MOST KAMIENIARSKI
Z Encyklopedia Gdańska
(Różnice między wersjami)
(wstawienie ilustracji (e-mail z 10.05.2019)) |
|||
Linia 1: | Linia 1: | ||
{{paper}} | {{paper}} | ||
− | [[File: | + | [[File:Komięga.jpg|thumb|Most Kamieniarski, [[DICKMANN AEGIDIUS | Aegidius Dickmann]], 1617]] |
[[File:Most_Kamieniarski.jpg|thumb|Most Kamieniarski między Nową Motławą (przed mostem) i Kanałem na Stępce (za mostem), 2019, widok od strony zachodniej]] | [[File:Most_Kamieniarski.jpg|thumb|Most Kamieniarski między Nową Motławą (przed mostem) i Kanałem na Stępce (za mostem), 2019, widok od strony zachodniej]] | ||
'''MOST KAMIENIARSKI''' (Steinhauerbrücke), zwany także Czerwonym i Szafarskim, między Nową [[MOTŁAWA| Motławą]] i Kanałem na Stępce (zwanym też Kanałem Ciesielskim), w ciągu ulic Szafarnia–Ołowianka. Zbudowany po przekopaniu w 1576 roku Kanału na Stępce, na planach miasta od 1617 roku (wówczas zwodzony, dwuklapowy z czterema pylonami i czterema cięgnami), do około 1843 zwodzony. Nazwa od XVIII wieku, od warsztatów kamieniarzy zlokalizowanych na nabrzeżu Szafarni. Przebudowany na murowany w końcu XIX wieku. Obecny wygląd uzyskał w 1930 roku. Długość 30 metrów. {{author: RED}} [[Category: Encyklopedia]] [[Category: Przestrzeń miasta]] | '''MOST KAMIENIARSKI''' (Steinhauerbrücke), zwany także Czerwonym i Szafarskim, między Nową [[MOTŁAWA| Motławą]] i Kanałem na Stępce (zwanym też Kanałem Ciesielskim), w ciągu ulic Szafarnia–Ołowianka. Zbudowany po przekopaniu w 1576 roku Kanału na Stępce, na planach miasta od 1617 roku (wówczas zwodzony, dwuklapowy z czterema pylonami i czterema cięgnami), do około 1843 zwodzony. Nazwa od XVIII wieku, od warsztatów kamieniarzy zlokalizowanych na nabrzeżu Szafarni. Przebudowany na murowany w końcu XIX wieku. Obecny wygląd uzyskał w 1930 roku. Długość 30 metrów. {{author: RED}} [[Category: Encyklopedia]] [[Category: Przestrzeń miasta]] |
Wersja z 20:12, 4 gru 2019
MOST KAMIENIARSKI (Steinhauerbrücke), zwany także Czerwonym i Szafarskim, między Nową Motławą i Kanałem na Stępce (zwanym też Kanałem Ciesielskim), w ciągu ulic Szafarnia–Ołowianka. Zbudowany po przekopaniu w 1576 roku Kanału na Stępce, na planach miasta od 1617 roku (wówczas zwodzony, dwuklapowy z czterema pylonami i czterema cięgnami), do około 1843 zwodzony. Nazwa od XVIII wieku, od warsztatów kamieniarzy zlokalizowanych na nabrzeżu Szafarni. Przebudowany na murowany w końcu XIX wieku. Obecny wygląd uzyskał w 1930 roku. Długość 30 metrów.