BEHNKE UND SIEG, firma handlowo–żeglugowa
Linia 1: | Linia 1: | ||
{{paper}} | {{paper}} | ||
− | [[File:1_Behenke_und_Sieg.jpg|thumb|Kamienica (z prawej) przy Langer Markt 20 (Długi Targ), w latach 1921–1945 własność firmy | + | [[File:1_Behenke_und_Sieg.jpg|thumb|Kamienica (z prawej) przy Langer Markt 20 (Długi Targ), w latach 1921–1945 własność firmy |
+ | „Behnke und Sieg” i rodziny Sieg, 1938]] | ||
[[File:1_Behnke_und_Sieg.jpg|thumb|Jeden ze statków firmy „Behnke und Sieg”, 1934]] | [[File:1_Behnke_und_Sieg.jpg|thumb|Jeden ze statków firmy „Behnke und Sieg”, 1934]] | ||
[[File:2_Behenke_und_Sieg.jpg|thumb|Jeden ze statków firmy „Behnke und Sieg”, 1940]] | [[File:2_Behenke_und_Sieg.jpg|thumb|Jeden ze statków firmy „Behnke und Sieg”, 1940]] | ||
− | [[File:Emil_Heinrich_Otto_Behenke.jpg|thumb|Reklama firmy armatorskiej | + | [[File:Emil_Heinrich_Otto_Behenke.jpg|thumb|Reklama firmy armatorskiej „Behnke und Sieg”, 1929]] |
'''BEHNKE UND SIEG''', firma handlowo-żeglugowa, utworzona w roku 1890 przez [[BEHNKE EMIL HEINRICH OTTO | Emila H.O. Behnkego]] i [[SIEG FRIEDRICH WALDEMAR | Waldemara Siega]]. W 1894 posiadali 2 parowce zbudowane w [[STOCZNIA KLAWITTERA | Stoczni Klawittera]], o tonażu 3573 BRT, w 1914 już 5 jednostek o tonażu 2353 BRT do rejsów kabotażowych po Morzu Bałtyckim i Morzu Północnym. Główna siedziba firmy mieściła się w roku 1897 na Jopengasse 67 (ul. Piwna), w latach 1921–1945 przy Langer Markt 20 (ul. Długi Targ); filia – w Nowym Porcie: w 1914 przy Hafenstraße 7 (ulica obecnie nie istnieje), w 1928 Olivaer Straße 33A (ul. Oliwska). W Gdańsku działała do roku 1945, następnie do 1955 w Niemczech.<br /><br /> | '''BEHNKE UND SIEG''', firma handlowo-żeglugowa, utworzona w roku 1890 przez [[BEHNKE EMIL HEINRICH OTTO | Emila H.O. Behnkego]] i [[SIEG FRIEDRICH WALDEMAR | Waldemara Siega]]. W 1894 posiadali 2 parowce zbudowane w [[STOCZNIA KLAWITTERA | Stoczni Klawittera]], o tonażu 3573 BRT, w 1914 już 5 jednostek o tonażu 2353 BRT do rejsów kabotażowych po Morzu Bałtyckim i Morzu Północnym. Główna siedziba firmy mieściła się w roku 1897 na Jopengasse 67 (ul. Piwna), w latach 1921–1945 przy Langer Markt 20 (ul. Długi Targ); filia – w Nowym Porcie: w 1914 przy Hafenstraße 7 (ulica obecnie nie istnieje), w 1928 Olivaer Straße 33A (ul. Oliwska). W Gdańsku działała do roku 1945, następnie do 1955 w Niemczech.<br /><br /> | ||
Od 1939 firma eksploatowała frachtowiec „Weischel” (ex. Queen Alexandra”, zbudowany 1906 w Danii, od 1906 pod zmieniona nazwą własność Hamburg – Danzig Linie GmbH). Połowę udziału w statku miał polski Skarb Państwa, w związku z czym w 1945, stacjonując w Hamburgu, przyznany został stronie polskiej. Miał początkowo nosić nazwę „Słupsk”, ostatecznie od 1946 do 1967 pływał w PLO i PŻM jako s/s „Rataj”. {{author:MrGl}} [[Category: Encyklopedia]] [[Category: Życie miasta]] | Od 1939 firma eksploatowała frachtowiec „Weischel” (ex. Queen Alexandra”, zbudowany 1906 w Danii, od 1906 pod zmieniona nazwą własność Hamburg – Danzig Linie GmbH). Połowę udziału w statku miał polski Skarb Państwa, w związku z czym w 1945, stacjonując w Hamburgu, przyznany został stronie polskiej. Miał początkowo nosić nazwę „Słupsk”, ostatecznie od 1946 do 1967 pływał w PLO i PŻM jako s/s „Rataj”. {{author:MrGl}} [[Category: Encyklopedia]] [[Category: Życie miasta]] |
Wersja z 17:55, 11 maj 2021
BEHNKE UND SIEG, firma handlowo-żeglugowa, utworzona w roku 1890 przez Emila H.O. Behnkego i Waldemara Siega. W 1894 posiadali 2 parowce zbudowane w Stoczni Klawittera, o tonażu 3573 BRT, w 1914 już 5 jednostek o tonażu 2353 BRT do rejsów kabotażowych po Morzu Bałtyckim i Morzu Północnym. Główna siedziba firmy mieściła się w roku 1897 na Jopengasse 67 (ul. Piwna), w latach 1921–1945 przy Langer Markt 20 (ul. Długi Targ); filia – w Nowym Porcie: w 1914 przy Hafenstraße 7 (ulica obecnie nie istnieje), w 1928 Olivaer Straße 33A (ul. Oliwska). W Gdańsku działała do roku 1945, następnie do 1955 w Niemczech.
Od 1939 firma eksploatowała frachtowiec „Weischel” (ex. Queen Alexandra”, zbudowany 1906 w Danii, od 1906 pod zmieniona nazwą własność Hamburg – Danzig Linie GmbH). Połowę udziału w statku miał polski Skarb Państwa, w związku z czym w 1945, stacjonując w Hamburgu, przyznany został stronie polskiej. Miał początkowo nosić nazwę „Słupsk”, ostatecznie od 1946 do 1967 pływał w PLO i PŻM jako s/s „Rataj”.