DWORZEC W OLIWIE

Z Encyklopedia Gdańska
(Różnice między wersjami)
Skocz do: nawigacji, wyszukiwania
(wstawianie ilustracji LM (27.11.2020))
(uzupelnienie LM (26.11.2020))
Linia 4: Linia 4:
 
[[File:1_Dworzec_w_Oliwie.jpg|thumb|Wnetrze dworca w Oliwie po remoncie w 2019]]
 
[[File:1_Dworzec_w_Oliwie.jpg|thumb|Wnetrze dworca w Oliwie po remoncie w 2019]]
  
'''DWORZEC W OLIWIE''' (Oliva, 1926 Danzig Oliva, 1945 Gdańsk Oliwa), przy obecnym pl. Dworcowym 1 (Bahnhofsvorplatz), oddany do użytku 1 VII 1870 wraz z uruchomieniem kolejowego połączenia ze Szczecinem ([[KOLEJ | kolej]]). Według tego samego projektu budynki dworcowe zbudowano na stacjach Gdańsk-Wrzeszcz (nie zachował się), Sopot (nie zachował się), Gdynia-Chylonia, Reda, Wejherowo i Lębork. Przez stację przechodzą 2 dwutorowe linie kolejowe: dalekobieżna Gdańsk Główny – Szczecin i Gdynia – Tczew oraz od roku 1952 linia podmiejska Gdańsk Główny – Sopot, od 1957 roku do Wejherowa ([[SZYBKA KOLEJ MIEJSKA | Szybka Kolej Miejska]]), linia dalekobieżna zelektryfikowana od 19 X 1969. Dwa zadaszone perony, przejście tylko podziemne, łączące (od wschodu) ul. Droszyńskiego z pl. Dworcowym (od zachodu). {{author: MrGl}} [[Category: Encyklopedia]] [[Category: Przestrzeń miasta]]
+
'''DWORZEC W OLIWIE''' (Oliva, 1926 Danzig Oliva, 1945 Gdańsk Oliwa), przy obecnym pl. Dworcowym 1 (Bahnhofsvorplatz), oddany do użytku 1 VII 1870 (uroczyste otwarcie 1 IX 1870) wraz z uruchomieniem kolejowego połączenia ze Szczecinem ([[KOLEJ | kolej]]). Według tego samego projektu budynki dworcowe zbudowano na stacjach Gdańsk-Wrzeszcz (nie zachował się), Sopot (nie zachował się), Gdynia-Chylonia, Reda, Wejherowo i Lębork. Na przełomie XIX–XX wieku dobudowano drugi tor, od 1910 dwa dalsze tory w kierunku Sopotu. <br/><br/>
 +
 
 +
Przez stację przechodzą 2 dwutorowe linie kolejowe: dalekobieżna Gdańsk Główny – Szczecin i Gdynia – Tczew oraz od roku 1952 linia podmiejska Gdańsk Główny – Sopot, od 1957 roku do Wejherowa ([[SZYBKA KOLEJ MIEJSKA | Szybka Kolej Miejska]]), linia dalekobieżna zelektryfikowana od 19 X 1969. Dwa zadaszone perony (zadaszenie peronu SKM w 1952), przejście tylko podziemne, łączące (od wschodu) ul. Droszyńskiego z pl. Dworcowym (od zachodu). W 1996 przebudowano perony i układ torów. {{author: MrGl}} [[Category: Encyklopedia]] [[Category: Przestrzeń miasta]]

Wersja z 11:50, 26 lis 2020

Budynek dworca w Oliwie od strony ul. Poczty Gdańskiej, 2018
Dworzec w Oliwie, przejście pod torami, 2020
Wnetrze dworca w Oliwie po remoncie w 2019

DWORZEC W OLIWIE (Oliva, 1926 Danzig Oliva, 1945 Gdańsk Oliwa), przy obecnym pl. Dworcowym 1 (Bahnhofsvorplatz), oddany do użytku 1 VII 1870 (uroczyste otwarcie 1 IX 1870) wraz z uruchomieniem kolejowego połączenia ze Szczecinem ( kolej). Według tego samego projektu budynki dworcowe zbudowano na stacjach Gdańsk-Wrzeszcz (nie zachował się), Sopot (nie zachował się), Gdynia-Chylonia, Reda, Wejherowo i Lębork. Na przełomie XIX–XX wieku dobudowano drugi tor, od 1910 dwa dalsze tory w kierunku Sopotu.

Przez stację przechodzą 2 dwutorowe linie kolejowe: dalekobieżna Gdańsk Główny – Szczecin i Gdynia – Tczew oraz od roku 1952 linia podmiejska Gdańsk Główny – Sopot, od 1957 roku do Wejherowa ( Szybka Kolej Miejska), linia dalekobieżna zelektryfikowana od 19 X 1969. Dwa zadaszone perony (zadaszenie peronu SKM w 1952), przejście tylko podziemne, łączące (od wschodu) ul. Droszyńskiego z pl. Dworcowym (od zachodu). W 1996 przebudowano perony i układ torów. MrGl

⇦ WRÓĆ
Osobiste
Przestrzenie nazw

Warianty
Widok
Działania