AEROKLUB GDAŃSKI

Z Encyklopedia Gdańska
(Różnice między wersjami)
Skocz do: nawigacji, wyszukiwania
m
Linia 1: Linia 1:
 
{{paper}}
 
{{paper}}
[[File:Uroczystość zawieszenia flagi na lotnisku aeroklubu we Wrzeszczu, 1961.JPG|thumb|Uroczystość zawieszenia flagi na lotnisku aeroklubu we Wrzeszczu, 1961]][[File:Skok spadochronowy w tandemie.JPG|thumb|Skok spadochronowy w tandemie]]'''AEROKLUB GDAŃSKI''' (AG) powstał 12 VII 1929 z inicjatywy pol. studentów i pracowników  THD; pocz. jako Aeroklub Akademicki, nast. Aeroklub Gd. Zarejestrowany w marcu 1931. Z powodu braku zgody Senatu II WMG na korzystanie z lotniska we Wrzeszczu jego bazą było lotnisko Morskiego Dywizjonu Lotniczego w Pucku, a od poł. lat 30. XX w. nowe lądowisko w Rumi (od 1936 lotnisko komunikacyjne). Początkowo działała tylko sekcja samolotowa, nast. szybowcowa, prowadzona przez Ryszarda Dyrgałłę, Wiktora Leję i Zbigniewa Siedleckiego, korzystająca z dodatkowych szybowisk w Gostomiu i Wielkim Kacku, oraz sekcja modelarska w Gimnazjum Polskim. W 1934 Michał Offierski na szybowcu CW-III ustanowił lotem na czole burzy 2 rekordy Polski: w długości przelotu i wysokości lotu. W 1935 zorganizował i Zlot do Morza, imprezę powtarzaną corocznie z okazji Dni Morza. 24 VIII 1939 kadra tech. i piloci zostali zmobilizowani do Morskiego Dywizjonu Lotniczego. 1 IX 1939 przerwano działalność; piloci, m.in. Gerard Ranoszek, Edmund Jereczek, Bogdan Śmidowicz, walczyli na froncie zach. We wrześniu 1945 założono na  PG Akademickie Koło Lotnicze, 22 III 1946 reaktywowano AG, powołując 3 sekcje: samolotową, szybowcową i modelarską. Pierwsze samoloty, PO-2 i Piper-Cub, pochodziły z demobilu. Początkowo korzystano z lotniska Strzebielino k. Wejherowa, od 1947 – z lotniska we Wrzeszczu, gdzie AG znalazł swoją siedzibę. Konsekwencją ucieczki do Szwecji (26 X 1950) pilotów Sławomira i Przemysława Bałutów było zawieszenie lotów samolotowych; sprzęt przeniesiono na lotnisko w Strzebielinie, gdzie kontynuowano tylko działalność szybowcową i modelarską. W 1952 AG włączono do Ligi Przyjaciół Żołnierza, reaktywowano 1 IV 1957. Powstała wówczas sekcja spadochronowa, prowadzona przez Ireneusza Zapaśnika. W 1957 AG zorganizował Spadochronowe Mistrzostwa Polski, od 1960 coroczne Zawody Spadochronowe o Puchar Zatoki Gd. Do sukcesów sekcji spadochronowej należą m.in.: i miejsce Ireneusza Zapaśnika w akrobacji i II na mistrzostwach Polski 1959; i miejsce na celność lądowania, tytuł mistrzyni 1963 i wicemistrzyni 1965 Antoniny Chmielarczyk; i miejsce w akrobacji spadochronowej i II w mistrzostwach Polski 1967 Reginy Koszykowskiej; zwycięstwo Andrzeja Kiryluka w Cało- rocznych Zawodach Spadochronowych 1962; mistrzostwo Polski juniorów 1976, kilkanaście rekordów Polski Mirosława Prokopka. Sukcesy sekcji szybowcowej to m.in.: i miejsce Ireny Kempówny w Zawodach Międzynarodowych 1949; zwycięstwo Marka Kochanowskiego w Całorocznych Zawodach o Memoriał Ryszarda Bitnera 1966 i w Jeżowskich Zawodach Szybowcowych 1972; i miejsce Kazimierza Gorzkiewicza w Szybowcowych Mistrzostwach Węgier 1966; zwycięstwo Leszka Dunowskiego w Zawodach Szybowcowych im. Szczepana Grzeszczyka 1978. Sukcesy odnosiła sekcja modelarska, kierowana przez Henryka Skrzypczyka; są to m.in.: rekord Polski (model szybowca kierowany radiem na zboczu – 1975), tytuł mistrza Polski (1973), 6 tytułów mistrzowskich (3 – 1975, 2 – 1977, 1 – 1978). W 1973 AG przeniósł się na wojsk. lotnisko w Pruszczu Gd. W 1979 powstała pod kierunkiem Marka Szafrańskiego sekcja lotniowa, 1988 – sekcja balonowa. Zasłużonymi działaczami AG byli: Zygmunt Franaszczuk (prezes 1960–74), Antoni Matheus (kier. 1929–39; 1946–48; 1963–71). 4 IX 1994 AG wspólnie z Międzynarodowymi Targami Gd. zorganizował Air Show Gdańsk ’94 na lotnisku w Rębiechowie. Od 1998 rozpoczęto organizację corocznych pikników lotniczych. Obecnie AG prowadzi m.in. szkolenia samolotowe i szybowcowe oraz wykonuje loty zlecone. W 1957–90 oddział terenowy Aeroklubu PRL, od 1990 (po zmianie nazwy) Aeroklubu Polskiego. {{author: MB}} [[Category: Encyklopedia]]
+
[[File:Uroczystość zawieszenia flagi na lotnisku aeroklubu we Wrzeszczu, 1961.JPG|thumb|Uroczystość zawieszenia flagi na lotnisku aeroklubu we Wrzeszczu, 1961]][[File:Skok spadochronowy w tandemie.JPG|thumb|Skok spadochronowy w tandemie]]'''AEROKLUB GDAŃSKI''' (AG) powstał 12 VII 1929 z inicjatywy pol. studentów i pracowników  THD; pocz. jako Aeroklub Akademicki, nast. Aeroklub Gd. Zarejestrowany w marcu 1931. Z powodu braku zgody Senatu II WMG na korzystanie z lotniska we Wrzeszczu jego bazą było lotnisko Morskiego Dywizjonu Lotniczego w Pucku, a od poł. lat 30. XX w. nowe lądowisko w Rumi (od 1936 lotnisko komunikacyjne). Początkowo działała tylko sekcja samolotowa, nast. szybowcowa, prowadzona przez Ryszarda Dyrgałłę, Wiktora Leję i Zbigniewa Siedleckiego, korzystająca z dodatkowych szybowisk w Gostomiu i Wielkim Kacku, oraz sekcja modelarska w Gimnazjum Polskim. W 1934 Michał Offierski na szybowcu CW-III ustanowił lotem na czole burzy 2 rekordy Polski: w długości przelotu i wysokości lotu. W 1935 zorganizował i Zlot do Morza, imprezę powtarzaną corocznie z okazji Dni Morza. 24 VIII 1939 kadra tech. i piloci zostali zmobilizowani do Morskiego Dywizjonu Lotniczego. 1 IX 1939 przerwano działalność; piloci, m.in. Gerard Ranoszek, Edmund Jereczek, Bogdan Śmidowicz, walczyli na froncie zach. We wrześniu 1945 założono na  PG Akademickie Koło Lotnicze, 22 III 1946 reaktywowano AG, powołując 3 sekcje: samolotową, szybowcową i modelarską. Pierwsze samoloty, PO-2 i Piper-Cub, pochodziły z demobilu. Początkowo korzystano z lotniska Strzebielino k. Wejherowa, od 1947 – z lotniska we Wrzeszczu, gdzie AG znalazł swoją siedzibę. Konsekwencją ucieczki do Szwecji (26 X 1950) pilotów Sławomira i Przemysława Bałutów było zawieszenie lotów samolotowych; sprzęt przeniesiono na lotnisko w Strzebielinie, gdzie kontynuowano tylko działalność szybowcową i modelarską. W 1952 AG włączono do Ligi Przyjaciół Żołnierza, reaktywowano 1 IV 1957. Powstała wówczas sekcja spadochronowa, prowadzona przez Ireneusza Zapaśnika. W 1957 AG zorganizował Spadochronowe Mistrzostwa Polski, od 1960 coroczne Zawody Spadochronowe o Puchar Zatoki Gd. Do sukcesów sekcji spadochronowej należą m.in.: i miejsce Ireneusza Zapaśnika w akrobacji i II na mistrzostwach Polski 1959; i miejsce na celność lądowania, tytuł mistrzyni 1963 i wicemistrzyni 1965 Antoniny Chmielarczyk; i miejsce w akrobacji spadochronowej i II w mistrzostwach Polski 1967 Reginy Koszykowskiej; zwycięstwo Andrzeja Kiryluka w Cało- rocznych Zawodach Spadochronowych 1962; mistrzostwo Polski juniorów 1976, kilkanaście rekordów Polski Mirosława Prokopka. Sukcesy sekcji szybowcowej to m.in.: I miejsce Ireny Kempówny w Zawodach Międzynarodowych 1949; zwycięstwo Marka Kochanowskiego w Całorocznych Zawodach o Memoriał Ryszarda Bitnera 1966 i w Jeżowskich Zawodach Szybowcowych 1972; I miejsce Kazimierza Gorzkiewicza w Szybowcowych Mistrzostwach Węgier 1966; zwycięstwo Leszka Dunowskiego w Zawodach Szybowcowych im. Szczepana Grzeszczyka 1978. Sukcesy odnosiła sekcja modelarska, kierowana przez Henryka Skrzypczyka; są to m.in.: rekord Polski (model szybowca kierowany radiem na zboczu – 1975), tytuł mistrza Polski (1973), 6 tytułów mistrzowskich (3 – 1975, 2 – 1977, 1 – 1978). W 1973 AG przeniósł się na wojsk. lotnisko w Pruszczu Gd. W 1979 powstała pod kierunkiem Marka Szafrańskiego sekcja lotniowa, 1988 – sekcja balonowa. Zasłużonymi działaczami AG byli: Zygmunt Franaszczuk (prezes 1960–74), Antoni Matheus (kier. 1929–39; 1946–48; 1963–71). 4 IX 1994 AG wspólnie z Międzynarodowymi Targami Gd. zorganizował Air Show Gdańsk ’94 na lotnisku w Rębiechowie. Od 1998 rozpoczęto organizację corocznych pikników lotniczych. Obecnie AG prowadzi m.in. szkolenia samolotowe i szybowcowe oraz wykonuje loty zlecone. W 1957–90 oddział terenowy Aeroklubu PRL, od 1990 (po zmianie nazwy) Aeroklubu Polskiego. {{author: MB}} [[Category: Encyklopedia]]

Wersja z 20:03, 6 lut 2013

Uroczystość zawieszenia flagi na lotnisku aeroklubu we Wrzeszczu, 1961
Skok spadochronowy w tandemie
AEROKLUB GDAŃSKI (AG) powstał 12 VII 1929 z inicjatywy pol. studentów i pracowników THD; pocz. jako Aeroklub Akademicki, nast. Aeroklub Gd. Zarejestrowany w marcu 1931. Z powodu braku zgody Senatu II WMG na korzystanie z lotniska we Wrzeszczu jego bazą było lotnisko Morskiego Dywizjonu Lotniczego w Pucku, a od poł. lat 30. XX w. nowe lądowisko w Rumi (od 1936 lotnisko komunikacyjne). Początkowo działała tylko sekcja samolotowa, nast. szybowcowa, prowadzona przez Ryszarda Dyrgałłę, Wiktora Leję i Zbigniewa Siedleckiego, korzystająca z dodatkowych szybowisk w Gostomiu i Wielkim Kacku, oraz sekcja modelarska w Gimnazjum Polskim. W 1934 Michał Offierski na szybowcu CW-III ustanowił lotem na czole burzy 2 rekordy Polski: w długości przelotu i wysokości lotu. W 1935 zorganizował i Zlot do Morza, imprezę powtarzaną corocznie z okazji Dni Morza. 24 VIII 1939 kadra tech. i piloci zostali zmobilizowani do Morskiego Dywizjonu Lotniczego. 1 IX 1939 przerwano działalność; piloci, m.in. Gerard Ranoszek, Edmund Jereczek, Bogdan Śmidowicz, walczyli na froncie zach. We wrześniu 1945 założono na PG Akademickie Koło Lotnicze, 22 III 1946 reaktywowano AG, powołując 3 sekcje: samolotową, szybowcową i modelarską. Pierwsze samoloty, PO-2 i Piper-Cub, pochodziły z demobilu. Początkowo korzystano z lotniska Strzebielino k. Wejherowa, od 1947 – z lotniska we Wrzeszczu, gdzie AG znalazł swoją siedzibę. Konsekwencją ucieczki do Szwecji (26 X 1950) pilotów Sławomira i Przemysława Bałutów było zawieszenie lotów samolotowych; sprzęt przeniesiono na lotnisko w Strzebielinie, gdzie kontynuowano tylko działalność szybowcową i modelarską. W 1952 AG włączono do Ligi Przyjaciół Żołnierza, reaktywowano 1 IV 1957. Powstała wówczas sekcja spadochronowa, prowadzona przez Ireneusza Zapaśnika. W 1957 AG zorganizował Spadochronowe Mistrzostwa Polski, od 1960 coroczne Zawody Spadochronowe o Puchar Zatoki Gd. Do sukcesów sekcji spadochronowej należą m.in.: i miejsce Ireneusza Zapaśnika w akrobacji i II na mistrzostwach Polski 1959; i miejsce na celność lądowania, tytuł mistrzyni 1963 i wicemistrzyni 1965 Antoniny Chmielarczyk; i miejsce w akrobacji spadochronowej i II w mistrzostwach Polski 1967 Reginy Koszykowskiej; zwycięstwo Andrzeja Kiryluka w Cało- rocznych Zawodach Spadochronowych 1962; mistrzostwo Polski juniorów 1976, kilkanaście rekordów Polski Mirosława Prokopka. Sukcesy sekcji szybowcowej to m.in.: I miejsce Ireny Kempówny w Zawodach Międzynarodowych 1949; zwycięstwo Marka Kochanowskiego w Całorocznych Zawodach o Memoriał Ryszarda Bitnera 1966 i w Jeżowskich Zawodach Szybowcowych 1972; I miejsce Kazimierza Gorzkiewicza w Szybowcowych Mistrzostwach Węgier 1966; zwycięstwo Leszka Dunowskiego w Zawodach Szybowcowych im. Szczepana Grzeszczyka 1978. Sukcesy odnosiła sekcja modelarska, kierowana przez Henryka Skrzypczyka; są to m.in.: rekord Polski (model szybowca kierowany radiem na zboczu – 1975), tytuł mistrza Polski (1973), 6 tytułów mistrzowskich (3 – 1975, 2 – 1977, 1 – 1978). W 1973 AG przeniósł się na wojsk. lotnisko w Pruszczu Gd. W 1979 powstała pod kierunkiem Marka Szafrańskiego sekcja lotniowa, 1988 – sekcja balonowa. Zasłużonymi działaczami AG byli: Zygmunt Franaszczuk (prezes 1960–74), Antoni Matheus (kier. 1929–39; 1946–48; 1963–71). 4 IX 1994 AG wspólnie z Międzynarodowymi Targami Gd. zorganizował Air Show Gdańsk ’94 na lotnisku w Rębiechowie. Od 1998 rozpoczęto organizację corocznych pikników lotniczych. Obecnie AG prowadzi m.in. szkolenia samolotowe i szybowcowe oraz wykonuje loty zlecone. W 1957–90 oddział terenowy Aeroklubu PRL, od 1990 (po zmianie nazwy) Aeroklubu Polskiego. MB
⇦ WRÓĆ
Osobiste
Przestrzenie nazw

Warianty
Widok
Działania