WĘZEŁ DROGOWY IM. UNII EUROPEJSKIEJ
(wstawienie ilustracji (e-mail z 31.07.2019)) |
|||
Linia 4: | Linia 4: | ||
[[File:GAIT LOGOTYP.jpg|thumb|'''Partner redakcji''']] | [[File:GAIT LOGOTYP.jpg|thumb|'''Partner redakcji''']] | ||
− | '''WĘZEŁ DROGOWY IM. UNII EUROPEJSKIEJ''', trzypoziomowy, na skrzyżowaniu ulic Podwale Przedmiejskie (w chwili budowy: al. Leningradzka), Okopowej i al. Armii Krajowej (w chwili budowy nie istniała). Początkowo nazywany węzłem Leningradzkim, od 1990 roku węzłem Okopowa, pod obecną nazwą od 30 IX 2004 roku. Jeden z elementów tzw. trasy W-Z (biegnącej od Podwala Przedmiejskiego do [[OBWODNICE| Obwodnicy Zachodniej]]). <br/><br/> | + | '''WĘZEŁ DROGOWY IM. UNII EUROPEJSKIEJ''', trzypoziomowy, na skrzyżowaniu ulic Podwale Przedmiejskie (w chwili budowy: al. Leningradzka), Okopowej i al. Armii Krajowej (w chwili budowy nie istniała). Początkowo nazywany węzłem Leningradzkim, od 1990 roku węzłem Okopowa, pod obecną nazwą od 30 IX 2004 roku. Jeden z elementów tzw. trasy W-Z (biegnącej od Podwala Przedmiejskiego do [[OBWODNICE| Obwodnicy Zachodniej]]). Powstał głównie z myślą o ułatwieniu wyjazdu z ul. Wały Jagiellońskie na ul. Podwale Przedmiejskie i dalej do ul. Elbląskiej oraz drogi S7 w kierunku Warszawy.<br/><br/> |
− | + | ||
Przedsięwzięcie, rozpoczęte w 1971 roku, zostało podzielone na trzy etapy: budowę zachodniej nitki tunelu samochodowego (Śródmieście–Orunia), następnie jego wschodniej nitki (Orunia–Śródmieście) oraz estakady nad nimi wraz z tunelem dla pieszych pod ul. Podwale Przedmiejskie. Tunel zachodni i jezdnię nad nim oddano do użytku w czerwcu 1973, tunel wschodni z podobną jezdnią – 22 VI 1974. Naziemną jezdnię we wschodnim ciągu ul. Okopowej, pozwalającą na skręt w prawo w Podwale Przedmiejskie i biegnącą dalej pod estakadą, oddano 30 IX 1975 roku. Budowa węzła została zintegrowana z przebudową Podwala Przedmiejskiego, wykonano wówczas między innymi tunel dla pieszych w ciągu ulic Żabi Kruk i Słodowników. Generalnym wykonawcą było Gdańskie Przedsiębiorstwo Robót Drogowych. <br/><br/> | Przedsięwzięcie, rozpoczęte w 1971 roku, zostało podzielone na trzy etapy: budowę zachodniej nitki tunelu samochodowego (Śródmieście–Orunia), następnie jego wschodniej nitki (Orunia–Śródmieście) oraz estakady nad nimi wraz z tunelem dla pieszych pod ul. Podwale Przedmiejskie. Tunel zachodni i jezdnię nad nim oddano do użytku w czerwcu 1973, tunel wschodni z podobną jezdnią – 22 VI 1974. Naziemną jezdnię we wschodnim ciągu ul. Okopowej, pozwalającą na skręt w prawo w Podwale Przedmiejskie i biegnącą dalej pod estakadą, oddano 30 IX 1975 roku. Budowa węzła została zintegrowana z przebudową Podwala Przedmiejskiego, wykonano wówczas między innymi tunel dla pieszych w ciągu ulic Żabi Kruk i Słodowników. Generalnym wykonawcą było Gdańskie Przedsiębiorstwo Robót Drogowych. <br/><br/> | ||
− | + | Uroczyste otwarcie estakady i zakończenie całości prac nastąpiło 15 X 1975 roku. Węzeł szybko stał się przedmiotem żartów jako jedno z niewielu na świecie trójpoziomowych skrzyżowań, które nie ma ani jednego bezkolizyjnego przejazdu. Po wybudowaniu [[TUNEL POD MARTWĄ WISŁĄ| tunelu pod Martwą Wisłą]] (2016) pojawiły się głosy o konieczności uspokojenia ruchu samochodowego na Podwalu Przedmiejskim między innymi przez wyburzenie estakady oraz zasypanie tunelu dla pieszych (i wszystkich w ciągu tej ulicy). Wiosną 2019 wymieniono na estakadzie barierki i balustrady, zwężono ruch z dwóch do jednego pasa. {{author: BŚ}} [[Category: Encyklopedia]] [[Category: Przestrzeń miasta]] | |
− | Uroczyste otwarcie estakady i zakończenie całości prac nastąpiło 15 X 1975 roku. Węzeł szybko stał się przedmiotem żartów jako jedno z niewielu na świecie trójpoziomowych skrzyżowań, które nie ma ani jednego bezkolizyjnego przejazdu. Po wybudowaniu [[TUNEL POD MARTWĄ WISŁĄ| tunelu pod Martwą Wisłą]] (2016) pojawiły się głosy o konieczności uspokojenia ruchu samochodowego na Podwalu Przedmiejskim między innymi przez wyburzenie estakady oraz zasypanie tunelu dla pieszych (i wszystkich w ciągu tej ulicy). {{author: BŚ}} [[Category: Encyklopedia]] [[Category: Przestrzeń miasta]] | + |
Wersja z 10:31, 20 sie 2019
WĘZEŁ DROGOWY IM. UNII EUROPEJSKIEJ, trzypoziomowy, na skrzyżowaniu ulic Podwale Przedmiejskie (w chwili budowy: al. Leningradzka), Okopowej i al. Armii Krajowej (w chwili budowy nie istniała). Początkowo nazywany węzłem Leningradzkim, od 1990 roku węzłem Okopowa, pod obecną nazwą od 30 IX 2004 roku. Jeden z elementów tzw. trasy W-Z (biegnącej od Podwala Przedmiejskiego do Obwodnicy Zachodniej). Powstał głównie z myślą o ułatwieniu wyjazdu z ul. Wały Jagiellońskie na ul. Podwale Przedmiejskie i dalej do ul. Elbląskiej oraz drogi S7 w kierunku Warszawy.
Przedsięwzięcie, rozpoczęte w 1971 roku, zostało podzielone na trzy etapy: budowę zachodniej nitki tunelu samochodowego (Śródmieście–Orunia), następnie jego wschodniej nitki (Orunia–Śródmieście) oraz estakady nad nimi wraz z tunelem dla pieszych pod ul. Podwale Przedmiejskie. Tunel zachodni i jezdnię nad nim oddano do użytku w czerwcu 1973, tunel wschodni z podobną jezdnią – 22 VI 1974. Naziemną jezdnię we wschodnim ciągu ul. Okopowej, pozwalającą na skręt w prawo w Podwale Przedmiejskie i biegnącą dalej pod estakadą, oddano 30 IX 1975 roku. Budowa węzła została zintegrowana z przebudową Podwala Przedmiejskiego, wykonano wówczas między innymi tunel dla pieszych w ciągu ulic Żabi Kruk i Słodowników. Generalnym wykonawcą było Gdańskie Przedsiębiorstwo Robót Drogowych.
Uroczyste otwarcie estakady i zakończenie całości prac nastąpiło 15 X 1975 roku. Węzeł szybko stał się przedmiotem żartów jako jedno z niewielu na świecie trójpoziomowych skrzyżowań, które nie ma ani jednego bezkolizyjnego przejazdu. Po wybudowaniu tunelu pod Martwą Wisłą (2016) pojawiły się głosy o konieczności uspokojenia ruchu samochodowego na Podwalu Przedmiejskim między innymi przez wyburzenie estakady oraz zasypanie tunelu dla pieszych (i wszystkich w ciągu tej ulicy). Wiosną 2019 wymieniono na estakadzie barierki i balustrady, zwężono ruch z dwóch do jednego pasa.