BAIRE, kanonierka kubańska (1906)
(Utworzył nową stronę „{{web}} '''BAIRE''', kanonierka kubańska {{author: OM}} Category: Hasła w przygotowaniu”) |
|||
Linia 1: | Linia 1: | ||
{{web}} | {{web}} | ||
− | '''BAIRE''', kanonierka | + | [[File:Baire_1912.jpg|thumb|„Baire", 1912]] |
− | {{author: OM}} [[Category: | + | [[File:Baire_1921.jpg|thumb|„Baire", 1921]] |
+ | '''BAIRE''', kanonierka zbudowana w [[STOCZNIA KLAWITTERA | Stoczni Klawittera]]. Zamówiona w grudniu 1905 roku za 115 000 dolarów przez rząd Kuby za pośrednictwem firmy G. Hempel & Co. z Hawany. Zwodowana w październiku 1906 (nr budowy 310). <br/><br/> | ||
+ | Wyporność 500 ton, pojemność 384 BRT, 47 NRT; wymiary: długość 59,75 m; szerokość 7 m; zanurzenie 2,75 m; napęd: dwie sześciocylindrowe maszyny parowe potrójnego rozprężania o łącznej mocy indykowanej 1160 KM, dwa kotły Babcock & Wilcox, dwie śruby; prędkość maksymalna 15,3 węzła; zapas węgla 120 t; uzbrojenie: dwa działka 57 mm, dwa 47 mm Krupp; karabin maszynowy 7,5 mm Maxim. <br/><br/> | ||
+ | Początkowo służyła w podlegającej kubańskiemu Ministerstwu Finansów Straży Wybrzeża (Guardacostas), od 1911 w nowoutworzonej marynarce wojennej (Marina de Guerra Cubana). W 1917 przeszła remont w stoczni United States Navy Yard w Charleston, w ramach którego została przezbrojona (działa 57 mm zastąpiono czterema 76 mm). Od 1927 służyła sporadycznie jako jacht prezydencki. Wycofana ze służby w pierwszym kwartale 1943 roku. <br/><br/> | ||
+ | Pierwszym dowódcą okrętu był kpt. Luis Flores Castellanos; w 1923 okrętem dowodził kmdr Enrique Ferrer; a do sierpnia 1931 kmdr ppor. (capitán de corbeta) Juan E. Rivera. {{author: OM}} [[Category: Encyklopedia]] [[Category: Życie miasta]] |
Wersja z 20:02, 12 lis 2019
BAIRE, kanonierka zbudowana w Stoczni Klawittera. Zamówiona w grudniu 1905 roku za 115 000 dolarów przez rząd Kuby za pośrednictwem firmy G. Hempel & Co. z Hawany. Zwodowana w październiku 1906 (nr budowy 310).
Wyporność 500 ton, pojemność 384 BRT, 47 NRT; wymiary: długość 59,75 m; szerokość 7 m; zanurzenie 2,75 m; napęd: dwie sześciocylindrowe maszyny parowe potrójnego rozprężania o łącznej mocy indykowanej 1160 KM, dwa kotły Babcock & Wilcox, dwie śruby; prędkość maksymalna 15,3 węzła; zapas węgla 120 t; uzbrojenie: dwa działka 57 mm, dwa 47 mm Krupp; karabin maszynowy 7,5 mm Maxim.
Początkowo służyła w podlegającej kubańskiemu Ministerstwu Finansów Straży Wybrzeża (Guardacostas), od 1911 w nowoutworzonej marynarce wojennej (Marina de Guerra Cubana). W 1917 przeszła remont w stoczni United States Navy Yard w Charleston, w ramach którego została przezbrojona (działa 57 mm zastąpiono czterema 76 mm). Od 1927 służyła sporadycznie jako jacht prezydencki. Wycofana ze służby w pierwszym kwartale 1943 roku.
Pierwszym dowódcą okrętu był kpt. Luis Flores Castellanos; w 1923 okrętem dowodził kmdr Enrique Ferrer; a do sierpnia 1931 kmdr ppor. (capitán de corbeta) Juan E. Rivera.