BLOCK ISAAK van den, malarz

Z Encyklopedia Gdańska
(Różnice między wersjami)
Skocz do: nawigacji, wyszukiwania
(Utworzył nową stronę „{{paper}} Isaak van den Block, Kara i nagroda, 1612 BLOCK ISAAK van den (po 1572 Królewiec? – 1626 l...”)
 
Linia 1: Linia 1:
 
{{paper}}
 
{{paper}}
[[File:Isaak van den Block, Kara i nagroda, 1612 .JPG|thumb|Isaak van den Block, Kara i nagroda, 1612 ]]BLOCK ISAAK van den (po 1572 Królewiec? – 1626 lub 1628 Gdańsk), malarz. Młodszy syn q Wilhelma van den Blocka, młodszy brat q Abrahama van den Blocka. Nie jest znane miejsce  pobierania nauki i osoba mistrza, być może był nim Hans Vredeman de Vries, z którym oraz  m.in. z q Antonem Möllerem uczestniczył w końcu XVI w. w pracach we wnętrzach q Ratusza Głównego Miasta. W 1612 współzał. gd. cechu malarzy, 1622 starszy cechu. Najważniejszym dziełem jest 25 stropowych obrazów olejnych wykonanych 1606–08 dla Wielkiej (Czerwonej) Sali Rady w Ratuszu Głównego Miasta, o skomplikowanym programie alegorii cnót i powinności obywatelskich oraz gwarancji pomyślności miasta. Przedstawienia różnego formatu zastąpiły poprzednie malowidła, wykonane przez Vredemana de Vriesa; połączono je z bogatą oprawą snycerską Simona Herlego. Centralne miejsce na stropie zajmuje owalna q Apoteoza Gdańska (zw. dawniej Apoteozą łączności Gdańska z Polską lub Apoteozą handlu gdańskiego). Boczne obrazy stropu zawierają sceny figuralne wpisane w perspektywicznie wykreślone wnętrza i architekturę lub krajobraz, o treści z historii staroż., biblijnej, mitol. (4 narożne prostokątne: Helwidiusz Priscus i cesarz Wespazjan, Serwiliusz i Apiiusz, Atyliusz Regulus, Aleksander Wielki i Hafajstion; na osiach 2 owalne Upadek Jerycha i Zaślubiny Neptuna i Cerery oraz 2 tonda: Król Jozafat powołujący sędziów i Modlitwa Salomona); żagielkowe pola między figuralnymi wypełniają przedstawienia emblematyczne z sentencjami. W 1611–16/17 namalował 5 obrazów do Małej (Zimowej) Sali Rady, alegorii dobrych rządów (zachowany: Kara i nagroda) oraz 4 w q Kamlarii, tj. Kasie Miejskiej (Budowa Wieży Babel oraz cykl Potop). W 1612–13 ukończył rozpoczęty przez Antona Möllera ołtarz w q kośc. św. Katarzyny, wykonując owalne malowidła górnej partii nastawy: Zmartwychwstanie Chrystusa i po bokach Zesłanie Ducha Świętego oraz Wniebowstąpienie. Współpracował z bratem Abrahamem przy przebudowie q Dworu Artusa (ok. 1617), wykonując polichromie i złocenia fasady, ale także do wnętrza obraz Polowanie Diany (niezachowany). W 1623 wykonał polichromię snycerskiej bramy triumfalnej (autorstwa jego brata, Jakuba) na wjazd króla pol. Zygmunta III Wazy do Gd., zatrudniony był przy polichromii i złoceniach elewacji gd. kamienic przy gł. traktach. Przypisuje mu się namalowanie wielu obrazów do gd. kościołów, m.in. Ostatniej wieczerzy w ołtarzu głównym q kośc. św. Barbary (1613, zaginiony); malowideł ambony w q kośc. św. Jana (1615, ob. w kośc. NMP); Chrystusa w Ogrójcu w q kośc. św. Bartłomieja (1617). Zaliczany wraz z Antonem Möllerem i q Hermanem Hanem do czołówki gd. malarzy XVII w., łączył manierystyczne cechy: ornamentykę, wirtuozerię, dynamikę postaci, skróty perspektywiczne wnętrz i architektury oraz skomplikowane treści alegoryczne z aktualizacją ideową i topograficzną (gd. pejzaż). {{author: EKA}} [[Category: Encyklopedia]]
+
[[File:Isaak van den Block, Kara i nagroda, 1612 .JPG|thumb|Isaak van den Block ''Kara i nagroda'', 1612 ]]'''BLOCK ISAAK van den''' (po 1572 Królewiec? – 1626 lub 1628 Gdańsk), malarz. Młodszy syn q Wilhelma van den Blocka, młodszy brat q Abrahama van den Blocka. Nie jest znane miejsce  pobierania nauki i osoba mistrza, być może był nim Hans Vredeman de Vries, z którym oraz  m.in. z q Antonem Möllerem uczestniczył w końcu XVI w. w pracach we wnętrzach q Ratusza Głównego Miasta. W 1612 współzał. gd. cechu malarzy, 1622 starszy cechu. Najważniejszym dziełem jest 25 stropowych obrazów olejnych wykonanych 1606–08 dla Wielkiej (Czerwonej) Sali Rady w Ratuszu Głównego Miasta, o skomplikowanym programie alegorii cnót i powinności obywatelskich oraz gwarancji pomyślności miasta. Przedstawienia różnego formatu zastąpiły poprzednie malowidła, wykonane przez Vredemana de Vriesa; połączono je z bogatą oprawą snycerską Simona Herlego. Centralne miejsce na stropie zajmuje owalna q Apoteoza Gdańska (zw. dawniej Apoteozą łączności Gdańska z Polską lub Apoteozą handlu gdańskiego). Boczne obrazy stropu zawierają sceny figuralne wpisane w perspektywicznie wykreślone wnętrza i architekturę lub krajobraz, o treści z historii staroż., biblijnej, mitol. (4 narożne prostokątne: Helwidiusz Priscus i cesarz Wespazjan, Serwiliusz i Apiiusz, Atyliusz Regulus, Aleksander Wielki i Hafajstion; na osiach 2 owalne Upadek Jerycha i Zaślubiny Neptuna i Cerery oraz 2 tonda: Król Jozafat powołujący sędziów i Modlitwa Salomona); żagielkowe pola między figuralnymi wypełniają przedstawienia emblematyczne z sentencjami. W 1611–16/17 namalował 5 obrazów do Małej (Zimowej) Sali Rady, alegorii dobrych rządów (zachowany: Kara i nagroda) oraz 4 w q Kamlarii, tj. Kasie Miejskiej (Budowa Wieży Babel oraz cykl Potop). W 1612–13 ukończył rozpoczęty przez Antona Möllera ołtarz w q kośc. św. Katarzyny, wykonując owalne malowidła górnej partii nastawy: Zmartwychwstanie Chrystusa i po bokach Zesłanie Ducha Świętego oraz Wniebowstąpienie. Współpracował z bratem Abrahamem przy przebudowie q Dworu Artusa (ok. 1617), wykonując polichromie i złocenia fasady, ale także do wnętrza obraz Polowanie Diany (niezachowany). W 1623 wykonał polichromię snycerskiej bramy triumfalnej (autorstwa jego brata, Jakuba) na wjazd króla pol. Zygmunta III Wazy do Gd., zatrudniony był przy polichromii i złoceniach elewacji gd. kamienic przy gł. traktach. Przypisuje mu się namalowanie wielu obrazów do gd. kościołów, m.in. Ostatniej wieczerzy w ołtarzu głównym q kośc. św. Barbary (1613, zaginiony); malowideł ambony w q kośc. św. Jana (1615, ob. w kośc. NMP); Chrystusa w Ogrójcu w q kośc. św. Bartłomieja (1617). Zaliczany wraz z Antonem Möllerem i q Hermanem Hanem do czołówki gd. malarzy XVII w., łączył manierystyczne cechy: ornamentykę, wirtuozerię, dynamikę postaci, skróty perspektywiczne wnętrz i architektury oraz skomplikowane treści alegoryczne z aktualizacją ideową i topograficzną (gd. pejzaż). {{author: EKA}} [[Category: Encyklopedia]]

Wersja z 14:56, 7 lut 2013

Plik:Isaak van den Block, Kara i nagroda, 1612 .JPG
Isaak van den Block Kara i nagroda, 1612
BLOCK ISAAK van den (po 1572 Królewiec? – 1626 lub 1628 Gdańsk), malarz. Młodszy syn q Wilhelma van den Blocka, młodszy brat q Abrahama van den Blocka. Nie jest znane miejsce pobierania nauki i osoba mistrza, być może był nim Hans Vredeman de Vries, z którym oraz m.in. z q Antonem Möllerem uczestniczył w końcu XVI w. w pracach we wnętrzach q Ratusza Głównego Miasta. W 1612 współzał. gd. cechu malarzy, 1622 starszy cechu. Najważniejszym dziełem jest 25 stropowych obrazów olejnych wykonanych 1606–08 dla Wielkiej (Czerwonej) Sali Rady w Ratuszu Głównego Miasta, o skomplikowanym programie alegorii cnót i powinności obywatelskich oraz gwarancji pomyślności miasta. Przedstawienia różnego formatu zastąpiły poprzednie malowidła, wykonane przez Vredemana de Vriesa; połączono je z bogatą oprawą snycerską Simona Herlego. Centralne miejsce na stropie zajmuje owalna q Apoteoza Gdańska (zw. dawniej Apoteozą łączności Gdańska z Polską lub Apoteozą handlu gdańskiego). Boczne obrazy stropu zawierają sceny figuralne wpisane w perspektywicznie wykreślone wnętrza i architekturę lub krajobraz, o treści z historii staroż., biblijnej, mitol. (4 narożne prostokątne: Helwidiusz Priscus i cesarz Wespazjan, Serwiliusz i Apiiusz, Atyliusz Regulus, Aleksander Wielki i Hafajstion; na osiach 2 owalne Upadek Jerycha i Zaślubiny Neptuna i Cerery oraz 2 tonda: Król Jozafat powołujący sędziów i Modlitwa Salomona); żagielkowe pola między figuralnymi wypełniają przedstawienia emblematyczne z sentencjami. W 1611–16/17 namalował 5 obrazów do Małej (Zimowej) Sali Rady, alegorii dobrych rządów (zachowany: Kara i nagroda) oraz 4 w q Kamlarii, tj. Kasie Miejskiej (Budowa Wieży Babel oraz cykl Potop). W 1612–13 ukończył rozpoczęty przez Antona Möllera ołtarz w q kośc. św. Katarzyny, wykonując owalne malowidła górnej partii nastawy: Zmartwychwstanie Chrystusa i po bokach Zesłanie Ducha Świętego oraz Wniebowstąpienie. Współpracował z bratem Abrahamem przy przebudowie q Dworu Artusa (ok. 1617), wykonując polichromie i złocenia fasady, ale także do wnętrza obraz Polowanie Diany (niezachowany). W 1623 wykonał polichromię snycerskiej bramy triumfalnej (autorstwa jego brata, Jakuba) na wjazd króla pol. Zygmunta III Wazy do Gd., zatrudniony był przy polichromii i złoceniach elewacji gd. kamienic przy gł. traktach. Przypisuje mu się namalowanie wielu obrazów do gd. kościołów, m.in. Ostatniej wieczerzy w ołtarzu głównym q kośc. św. Barbary (1613, zaginiony); malowideł ambony w q kośc. św. Jana (1615, ob. w kośc. NMP); Chrystusa w Ogrójcu w q kośc. św. Bartłomieja (1617). Zaliczany wraz z Antonem Möllerem i q Hermanem Hanem do czołówki gd. malarzy XVII w., łączył manierystyczne cechy: ornamentykę, wirtuozerię, dynamikę postaci, skróty perspektywiczne wnętrz i architektury oraz skomplikowane treści alegoryczne z aktualizacją ideową i topograficzną (gd. pejzaż). EKA
⇦ WRÓĆ
Osobiste
Przestrzenie nazw

Warianty
Widok
Działania