MOST TORUŃSKI
(wstawienie ilustracji (e-mail z 27.09.2018)) |
|||
Linia 2: | Linia 2: | ||
[[File:Most_Toruński.JPG|thumb|Most Toruński od strony ul. Dobrej, 2018]] | [[File:Most_Toruński.JPG|thumb|Most Toruński od strony ul. Dobrej, 2018]] | ||
− | '''MOST TORUŃSKI''' (1709 Thornsche Brücke), nad [[MOTŁAWA | Nową Motławą]], łączący [[DOLNE MIASTO | Dolne Miasto]] ze [[SPICHLERZE | Spichlerzami]], w ciągu ul. Toruńskiej, między ulicami Kamienna Grobla i Chmielną. Powstał przed 1643 rokiem i nosił nazwę Most Kłodowy; nazwę brał od miejsca postoju jednostek docierających Wisłą z Torunia. Początkowo konstrukcji drewnianej, do połowy XIX wieku zamykany na noc. 21 XII 1894 przęsła wymieniono na nowe, żelazne, wyprodukowane w gdańskiej firmie [[STEIMMIG | + | '''MOST TORUŃSKI''' (1709 Thornsche Brücke), nad [[MOTŁAWA | Nową Motławą]], łączący [[DOLNE MIASTO | Dolne Miasto]] ze [[SPICHLERZE | Spichlerzami]], w ciągu ul. Toruńskiej, między ulicami Kamienna Grobla i Chmielną. Powstał przed 1643 rokiem i nosił nazwę Most Kłodowy; nazwę brał od miejsca postoju jednostek docierających Wisłą z Torunia. Początkowo konstrukcji drewnianej, do połowy XIX wieku zamykany na noc. 21 XII 1894 przęsła wymieniono na nowe, żelazne, wyprodukowane w gdańskiej firmie [[STEIMMIG FRANZ RUDOLF | Franza Rudolfa Steimmiga]], środkowe podnoszone przęsło umożliwiało przepływ statków.<br/><br/> |
+ | Lekko uszkodzony w 1945, był do roku 1948 jedynym szlakiem komunikacyjnym łączącym centrum miasta z Dolnym Miastem, [[PRZERÓBKA | Przeróbką]], [[STOGI | Stogami]] i szosą w kierunku Warszawy. W późniejszych latach remontowany i przebudowywany jako most stały. {{author: MrGl}} [[Category: Encyklopedia]] [[Category: Przestrzeń miasta]] |
Wersja z 12:56, 7 maj 2021
MOST TORUŃSKI (1709 Thornsche Brücke), nad Nową Motławą, łączący Dolne Miasto ze Spichlerzami, w ciągu ul. Toruńskiej, między ulicami Kamienna Grobla i Chmielną. Powstał przed 1643 rokiem i nosił nazwę Most Kłodowy; nazwę brał od miejsca postoju jednostek docierających Wisłą z Torunia. Początkowo konstrukcji drewnianej, do połowy XIX wieku zamykany na noc. 21 XII 1894 przęsła wymieniono na nowe, żelazne, wyprodukowane w gdańskiej firmie Franza Rudolfa Steimmiga, środkowe podnoszone przęsło umożliwiało przepływ statków.
Lekko uszkodzony w 1945, był do roku 1948 jedynym szlakiem komunikacyjnym łączącym centrum miasta z Dolnym Miastem, Przeróbką, Stogami i szosą w kierunku Warszawy. W późniejszych latach remontowany i przebudowywany jako most stały.