CHOREŃ ZYGMUNT, projektant statków i wielkich żaglowców

Z Encyklopedia Gdańska
(Różnice między wersjami)
Skocz do: nawigacji, wyszukiwania
Linia 1: Linia 1:
 
{{paper}}
 
{{paper}}
[[File:Zygmunt_Choreń_z_modelem_żaglowca____Mały_Książę____.JPG|thumb|Zygmunt Choreń z modelem żaglowca „Mały Książę”]]'''CHOREŃ ZYGMUNT''' (ur. 24 V 1941 Brzozowy Kąt, woj. lubelskie), projektant statków i wielkich żaglowców, żeglarz. Absolwent Wydz. Budowy Okrętów q PG 1965, kontynuował studia (przez 2 lata) w Inst. Budowy Okrętów w Leningradzie (ob. Sankt Petersburg). W 1967–68 asystent w Katedrze Teorii Okrętów PG, nast. w Biurze Projektowo-Konstrukcyjnym q Stoczni Gd. im. Lenina. W 1973–74 czł. załogi s/y q „Otago”, dowodzonego przez Zdzisława Pieńkawę podczas pierwszych okołoziemskich regat Whitebread. Od 1978 gł. konstruktor żaglowców w Stoczni Gd. – stanowisko utworzone po pojawieniu się szansy na zamówienie przez ZSRR serii prototypowych żaglowców. W 1980 zwodowano zbudowaną na zlecenie TVP q „Pogorię” (trzymasztowa barkentyna), nast. bliźniacze: ORP „Iskra II” dla Marynarki Wojennej (1982)„Kaliakra” dla Wyższej Szkoły Morskiej w Warnie (1984). W 1982 powstał „Dar Młodzieży” (trzymasztowa fregata), którego udana konstrukcja zaowocowała zamówieniem 5 identycznych jednostek przez ZSRR: „Mir”, „Nadiezhda” i „Pallada” pływają do dziś pod ros. banderą; „Chersones” pod banderą ukr. W 1983 powstał naukowo-badawczy żaglowiec dla PAN „Oceania” (z 3 prostokątnymi żaglopłatami). W sumie Ch. zaprojektował (i nadzorował budowę) 17 wielkich żaglowców pływających pod banderami Polski, Bułgarii, Rosji, Ukrainy, Niemiec, Finlandii, Japonii i Panamy. Wśród nich q „Royal Clipper” (eks-„Gwarek”), pięciomasztową fregatę, największy ob. pływający żaglowiec. W 1992 założył Biuro Projektowania Statków Choreń Design & Consulting. W 1998 odznaczony q Medalem św. Wojciecha. {{author: JMY}} [[Category: Encyklopedia]]
+
[[File:Zygmunt_Choreń_z_modelem_żaglowca____Mały_Książę____.JPG|thumb|Zygmunt Choreń z modelem żaglowca „Mały Książę”]]'''CHOREŃ ZYGMUNT''' (ur. 24 V 1941 Brzozowy Kąt, woj. lubelskie), projektant statków i wielkich żaglowców, żeglarz. Absolwent Wydz. Budowy Okrętów q PG 1965, kontynuował studia (przez 2 lata) w Inst. Budowy Okrętów w Leningradzie (ob. Sankt Petersburg). W 1967–68 asystent w Katedrze Teorii Okrętów PG, nast. w Biurze Projektowo-Konstrukcyjnym q Stoczni Gd. im. Lenina. W 1973–74 czł. załogi s/y q „Otago”, dowodzonego przez Zdzisława Pieńkawę podczas pierwszych okołoziemskich regat Whitebread. Od 1978 gł. konstruktor żaglowców w Stoczni Gd. – stanowisko utworzone po pojawieniu się szansy na zamówienie przez ZSRR serii prototypowych żaglowców. W 1980 zwodowano zbudowaną na zlecenie TVP q „Pogorię” (trzymasztowa barkentyna), nast. bliźniacze: ORP „Iskra II” dla Marynarki Wojennej (1982)„Kaliakra” dla Wyższej Szkoły Morskiej w Warnie (1984). W 1982 powstał „Dar Młodzieży” (trzymasztowa fregata), którego udana konstrukcja zaowocowała zamówieniem 5 identycznych jednostek przez ZSRR: „Mir”, „Nadiezhda” i „Pallada” pływają do dziś pod ros. banderą; „Chersones” pod banderą ukr. W 1983 powstał naukowo-badawczy żaglowiec dla PAN „Oceania” (z 3 prostokątnymi żaglopłatami). W sumie Ch. zaprojektował (i nadzorował budowę) 17 wielkich żaglowców pływających pod banderami Polski, Bułgarii, Rosji, Ukrainy, Niemiec, Finlandii, Japonii i Panamy. Wśród nich q „Royal Clipper” (eks- „Gwarek”), pięciomasztową fregatę, największy ob. pływający żaglowiec. W 1992 założył Biuro Projektowania Statków Choreń Design & Consulting. W 1998 odznaczony q Medalem św. Wojciecha. {{author: JMY}} [[Category: Encyklopedia]]

Wersja z 13:19, 17 lut 2013

Plik:Zygmunt Choreń z modelem żaglowca Mały Książę .JPG
Zygmunt Choreń z modelem żaglowca „Mały Książę”
CHOREŃ ZYGMUNT (ur. 24 V 1941 Brzozowy Kąt, woj. lubelskie), projektant statków i wielkich żaglowców, żeglarz. Absolwent Wydz. Budowy Okrętów q PG 1965, kontynuował studia (przez 2 lata) w Inst. Budowy Okrętów w Leningradzie (ob. Sankt Petersburg). W 1967–68 asystent w Katedrze Teorii Okrętów PG, nast. w Biurze Projektowo-Konstrukcyjnym q Stoczni Gd. im. Lenina. W 1973–74 czł. załogi s/y q „Otago”, dowodzonego przez Zdzisława Pieńkawę podczas pierwszych okołoziemskich regat Whitebread. Od 1978 gł. konstruktor żaglowców w Stoczni Gd. – stanowisko utworzone po pojawieniu się szansy na zamówienie przez ZSRR serii prototypowych żaglowców. W 1980 zwodowano zbudowaną na zlecenie TVP q „Pogorię” (trzymasztowa barkentyna), nast. bliźniacze: ORP „Iskra II” dla Marynarki Wojennej (1982)„Kaliakra” dla Wyższej Szkoły Morskiej w Warnie (1984). W 1982 powstał „Dar Młodzieży” (trzymasztowa fregata), którego udana konstrukcja zaowocowała zamówieniem 5 identycznych jednostek przez ZSRR: „Mir”, „Nadiezhda” i „Pallada” pływają do dziś pod ros. banderą; „Chersones” pod banderą ukr. W 1983 powstał naukowo-badawczy żaglowiec dla PAN „Oceania” (z 3 prostokątnymi żaglopłatami). W sumie Ch. zaprojektował (i nadzorował budowę) 17 wielkich żaglowców pływających pod banderami Polski, Bułgarii, Rosji, Ukrainy, Niemiec, Finlandii, Japonii i Panamy. Wśród nich q „Royal Clipper” (eks- „Gwarek”), pięciomasztową fregatę, największy ob. pływający żaglowiec. W 1992 założył Biuro Projektowania Statków Choreń Design & Consulting. W 1998 odznaczony q Medalem św. Wojciecha. JMY
⇦ WRÓĆ
Osobiste
Przestrzenie nazw

Warianty
Widok
Działania