HOLL HIERONYMUS I, złotnik
Linia 3: | Linia 3: | ||
[[File:GDANKSK LOGOTYP.jpg|thumb|'''Hasło powstało dzięki Miastu Gdańsk''']] | [[File:GDANKSK LOGOTYP.jpg|thumb|'''Hasło powstało dzięki Miastu Gdańsk''']] | ||
[[File:GAIT LOGOTYP.jpg|thumb|'''Partner redakcji''']] | [[File:GAIT LOGOTYP.jpg|thumb|'''Partner redakcji''']] | ||
− | '''HIERONYMUS HOLL''' | + | '''HIERONYMUS HOLL I''' (zm. 23 XI 1679 Gdańsk), złotnik. Pochodził z Augsburga, gdzie najpewniej rozpoczął naukę zawodu. W 1643 roku przebywał w Amsterdamie jako czeladnik. W latach 1644–1648 pracował w warsztacie [[MACKENSEN ANDREAS I | Andreasa Mackensena I]] w Gdańsku. Pracę mistrzowską wykonał w 1649 roku u Hansa Polmanna (notowanego w Gdańsku od uzyskania tytułu mistrza w 1626 do 1684). 14 VI 1651 otrzymał [[OBYWATELSTWO MIEJSKIE| obywatelstwo miejskie]] Gdańska. Był ojcem [[HOLL HIERONYMUS II| Hieronymusa Holla II]] i [[HOLL JOHANN GOTTFRIED| Johanna Gottfrieda Holla]], których wykształcił we własnym warsztacie.<br/><br/> |
Używał znaku warsztatowego w formie wiązanego monogramu HOL w polu czworobocznym (znak przejął Hieronymus Holl II). W Amsterdamie wykonał między innymi plakietę z portretem złotnika Johanna Grilla. Jego wyroby zdradzają znajomość form i motywów dekoracyjnych złotnictwa niderlandzkiego, które przeniósł na grunt gdański. Charakterystyczną cechą jego warsztatu, przejętą z wzorów holenderskich, było stosowanie ornamentyki kwiatowej w obramieniach małżowinowych. Przykład stanowią puchar [[CECHY, XIV–XVIII wiek| cechu murarzy gdańskich]] z [[MUZEUM NARODOWE| Muzeum Narodowego w Gdańsku]] oraz kufle z dekoracją kwiatową z Muzeum Narodowego w Warszawie i Domaine du Château de Seneffe w Belgii. Znane są również inne jego dzieła dla gdańskich korporacji, wśród nich kubek [[CECHY, XIV–XVIII wiek| cechu browarników]] (Muzeum Narodowe w Gdańsku), oraz wyroby sakralne – kielichy (Marynowy, Lubieszewo).<br/><br/> | Używał znaku warsztatowego w formie wiązanego monogramu HOL w polu czworobocznym (znak przejął Hieronymus Holl II). W Amsterdamie wykonał między innymi plakietę z portretem złotnika Johanna Grilla. Jego wyroby zdradzają znajomość form i motywów dekoracyjnych złotnictwa niderlandzkiego, które przeniósł na grunt gdański. Charakterystyczną cechą jego warsztatu, przejętą z wzorów holenderskich, było stosowanie ornamentyki kwiatowej w obramieniach małżowinowych. Przykład stanowią puchar [[CECHY, XIV–XVIII wiek| cechu murarzy gdańskich]] z [[MUZEUM NARODOWE| Muzeum Narodowego w Gdańsku]] oraz kufle z dekoracją kwiatową z Muzeum Narodowego w Warszawie i Domaine du Château de Seneffe w Belgii. Znane są również inne jego dzieła dla gdańskich korporacji, wśród nich kubek [[CECHY, XIV–XVIII wiek| cechu browarników]] (Muzeum Narodowe w Gdańsku), oraz wyroby sakralne – kielichy (Marynowy, Lubieszewo).<br/><br/> | ||
Zob. też [[ZŁOTNICTWO| złotnictwo]]. {{author: AFR}} [[Category: Encyklopedia]] [[Category: Ludzie]] | Zob. też [[ZŁOTNICTWO| złotnictwo]]. {{author: AFR}} [[Category: Encyklopedia]] [[Category: Ludzie]] |
Wersja z 16:26, 15 lis 2019
HIERONYMUS HOLL I (zm. 23 XI 1679 Gdańsk), złotnik. Pochodził z Augsburga, gdzie najpewniej rozpoczął naukę zawodu. W 1643 roku przebywał w Amsterdamie jako czeladnik. W latach 1644–1648 pracował w warsztacie Andreasa Mackensena I w Gdańsku. Pracę mistrzowską wykonał w 1649 roku u Hansa Polmanna (notowanego w Gdańsku od uzyskania tytułu mistrza w 1626 do 1684). 14 VI 1651 otrzymał obywatelstwo miejskie Gdańska. Był ojcem Hieronymusa Holla II i Johanna Gottfrieda Holla, których wykształcił we własnym warsztacie.
Używał znaku warsztatowego w formie wiązanego monogramu HOL w polu czworobocznym (znak przejął Hieronymus Holl II). W Amsterdamie wykonał między innymi plakietę z portretem złotnika Johanna Grilla. Jego wyroby zdradzają znajomość form i motywów dekoracyjnych złotnictwa niderlandzkiego, które przeniósł na grunt gdański. Charakterystyczną cechą jego warsztatu, przejętą z wzorów holenderskich, było stosowanie ornamentyki kwiatowej w obramieniach małżowinowych. Przykład stanowią puchar cechu murarzy gdańskich z Muzeum Narodowego w Gdańsku oraz kufle z dekoracją kwiatową z Muzeum Narodowego w Warszawie i Domaine du Château de Seneffe w Belgii. Znane są również inne jego dzieła dla gdańskich korporacji, wśród nich kubek cechu browarników (Muzeum Narodowe w Gdańsku), oraz wyroby sakralne – kielichy (Marynowy, Lubieszewo).
Zob. też złotnictwo.