek ul. stał się jedną z osi, wokół których powstało Großsiedlung Langfuhr (Wielkie Osiedle q Wrzeszcz), zabudowano całą pierzeję wsch. i część zach. (od nr. 38 wzwyż). W 1929 przecięta obwodnicą nowego os. Ringstraße (q ul. Kościuszki). W 1940–45 między ob. ul. Lwowską a skrzyżowaniem z ob. q al. Hallera istniały 2 obozy pracy, po II w. świat. przekształcone w obozy przejściowe dla ludności niem. (ob. teren zajmowany przez baraki i hangary handl., przypisane do al. Hallera). W 1948 między ul. Lwowską a al. Hallera wybudowano 85 drewnianych domków (nazywanych fińskimi), należących do Centrali Zbytu Produktów Przemysłu Węglowego. Od 1920 na wsch. od ob. ul. Ch. powstawała etapami konkurencyjna arteria Ostseestraße (q al. Hallera), mająca docelowo stanowić nowe połączenie Wielkiej Alei (q al. Zwycięstwa) z Brzeźnem. Ostatecznie ul. zdegradowana 1960, po przedłużeniu torowiska tramwajowego na ob. al. Hallera do Brzeźna i likwidacji dotychczasowego torowiska na ul. Waryńskiego i Ch. W 1994–96 naprzeciwko tzw. fińskich domków powstało nowoczesne os. mieszkaniowe (Wspólnota Mieszkaniowa „Chrobry”, nr. 78–86), pod koniec lat 90. XX w. za cment., na pograniczu z os. q Rozstaje, utworzono na miejscu ogródków działkowych q Park Milenium Gdańska, w strefie pośredniej ochrony ujęcia wody; przed parkiem powstał nowoczesny budynek pryw. drukarni dziełowej. Na wysokości dawnego Eckhof ulica wyraźnie odbija na wsch., krzyżując się na końcu z al. Hallera. Po płn.-zach. stronie tego odcinka funkcjonuje Rodzinny Ogród Działkowy im. Powstańców Wielkopolskich, po stronie płd.-wsch. w 1978, w sąsiedztwie dawnego Polmozbytu, powstała działająca i ob. zajezdnia autobusowa ZKM. {{author: JWas}} [[Category: Encyklopedia]]
+
[[File:Detal budynku przy ul. Chrobrego .JPG|thumb|Detal budynku przy ul. Chrobrego ]]'''CHROBREGO''', ul. Bolesława Chrobrego, obecnie w Dolnym Wrzeszczu (początkowo Brösener Chaussee, następnie Brösener Weg (Brzeźnieńska)), jeden z najważniejszych traktów komunikacyjnych Gdańska i Dolnego Wrzeszcza, łączący q Wrzeszcz z q Zaspą i q Brzeźnem; pokrywa się z początkowym odcinkiem wybudowanej w roku 1839 przez miasto bezpośredniej szosy łączącej osadę q Nowe Szkoty przez majątek Eckhof z Brzeźnem (dalszy jej przebieg pokrywa się z obecną ul. Gdańską). Zastąpiła ona dotychczasową okrężną drogę z Gdańska do Brzeźna, biegnącą przez q Nowy Port. W roku 1848 naprawiona i zmodernizowana w ramach prac interwencyjnych dla bezrobotnych (stąd potoczna nazwa Hungerchaussee (Głodowa Szosa)). W roku 1874 zasadzono przy niej drzewa, w 1895 po jej zachodniej stronie, przed majątkiem Eckhof (Dwór Narożny, powstały najpóźniej w XVIII wieku, obecnie numer 94), poza ówczesnymi granicami miasta otwarto cmentarz komunalny (q cmentarz na Zaspie). W roku 1901 uruchomiono linię tramwajową numer 9 (q tramwaje), łączącą Brunshöferweg (ul. Waryńskiego) poprzez Brösner Weg oraz Danziger Straße (ul. Gdańska) z Brzeźnem (po II wojnie światowej linia numer 5). W latach 1905–1907 po zachodniej stronie jej początkowego odcinka powstała kolonia kilku domów robotniczych q Fundacji Abegga, w latach 1912–1916 wzniesiono odsunięty od ulicy zespół koszar batalionu łączności (Telegraphen-Kaserne), w okresie II WMG zajmowany przez organizacje polonijne (m.in. Polski Dom Akademicki „Bratniak”, klub q Gedania, q kościół św. Stanisława) oraz urzędy (obserwatorium meteorologiczne, komisariat policji, filia urzędu pracy); obecnie przesłonięty późniejszą zabudową (główne bloki mieszkalne z lat 1960–1961, numery 10–20) i przypisany do obecnej al. Legionów. W okresie międzywojennym początkowy odcinek ulicy stał się jedną z osi, wokół których powstało Großsiedlung Langfuhr (Wielkie Osiedle q Wrzeszcz), zabudowano całą pierzeję wschodnią i część zachodnią (od numeru 38 wzwyż). W roku 1929 przecięta obwodnicą nowego osiedla Ringstraße (q ul. Kościuszki). W latach 1940–1945 między obecną ul. Lwowską a skrzyżowaniem z obecną q al. Hallera istniały 2 obozy pracy, po II wojnie światowej przekształcone w obozy przejściowe dla ludności niemieckiej (obecnie teren zajmowany przez baraki i hangary handlowe, przypisane do al. Hallera). W roku 1948 między ul. Lwowską a al. Hallera wybudowano 85 drewnianych domków (nazywanych fińskimi), należących do Centrali Zbytu Produktów Przemysłu Węglowego. Od roku 1920 na wschód od obecnej ul. Chrobrego powstawała etapami konkurencyjna arteria Ostseestraße (q al. Hallera), mająca docelowo stanowić nowe połączenie Wielkiej Alei (q al. Zwycięstwa) z Brzeźnem. Ostatecznie ulica zdegradowana w 1960, po przedłużeniu torowiska tramwajowego na obecnej al. Hallera do Brzeźna i likwidacji dotychczasowego torowiska na ul. Waryńskiego i Chrobrego. W latach 1994–1996 naprzeciwko tzw. fińskich domków powstało nowoczesne osiedle mieszkaniowe (Wspólnota Mieszkaniowa „Chrobry”, numery 78–86), pod koniec lat 90. XX wieku za cmentarzem, na pograniczu z osiedlem q Rozstaje, utworzono na miejscu ogródków działkowych q Park Milenium Gdańska, w strefie pośredniej ochrony ujęcia wody; przed parkiem powstał nowoczesny budynek prywatnej drukarni dziełowej. Na wysokości dawnego Eckhof ulica wyraźnie odbija na wschód, krzyżując się na końcu z al. Hallera. Po północno-zachodniej stronie tego odcinka funkcjonuje Rodzinny Ogród Działkowy im. Powstańców Wielkopolskich, po stronie południowo-wschodniej w roku 1978, w sąsiedztwie dawnego Polmozbytu, powstała działająca i obecnie zajezdnia autobusowa ZKM. {{author: JWas}} [[Category: Encyklopedia]]

Wersja z 18:14, 28 kwi 2013

Plik:Detal budynku przy ul. Chrobrego .JPG
Detal budynku przy ul. Chrobrego
CHROBREGO, ul. Bolesława Chrobrego, obecnie w Dolnym Wrzeszczu (początkowo Brösener Chaussee, następnie Brösener Weg (Brzeźnieńska)), jeden z najważniejszych traktów komunikacyjnych Gdańska i Dolnego Wrzeszcza, łączący q Wrzeszcz z q Zaspą i q Brzeźnem; pokrywa się z początkowym odcinkiem wybudowanej w roku 1839 przez miasto bezpośredniej szosy łączącej osadę q Nowe Szkoty przez majątek Eckhof z Brzeźnem (dalszy jej przebieg pokrywa się z obecną ul. Gdańską). Zastąpiła ona dotychczasową okrężną drogę z Gdańska do Brzeźna, biegnącą przez q Nowy Port. W roku 1848 naprawiona i zmodernizowana w ramach prac interwencyjnych dla bezrobotnych (stąd potoczna nazwa Hungerchaussee (Głodowa Szosa)). W roku 1874 zasadzono przy niej drzewa, w 1895 po jej zachodniej stronie, przed majątkiem Eckhof (Dwór Narożny, powstały najpóźniej w XVIII wieku, obecnie numer 94), poza ówczesnymi granicami miasta otwarto cmentarz komunalny (q cmentarz na Zaspie). W roku 1901 uruchomiono linię tramwajową numer 9 (q tramwaje), łączącą Brunshöferweg (ul. Waryńskiego) poprzez Brösner Weg oraz Danziger Straße (ul. Gdańska) z Brzeźnem (po II wojnie światowej linia numer 5). W latach 1905–1907 po zachodniej stronie jej początkowego odcinka powstała kolonia kilku domów robotniczych q Fundacji Abegga, w latach 1912–1916 wzniesiono odsunięty od ulicy zespół koszar batalionu łączności (Telegraphen-Kaserne), w okresie II WMG zajmowany przez organizacje polonijne (m.in. Polski Dom Akademicki „Bratniak”, klub q Gedania, q kościół św. Stanisława) oraz urzędy (obserwatorium meteorologiczne, komisariat policji, filia urzędu pracy); obecnie przesłonięty późniejszą zabudową (główne bloki mieszkalne z lat 1960–1961, numery 10–20) i przypisany do obecnej al. Legionów. W okresie międzywojennym początkowy odcinek ulicy stał się jedną z osi, wokół których powstało Großsiedlung Langfuhr (Wielkie Osiedle q Wrzeszcz), zabudowano całą pierzeję wschodnią i część zachodnią (od numeru 38 wzwyż). W roku 1929 przecięta obwodnicą nowego osiedla Ringstraße (q ul. Kościuszki). W latach 1940–1945 między obecną ul. Lwowską a skrzyżowaniem z obecną q al. Hallera istniały 2 obozy pracy, po II wojnie światowej przekształcone w obozy przejściowe dla ludności niemieckiej (obecnie teren zajmowany przez baraki i hangary handlowe, przypisane do al. Hallera). W roku 1948 między ul. Lwowską a al. Hallera wybudowano 85 drewnianych domków (nazywanych fińskimi), należących do Centrali Zbytu Produktów Przemysłu Węglowego. Od roku 1920 na wschód od obecnej ul. Chrobrego powstawała etapami konkurencyjna arteria Ostseestraße (q al. Hallera), mająca docelowo stanowić nowe połączenie Wielkiej Alei (q al. Zwycięstwa) z Brzeźnem. Ostatecznie ulica zdegradowana w 1960, po przedłużeniu torowiska tramwajowego na obecnej al. Hallera do Brzeźna i likwidacji dotychczasowego torowiska na ul. Waryńskiego i Chrobrego. W latach 1994–1996 naprzeciwko tzw. fińskich domków powstało nowoczesne osiedle mieszkaniowe (Wspólnota Mieszkaniowa „Chrobry”, numery 78–86), pod koniec lat 90. XX wieku za cmentarzem, na pograniczu z osiedlem q Rozstaje, utworzono na miejscu ogródków działkowych q Park Milenium Gdańska, w strefie pośredniej ochrony ujęcia wody; przed parkiem powstał nowoczesny budynek prywatnej drukarni dziełowej. Na wysokości dawnego Eckhof ulica wyraźnie odbija na wschód, krzyżując się na końcu z al. Hallera. Po północno-zachodniej stronie tego odcinka funkcjonuje Rodzinny Ogród Działkowy im. Powstańców Wielkopolskich, po stronie południowo-wschodniej w roku 1978, w sąsiedztwie dawnego Polmozbytu, powstała działająca i obecnie zajezdnia autobusowa ZKM. JWas
⇦ WRÓĆ
Osobiste
Przestrzenie nazw

Warianty
Widok
Działania