MOLO w Gdańsku–Brzeźnie
(uzupełnienie BŚ (e-mail z 25.05.2018)) |
m |
||
Linia 2: | Linia 2: | ||
[[File:Molo.jpg|thumb|Molo w Brzeźnie]] | [[File:Molo.jpg|thumb|Molo w Brzeźnie]] | ||
− | '''MOLO''' w [[BRZEŹNO | Brzeźnie]], ul. Jantarowa, w Parku im. Jeana Georga Haffnera, w miejscu ujścia dawnego [[POTOK BRZEŹNIEŃSKI | Potoku Brzeźnieńskiego]] | + | '''MOLO''' w [[BRZEŹNO | Brzeźnie]] po 1945 roku, ul. Jantarowa, w Parku im. Jeana Georga Haffnera. Plany odbudowania mola w Brzeźnie wysunął już w 1959 roku Zarząd Portu Gdańsk, mając poparcie Przedsiębiorstwa Budownictwa Inżynieryjno-Morskiego. Zbudowane ostatecznie z inicjatywy prezydenta Gdańska [[JAMROŻ FRANCISZEK STEFAN| Franciszka Jamroża]], w miejscu ujścia dawnego [[POTOK BRZEŹNIEŃSKI | Potoku Brzeźnieńskiego]] w latach 1993–1996. Inwestorem była Dyrekcja Rozbudowy Miasta Gdańska, projekt powstał w Pracowni Projektowej Architektura-Grafika Kalinowski & Domaradzki (Ryszard Domaradzki, Mariusz Kalinowski, konstrukcję mola opracował Piotr Cieślak). Otwarte 19 VII 1996, wstęgę przecinali: inicjator budowy były prezydent Gdańska Franciszk Jamroż, aktualny prezydent [[POSADZKI TOMASZ| Tomasz Posadzki]] i wicewojewoda gdański [[BORZYSZKOWSKI JÓZEF| Józef Borzyszkowski]], poświęcił ks. dr Stanisław Zięba. O długości 130 m (120 m od linii brzegowej), szerokości 7,2 m, z ostrogami 29 m. Podczas prac poruszony piasek morskiego dna odsłonił latem 1994 roku wrak niemieckiego torpedowca T-40, zbudowanego w stoczni w Elblągu, niewykończonego, holowanego przez Zatokę Gdańska i zatopionego w początkach marca 1945 roku. Wybudowane wraz z kolektorem burzowym „Kołobrzeska”, odprowadzającym pod nim rurą o długości 120 m wody opadowe do Zatoki Gdańskiej. Stanowi zakończenie ciągu spacerowego, w kwietniu 1997 roku otwarto parking samochodowy przy skrzyżowaniu ul. Czarny Dwór i al. Jana Pawła II na 318 samochodów, w sierpniu 1997 ukończono budowę nadmorskiej promenady Sopot-Brzeźno, przy wejściu wybudowano lekkie, przeszklone pawilony gastronomiczne. {{author: ZdK}} [[Category: Encyklopedia]] [[Category: Przestrzeń miasta]] |
Wersja z 09:08, 30 cze 2019
MOLO w Brzeźnie po 1945 roku, ul. Jantarowa, w Parku im. Jeana Georga Haffnera. Plany odbudowania mola w Brzeźnie wysunął już w 1959 roku Zarząd Portu Gdańsk, mając poparcie Przedsiębiorstwa Budownictwa Inżynieryjno-Morskiego. Zbudowane ostatecznie z inicjatywy prezydenta Gdańska Franciszka Jamroża, w miejscu ujścia dawnego Potoku Brzeźnieńskiego w latach 1993–1996. Inwestorem była Dyrekcja Rozbudowy Miasta Gdańska, projekt powstał w Pracowni Projektowej Architektura-Grafika Kalinowski & Domaradzki (Ryszard Domaradzki, Mariusz Kalinowski, konstrukcję mola opracował Piotr Cieślak). Otwarte 19 VII 1996, wstęgę przecinali: inicjator budowy były prezydent Gdańska Franciszk Jamroż, aktualny prezydent Tomasz Posadzki i wicewojewoda gdański Józef Borzyszkowski, poświęcił ks. dr Stanisław Zięba. O długości 130 m (120 m od linii brzegowej), szerokości 7,2 m, z ostrogami 29 m. Podczas prac poruszony piasek morskiego dna odsłonił latem 1994 roku wrak niemieckiego torpedowca T-40, zbudowanego w stoczni w Elblągu, niewykończonego, holowanego przez Zatokę Gdańska i zatopionego w początkach marca 1945 roku. Wybudowane wraz z kolektorem burzowym „Kołobrzeska”, odprowadzającym pod nim rurą o długości 120 m wody opadowe do Zatoki Gdańskiej. Stanowi zakończenie ciągu spacerowego, w kwietniu 1997 roku otwarto parking samochodowy przy skrzyżowaniu ul. Czarny Dwór i al. Jana Pawła II na 318 samochodów, w sierpniu 1997 ukończono budowę nadmorskiej promenady Sopot-Brzeźno, przy wejściu wybudowano lekkie, przeszklone pawilony gastronomiczne.