MOST STĄGIEWNY
(wstawienie ilustracji (e-mail z 11.10.2019)) |
|||
Linia 3: | Linia 3: | ||
[[File:Most Stągiewny, około 1900.JPG|thumb|Most Stągiewny, około 1900]] | [[File:Most Stągiewny, około 1900.JPG|thumb|Most Stągiewny, około 1900]] | ||
− | '''MOST STĄGIEWNY''', łączy Wyspę Spichrzów ([[SPICHLERZE | Spichlerze]]) z [[DŁUGIE OGRODY | Długimi Ogrodami]]. Nazwa pochodzi od [[BRAMA STĄGIEWNA | Bramy Stągiewnej]], w ciągu ulic Stągiewnej i Długie Ogrody. Postawiony po przekopaniu [[MOTŁAWA | Nowej Motławy]] w 1576 roku (wcześniej istniał most nad fosą (1456)). By nie zakłócać ruchu targowego, w soboty zwodzony dopiero od godziny 14.00. W 1864 roku jako pierwszy z gdańskich mostów przebudowany w konstrukcji stalowej, obrotowy (otwierał się przez obrót w prawo), jednoramienny; konstrukcja przęsła z nitowanych dźwigarów kratowych, pomosty drewniane, o rozpiętości w świetle podpór 13 m. W listopadzie 1925 roku położono na nim tory tramwajowe dla linii prowadzących z Targu Kaszubskiego na Dolne Miasto i Stogi (zob. [[TRAMWAJE| tramwaje]]). Wielokrotnie przebudowywany (na przykład w 1933), ostatecznie rozebrany na przełomie 1936/1937. Zbudowany od nowa jako stalowy, otwarty 4 X 1937 roku. System zwodzenia zmieniono wówczas z obrotowego na klapowy, most przystosowano także do ruchu tramwajowego na [[DŁUGI TARG | Długi Targ]] i z niego (zob. [[TRAMWAJE | tramwaje]]). Remontowany po 1945, przebudowany ze zwiększoną nośnością w roku 1973. Usunięto wówczas stare przyczółki (od strony ul. Elbląskiej wysadzony ładunkami wybuchowymi), zdemontowano 12-tonową tzw. przeciwwagę (pozostałość po mechanizmie otwierającym most), oddany do użytku 12 marca. {{author: BŚ}} [[Category: Encyklopedia]] [[Category: Przestrzeń miasta]] | + | '''MOST STĄGIEWNY''', łączy Wyspę Spichrzów ([[SPICHLERZE | Spichlerze]]) z [[DŁUGIE OGRODY | Długimi Ogrodami]]. Nazwa pochodzi od [[BRAMA STĄGIEWNA | Bramy Stągiewnej]], w ciągu ulic Stągiewnej i Długie Ogrody. Postawiony po przekopaniu [[MOTŁAWA | Nowej Motławy]] w 1576 roku (wcześniej istniał most nad fosą (1456)). By nie zakłócać ruchu targowego, w soboty zwodzony dopiero od godziny 14.00. <br/><br/> |
+ | W 1864 roku jako pierwszy z gdańskich mostów przebudowany w konstrukcji stalowej, obrotowy (otwierał się przez obrót w prawo), jednoramienny; konstrukcja przęsła z nitowanych dźwigarów kratowych, pomosty drewniane, o rozpiętości w świetle podpór 13 m. W listopadzie 1925 roku położono na nim tory tramwajowe dla linii prowadzących z Targu Kaszubskiego na Dolne Miasto i Stogi (zob. [[TRAMWAJE| tramwaje]]). Wielokrotnie przebudowywany (na przykład w 1933), ostatecznie rozebrany na przełomie 1936/1937. Zbudowany od nowa jako stalowy, otwarty 4 X 1937 roku. System zwodzenia zmieniono wówczas z obrotowego na klapowy, most przystosowano także do ruchu tramwajowego na [[DŁUGI TARG | Długi Targ]] i z niego (zob. [[TRAMWAJE | tramwaje]]). <br/><br/> | ||
+ | Remontowany po 1945 (z likwidacja torowiska tramwajowego), przebudowany ze zwiększoną nośnością w roku 1973. Usunięto wówczas stare przyczółki (od strony ul. Elbląskiej wysadzony ładunkami wybuchowymi), zdemontowano 12-tonową tzw. przeciwwagę (pozostałość po mechanizmie otwierającym most), oddany do użytku 12 marca. {{author: BŚ}} [[Category: Encyklopedia]] [[Category: Przestrzeń miasta]] |
Wersja z 08:27, 1 maj 2021
MOST STĄGIEWNY, łączy Wyspę Spichrzów ( Spichlerze) z Długimi Ogrodami. Nazwa pochodzi od Bramy Stągiewnej, w ciągu ulic Stągiewnej i Długie Ogrody. Postawiony po przekopaniu Nowej Motławy w 1576 roku (wcześniej istniał most nad fosą (1456)). By nie zakłócać ruchu targowego, w soboty zwodzony dopiero od godziny 14.00.
W 1864 roku jako pierwszy z gdańskich mostów przebudowany w konstrukcji stalowej, obrotowy (otwierał się przez obrót w prawo), jednoramienny; konstrukcja przęsła z nitowanych dźwigarów kratowych, pomosty drewniane, o rozpiętości w świetle podpór 13 m. W listopadzie 1925 roku położono na nim tory tramwajowe dla linii prowadzących z Targu Kaszubskiego na Dolne Miasto i Stogi (zob. tramwaje). Wielokrotnie przebudowywany (na przykład w 1933), ostatecznie rozebrany na przełomie 1936/1937. Zbudowany od nowa jako stalowy, otwarty 4 X 1937 roku. System zwodzenia zmieniono wówczas z obrotowego na klapowy, most przystosowano także do ruchu tramwajowego na Długi Targ i z niego (zob. tramwaje).
Remontowany po 1945 (z likwidacja torowiska tramwajowego), przebudowany ze zwiększoną nośnością w roku 1973. Usunięto wówczas stare przyczółki (od strony ul. Elbląskiej wysadzony ładunkami wybuchowymi), zdemontowano 12-tonową tzw. przeciwwagę (pozostałość po mechanizmie otwierającym most), oddany do użytku 12 marca.