MOST W SOBIESZEWIE
Linia 1: | Linia 1: | ||
{{paper}} | {{paper}} | ||
[[File:1_Most__w_Sobieszewie.jpg|thumb|Most pontonowy w Sobieszewie, 2017]] | [[File:1_Most__w_Sobieszewie.jpg|thumb|Most pontonowy w Sobieszewie, 2017]] | ||
− | |||
− | '''MOST | + | '''MOST W SOBIESZEWIE''', na Martwej Wiśle, w ciągu ulic Sobieszewskiej i Turystycznej, łączy [[WYSPA SOBIESZEWSKA | Wyspę Sobieszewską]] z Wiślinką. <br/><br/> |
− | + | '''Pontonowy.''' Pierwszy most pontonowy (jednokierunkowy, nośność 8 ton), wypożyczany od wojska, funkcjonował w latach 1963–1966, od początku maja do połowy września. W 1966 roku zastąpił go nowy, z demobilu, również sezonowy, z ruchem jednokierunkowym regulowanym światłami. Podczas ustawiania 15 V 1969 częściowo zatonął; zastąpiony kolejnym. <br/><br/> | |
− | W maju 2016 roku inwestor, miasto Gdańsk, otrzymał z Ministerstwa Infrastruktury dotację z państwowej rezerwy budżetowej na realizację pierwszego odcinka prac przy budowie mostu stałego (16,6 mln zł, w 2017 przekazano dalsze 10,99 mln, koszt ogólny wyniósł ponad 59 mln zł). Po wcześniejszym opracowaniu na zlecenie Zarządu Dróg i Zieleni projektu mostu przez firmę Europrojekt (z siedzibą w Sobieszewie) 21 VIII 2016 został wyłoniony wykonawca inwestycji: polsko-czeskie konsorcjum firm Metrostav (Czechy) oraz Vistal Gdynia i Vistal Infrastructure. 2 IX 2016 roku podpisano umowę, 17 września, podczas specjalnie zorganizowanego festynu, uroczyście wbito pierwszą łopatę. <br/><br/> | + | Następny, całoroczny, oddano do użytku 1 V 1975 roku; miał 181 m długości i 8 m szerokości (z czego jezdnia – 6 m, chodnik, znajdujący się po wschodniej stronie mostu – 1 m), dziewięć przęseł (środkowe ruchome), nośność 15 ton. Do budowy wykorzystano część elementów rozebranego mostu przez Wisłę w Kiezmarku (część pozostała została wykorzystana do budowy mostu w Drewnicy. Do roku 1977 ruchome przęsło otwierały holowniki, następnie silniki elektryczne. Od kwietnia do września 2013 roku został gruntownie wyremontowany: naprawiono osiem przęseł, podniesiono nośność do 30 ton, wymieniono drewnianą nawierzchnię. W okresie remontu przeprawę umożliwiały dwa promy linowe (wybudowane w 1970 w Stoczni Wisła, 50 ton wyporności, zabierające dziesięć samochodów i 150 osób), bezsilnikowe, poruszane za pomocą małego holownika. {{author: BŚ}} <br/><br/><br/> |
− | Prace rozpoczęto 16 I 2017 (między innymi umocnienie nabrzeża, palowanie, budowa komór dla podpór mostu). 29 VIII 2017 roku na miejsce budowy dostarczono pierwsze elementy nowego mostu, wyprodukowane w halach Vistalu (20 stalowo-betonowych belek o długości 25 m i wadze 25 ton każda, montowanych przy użyciu pływającego dźwigu „Conrad Goliath” ze stoczni Marine Projects). Tego samego dnia (29 sierpnia) podczas posiedzenia gdańskiego Komitetu Obchodów 100-lecia Niepodległości prezydent [[ADAMOWICZ PAWEŁ BOGDAN | Paweł Adamowicz]] zgłosił propozycję nazwania nowego obiektu Mostem 100-lecia Niepodległości. Budowę planowano ukończyć | + | [[File:2_Most_w_Sobieszewie.jpg|thumb|Budowa mostu stałego (po prawej), 2018]] |
− | Nowy most powstał kilkanaście metrów na zachód od poprzedniego, likwidując przebiegającą tamtędy trasę promu linowego. Od strony Sobieszewa (skrzyżowanie ul. Nadwiślańskiej i Turystycznej) powstało nowe rondo wjazdowo-zjazdowe. Most jest zwodzony, pięcioprzęsłowy, ze zwodzoną dwuklapową częścią środkową o łącznej rozpiętości przęseł zwodzonych 59,50 m, ma 173 m długości (ze skrzydłami – 181,50); szerokość jezdni wynosi 7 m, jednostronnego ciągu pieszego 2 m, ścieżki rowerowej 2,4 m; wysokość to 4 m nad poziomem wody bez otwierania; czas otwierania obu przęseł – 150 sekund. | + | '''Most 100-lecia Odzyskania Niepodległości Polski.''' W maju 2016 roku inwestor, miasto Gdańsk, otrzymał z Ministerstwa Infrastruktury dotację z państwowej rezerwy budżetowej na realizację pierwszego odcinka prac przy budowie mostu stałego (16,6 mln zł, w 2017 przekazano dalsze 10,99 mln, koszt ogólny wyniósł ponad 59 mln zł). Po wcześniejszym opracowaniu na zlecenie Zarządu Dróg i Zieleni projektu mostu przez firmę Europrojekt (z siedzibą w Sobieszewie) 21 VIII 2016 został wyłoniony wykonawca inwestycji: polsko-czeskie konsorcjum firm Metrostav (Czechy) oraz Vistal Gdynia i Vistal Infrastructure. 2 IX 2016 roku podpisano umowę, 17 września, podczas specjalnie zorganizowanego festynu, uroczyście wbito pierwszą łopatę. <br/><br/> |
+ | Prace rozpoczęto 16 I 2017 (między innymi umocnienie nabrzeża, palowanie, budowa komór dla podpór mostu). 29 VIII 2017 roku na miejsce budowy dostarczono pierwsze elementy nowego mostu, wyprodukowane w halach Vistalu (20 stalowo-betonowych belek o długości 25 m i wadze 25 ton każda, montowanych przy użyciu pływającego dźwigu „Conrad Goliath” ze stoczni Marine Projects). Tego samego dnia (29 sierpnia) podczas posiedzenia gdańskiego Komitetu Obchodów 100-lecia Niepodległości prezydent [[ADAMOWICZ PAWEŁ BOGDAN | Paweł Adamowicz]] zgłosił propozycję nazwania nowego obiektu Mostem 100-lecia Niepodległości. Budowę planowano ukończyć w 2017 roku, otwarcie (po testach) miało się odbyć w pierwszym kwartale 2018 roku. W początkach października 2017 firma Vistal Gdynia (odpowiedzialna za konstrukcje stalowe, w tym zwodzone przęsła mostu) zgłosiła wniosek o upadłość; komornik zajął między innymi elementy potrzebne do dalszej budowy, zwalniając je w listopadzie po orzeczonej przez sąd sanacji w firmie. 5 II 2018 roku firma Vistal zerwała umowę o budowie, w marcu 2018 przekazując przygotowane przęsła firmie Metrostav. Zamontowano je między 16 a 20 VII 2018 roku. Most otwarto 10 XI 2018 roku. <br/><br/> | ||
+ | Nowy most powstał kilkanaście metrów na zachód od poprzedniego, likwidując przebiegającą tamtędy trasę promu linowego. Od strony Sobieszewa (skrzyżowanie ul. Nadwiślańskiej i Turystycznej) powstało nowe rondo wjazdowo-zjazdowe. Most jest zwodzony, pięcioprzęsłowy, ze zwodzoną dwuklapową częścią środkową o łącznej rozpiętości przęseł zwodzonych 59,50 m, ma 173 m długości (ze skrzydłami – 181,50); szerokość jezdni wynosi 7 m, jednostronnego ciągu pieszego 2 m, ścieżki rowerowej 2,4 m; wysokość to 4 m nad poziomem wody bez otwierania; czas otwierania obu przęseł – 150 sekund. {{author: BŚ}} [[Category: Encyklopedia]] [[Category: Przestrzeń miasta]] |
Wersja z 08:35, 29 lis 2018
MOST W SOBIESZEWIE, na Martwej Wiśle, w ciągu ulic Sobieszewskiej i Turystycznej, łączy Wyspę Sobieszewską z Wiślinką.
Pontonowy. Pierwszy most pontonowy (jednokierunkowy, nośność 8 ton), wypożyczany od wojska, funkcjonował w latach 1963–1966, od początku maja do połowy września. W 1966 roku zastąpił go nowy, z demobilu, również sezonowy, z ruchem jednokierunkowym regulowanym światłami. Podczas ustawiania 15 V 1969 częściowo zatonął; zastąpiony kolejnym.
Następny, całoroczny, oddano do użytku 1 V 1975 roku; miał 181 m długości i 8 m szerokości (z czego jezdnia – 6 m, chodnik, znajdujący się po wschodniej stronie mostu – 1 m), dziewięć przęseł (środkowe ruchome), nośność 15 ton. Do budowy wykorzystano część elementów rozebranego mostu przez Wisłę w Kiezmarku (część pozostała została wykorzystana do budowy mostu w Drewnicy. Do roku 1977 ruchome przęsło otwierały holowniki, następnie silniki elektryczne. Od kwietnia do września 2013 roku został gruntownie wyremontowany: naprawiono osiem przęseł, podniesiono nośność do 30 ton, wymieniono drewnianą nawierzchnię. W okresie remontu przeprawę umożliwiały dwa promy linowe (wybudowane w 1970 w Stoczni Wisła, 50 ton wyporności, zabierające dziesięć samochodów i 150 osób), bezsilnikowe, poruszane za pomocą małego holownika.
Most 100-lecia Odzyskania Niepodległości Polski. W maju 2016 roku inwestor, miasto Gdańsk, otrzymał z Ministerstwa Infrastruktury dotację z państwowej rezerwy budżetowej na realizację pierwszego odcinka prac przy budowie mostu stałego (16,6 mln zł, w 2017 przekazano dalsze 10,99 mln, koszt ogólny wyniósł ponad 59 mln zł). Po wcześniejszym opracowaniu na zlecenie Zarządu Dróg i Zieleni projektu mostu przez firmę Europrojekt (z siedzibą w Sobieszewie) 21 VIII 2016 został wyłoniony wykonawca inwestycji: polsko-czeskie konsorcjum firm Metrostav (Czechy) oraz Vistal Gdynia i Vistal Infrastructure. 2 IX 2016 roku podpisano umowę, 17 września, podczas specjalnie zorganizowanego festynu, uroczyście wbito pierwszą łopatę.
Prace rozpoczęto 16 I 2017 (między innymi umocnienie nabrzeża, palowanie, budowa komór dla podpór mostu). 29 VIII 2017 roku na miejsce budowy dostarczono pierwsze elementy nowego mostu, wyprodukowane w halach Vistalu (20 stalowo-betonowych belek o długości 25 m i wadze 25 ton każda, montowanych przy użyciu pływającego dźwigu „Conrad Goliath” ze stoczni Marine Projects). Tego samego dnia (29 sierpnia) podczas posiedzenia gdańskiego Komitetu Obchodów 100-lecia Niepodległości prezydent Paweł Adamowicz zgłosił propozycję nazwania nowego obiektu Mostem 100-lecia Niepodległości. Budowę planowano ukończyć w 2017 roku, otwarcie (po testach) miało się odbyć w pierwszym kwartale 2018 roku. W początkach października 2017 firma Vistal Gdynia (odpowiedzialna za konstrukcje stalowe, w tym zwodzone przęsła mostu) zgłosiła wniosek o upadłość; komornik zajął między innymi elementy potrzebne do dalszej budowy, zwalniając je w listopadzie po orzeczonej przez sąd sanacji w firmie. 5 II 2018 roku firma Vistal zerwała umowę o budowie, w marcu 2018 przekazując przygotowane przęsła firmie Metrostav. Zamontowano je między 16 a 20 VII 2018 roku. Most otwarto 10 XI 2018 roku.
Nowy most powstał kilkanaście metrów na zachód od poprzedniego, likwidując przebiegającą tamtędy trasę promu linowego. Od strony Sobieszewa (skrzyżowanie ul. Nadwiślańskiej i Turystycznej) powstało nowe rondo wjazdowo-zjazdowe. Most jest zwodzony, pięcioprzęsłowy, ze zwodzoną dwuklapową częścią środkową o łącznej rozpiętości przęseł zwodzonych 59,50 m, ma 173 m długości (ze skrzydłami – 181,50); szerokość jezdni wynosi 7 m, jednostronnego ciągu pieszego 2 m, ścieżki rowerowej 2,4 m; wysokość to 4 m nad poziomem wody bez otwierania; czas otwierania obu przęseł – 150 sekund.