KUPFERSCHMIDT JOHANNES EUGEN OSCAR, przedsiębiorca, radny
(wstawianie_ilustracji (6.08.2020)) |
|||
Linia 1: | Linia 1: | ||
{{paper}} | {{paper}} | ||
[[File:Johannes_Eugen_Oscar_Kupferschmidt.jpg|thumb|Johannes Eugen Oscar Kupferschmidt]] | [[File:Johannes_Eugen_Oscar_Kupferschmidt.jpg|thumb|Johannes Eugen Oscar Kupferschmidt]] | ||
+ | [[File:Johannes_Lutze.png|thumb|Wmurowanie przez Johannesa Oscara Kupferschmidta kamienia węgielnego pod kościół Lutra]] | ||
'''JOHANNES EUGEN OSCAR KUPFERSCHMIDT''' (28 V 1844 Gdańsk – 14 VIII 1922 Gdańsk), urzędnik, przedsiębiorca, [[RADA MIEJSKA | radny]] Gdańska. Syn gdańskiego kupca [[KUPFERSCHMIDT HEINRICH ADOLPH | Heinricha Adolpha Kupferschmidta]]. W 1863 roku ukończył [[SZKOŁA ŚW. PIOTRA I PAWŁA | szkołę realną św. Piotra i Pawła]], następnie uczył się zawodu kupca. Jako porucznik uczestniczył w wojnach Prus z Danią (1866) i Francją (1870–1871).<br/><br/> | '''JOHANNES EUGEN OSCAR KUPFERSCHMIDT''' (28 V 1844 Gdańsk – 14 VIII 1922 Gdańsk), urzędnik, przedsiębiorca, [[RADA MIEJSKA | radny]] Gdańska. Syn gdańskiego kupca [[KUPFERSCHMIDT HEINRICH ADOLPH | Heinricha Adolpha Kupferschmidta]]. W 1863 roku ukończył [[SZKOŁA ŚW. PIOTRA I PAWŁA | szkołę realną św. Piotra i Pawła]], następnie uczył się zawodu kupca. Jako porucznik uczestniczył w wojnach Prus z Danią (1866) i Francją (1870–1871).<br/><br/> | ||
Od 15 V 1872 dyrektor gdańskich przedsiębiorstw komunikacji miejskiej. Kierował komunikacją [[OMNIBUSY | omnibusową]] z [[WRZESZCZ | Wrzeszczem]] i [[OLIWA | Oliwą]]. W 1877 wraz z [[BRAUNSCHWEIG OTTO THEODOR | Ottonem Braunschweigiem]] nabył upadającą firmę [[TRAMWAJE | tramwajów]] konnych i eksploatował ją pod nazwą Danziger Straßeneisenbahn (Gdańskie Tramwaje). Po śmierci w 1886 Ottona Braunschweiga wspólnikiem i współwłaścicielem został zięć zmarłego, dr. [[TORNWALDT GUSTAV LUDWIG |Gustav Tornwaldt]]. Firmę sprzedał w 1894 z braku funduszy na elektryfikację linii tramwajowych. W latach 1893–1902 członek [[RADA MIEJSKA | Rady Miejskiej]]. W roku 1899 stał na czele społecznego komitetu budowy ewangelickiego [[KOŚCIÓŁ GARNIZONOWY ŚW. APOSTOŁÓW PIOTRA I PAWŁA | kościoła Lutra we Wrzeszczu]]. 15 V 1922 roku uroczyście obchodzono w Gdańsku 50-lecie jego pracy zawodowej.<br/><br/> | Od 15 V 1872 dyrektor gdańskich przedsiębiorstw komunikacji miejskiej. Kierował komunikacją [[OMNIBUSY | omnibusową]] z [[WRZESZCZ | Wrzeszczem]] i [[OLIWA | Oliwą]]. W 1877 wraz z [[BRAUNSCHWEIG OTTO THEODOR | Ottonem Braunschweigiem]] nabył upadającą firmę [[TRAMWAJE | tramwajów]] konnych i eksploatował ją pod nazwą Danziger Straßeneisenbahn (Gdańskie Tramwaje). Po śmierci w 1886 Ottona Braunschweiga wspólnikiem i współwłaścicielem został zięć zmarłego, dr. [[TORNWALDT GUSTAV LUDWIG |Gustav Tornwaldt]]. Firmę sprzedał w 1894 z braku funduszy na elektryfikację linii tramwajowych. W latach 1893–1902 członek [[RADA MIEJSKA | Rady Miejskiej]]. W roku 1899 stał na czele społecznego komitetu budowy ewangelickiego [[KOŚCIÓŁ GARNIZONOWY ŚW. APOSTOŁÓW PIOTRA I PAWŁA | kościoła Lutra we Wrzeszczu]]. 15 V 1922 roku uroczyście obchodzono w Gdańsku 50-lecie jego pracy zawodowej.<br/><br/> | ||
Był żonaty z Klarą Marią (luty 1850 Gdańsk – 1 III 1908 Gdańsk), córką kupca Eduarda Hundertmarka. Córka Charlotta Hermina (ur. 31 III 1872) została 10 XI 1892 żoną kupca Georga Ernsta Andreasa Witta (28 II 1862 Gdańsk-Nowy Port – 10 VIII 1932 Gdańsk-Wrzeszcz). {{author: MrGl}} [[Category: Encyklopedia]] [[Category: Ludzie]] | Był żonaty z Klarą Marią (luty 1850 Gdańsk – 1 III 1908 Gdańsk), córką kupca Eduarda Hundertmarka. Córka Charlotta Hermina (ur. 31 III 1872) została 10 XI 1892 żoną kupca Georga Ernsta Andreasa Witta (28 II 1862 Gdańsk-Nowy Port – 10 VIII 1932 Gdańsk-Wrzeszcz). {{author: MrGl}} [[Category: Encyklopedia]] [[Category: Ludzie]] |
Wersja z 07:03, 6 sie 2020
JOHANNES EUGEN OSCAR KUPFERSCHMIDT (28 V 1844 Gdańsk – 14 VIII 1922 Gdańsk), urzędnik, przedsiębiorca, radny Gdańska. Syn gdańskiego kupca Heinricha Adolpha Kupferschmidta. W 1863 roku ukończył szkołę realną św. Piotra i Pawła, następnie uczył się zawodu kupca. Jako porucznik uczestniczył w wojnach Prus z Danią (1866) i Francją (1870–1871).
Od 15 V 1872 dyrektor gdańskich przedsiębiorstw komunikacji miejskiej. Kierował komunikacją omnibusową z Wrzeszczem i Oliwą. W 1877 wraz z Ottonem Braunschweigiem nabył upadającą firmę tramwajów konnych i eksploatował ją pod nazwą Danziger Straßeneisenbahn (Gdańskie Tramwaje). Po śmierci w 1886 Ottona Braunschweiga wspólnikiem i współwłaścicielem został zięć zmarłego, dr. Gustav Tornwaldt. Firmę sprzedał w 1894 z braku funduszy na elektryfikację linii tramwajowych. W latach 1893–1902 członek Rady Miejskiej. W roku 1899 stał na czele społecznego komitetu budowy ewangelickiego kościoła Lutra we Wrzeszczu. 15 V 1922 roku uroczyście obchodzono w Gdańsku 50-lecie jego pracy zawodowej.
Był żonaty z Klarą Marią (luty 1850 Gdańsk – 1 III 1908 Gdańsk), córką kupca Eduarda Hundertmarka. Córka Charlotta Hermina (ur. 31 III 1872) została 10 XI 1892 żoną kupca Georga Ernsta Andreasa Witta (28 II 1862 Gdańsk-Nowy Port – 10 VIII 1932 Gdańsk-Wrzeszcz).