MOST POPIELNY, ul. Toruńska
Z Encyklopedia Gdańska
(Różnice między wersjami)
(wstawienie ilustracji (e-mail z 27.09.2018)) |
(uzupelnienie LM (6.05.2020)) |
||
Linia 3: | Linia 3: | ||
[[File:2_Most_Popielny.JPG|thumb|Most Popielny, widok od południa]] | [[File:2_Most_Popielny.JPG|thumb|Most Popielny, widok od południa]] | ||
− | '''MOST POPIELNY''' (1763 Aschhof Brücke, 1778 Aschbrücke), nad [[MOTŁAWA | Motławą]], w ciągu obecnej ul. Toruńskiej, między przecznicami ul. Chmielnej i Żabi Kruk, powstał w 1643 roku, drewniany; łączył [[STARE PRZEDMIEŚCIE | Stare Przedmieście]] z Wyspą Spichrzów ([[SPICHLERZE | Spichlerze]]). Brał nazwę od Dworu Popielnego, przeniesionego na południowy kraniec Spichlerzy po 1494 roku. Do połowy XIX wieku zamykany na noc. W roku 1895 przebudowany w konstrukcji stalowej przez gdańską firmę Steimmig & | + | '''MOST POPIELNY''' (1763 Aschhof Brücke, 1778 Aschbrücke), nad [[MOTŁAWA | Motławą]], w ciągu obecnej ul. Toruńskiej, między przecznicami ul. Chmielnej i Żabi Kruk, powstał w 1643 roku, drewniany; łączył [[STARE PRZEDMIEŚCIE | Stare Przedmieście]] z Wyspą Spichrzów ([[SPICHLERZE | Spichlerze]]). Brał nazwę od Dworu Popielnego, przeniesionego na południowy kraniec Spichlerzy po 1494 roku. Do połowy XIX wieku zamykany na noc. W roku 1895 przebudowany w konstrukcji stalowej przez gdańską firmę Steimmig & Co., nadal zwodzony, obecnie stalowo-żelbetowy. Po przedłużeniu ul. Toruńskiej w 1940 roku o odcinek od Poggenpfuhl (ul. Żabi Kruk) do Wiebewall (ul. Okopowa) ważny element nowej trasy komunikacyjnej. {{author: MrGl}} [[Category: Encyklopedia]] [[Category: Przestrzeń miasta]] |
Wersja z 11:55, 6 maj 2020
MOST POPIELNY (1763 Aschhof Brücke, 1778 Aschbrücke), nad Motławą, w ciągu obecnej ul. Toruńskiej, między przecznicami ul. Chmielnej i Żabi Kruk, powstał w 1643 roku, drewniany; łączył Stare Przedmieście z Wyspą Spichrzów ( Spichlerze). Brał nazwę od Dworu Popielnego, przeniesionego na południowy kraniec Spichlerzy po 1494 roku. Do połowy XIX wieku zamykany na noc. W roku 1895 przebudowany w konstrukcji stalowej przez gdańską firmę Steimmig & Co., nadal zwodzony, obecnie stalowo-żelbetowy. Po przedłużeniu ul. Toruńskiej w 1940 roku o odcinek od Poggenpfuhl (ul. Żabi Kruk) do Wiebewall (ul. Okopowa) ważny element nowej trasy komunikacyjnej.