TESTY RED

Z Encyklopedia Gdańska
(Różnice między wersjami)
Skocz do: nawigacji, wyszukiwania
Linia 2: Linia 2:
 
{| class="tableGda"  
 
{| class="tableGda"  
 
|-  
 
|-  
|+ Porównanie dyspozycji wielkich organów M. Friese przed i po przebudowach
+
|+ Wykaz instrumentów do 1945
 
|-
 
|-
! style="width: 150px" | Pierwotna (1629)
+
! style="width: 150px" | Budowniczy
! style="width: 100px" | Po pracach Hildebrandta (1746)
+
! style="width: 100px" | Rodzaj
 +
! style="width: 250px" | Data budowy
 +
! style="width: 250px" | Opis
 +
! style="width: 250px" | Naprawy i przebudowy
 
|-
 
|-
| class="tytulKol" colspan="5" | Instrument zasadniczy
+
| style="vertical-align:top" | (nieznany)
 +
| style="vertical-align:top" | duże organy
 +
| style="vertical-align:top" | przed 1475
 +
| style="vertical-align:top" | dyspozycja nieznana
 +
| style="vertical-align:top" | w 1510 przeniesione do kaplicy Wszystkich Świętych; naprawy między innymi w 1524, 1712, <br/> zlikwidowane w 1777 r.
 
|-
 
|-
| style="vertical-align:top" | Principal 8 Fuss
+
| style="vertical-align:top" | Blasius Lehmann
| style="vertical-align:top" | Principal 16’
+
| style="vertical-align:top" | duże organy
|-
+
| style="vertical-align:top" |1508–1510
| style="vertical-align:top" | Spielpfeiffen 8 Fuss
+
| style="vertical-align:top" | dyspozycja nieznana, około 35–40 głosów, trzy manuały, pedał
| style="vertical-align:top" | Quintadena 16’
+
| style="vertical-align:top" | w 1524 rozbudowane przez dodanie trzech głosów, <br/> w 1546 przebudowane przez Antoniusa Lehmanna
|-
+
| style="vertical-align:top" | Hohlfleuten 8 Fuss
+
| style="vertical-align:top" | Octava 8’
+
|-
+
| style="vertical-align:top" | Octaven 4 Fuss
+
| style="vertical-align:top" | Hohflӧt 8’
+
|-
+
| style="vertical-align:top" | Reussquinten 2 2/3
+
| style="vertical-align:top" | Spiel Flӧt 8’
+
|-
+
| style="vertical-align:top" | Superoctaven 2 Fuss
+
| style="vertical-align:top" | Quintadena 8’
+
|-
+
| style="vertical-align:top" | Bordun 16 Fuss
+
| style="vertical-align:top" | Viol di Gambe 8’
+
|-
+
| style="vertical-align:top" | Spielpfeiffen 4 Fuss
+
| style="vertical-align:top" | Octava 4’
+
|-
+
| style="vertical-align:top" | Mixtur 7 Pfeiffen
+
| style="vertical-align:top" | Rohrflӧt 4’
+
|-
+
| style="vertical-align:top" | Zimbel 3 Pfeiffen
+
| style="vertical-align:top" | Quinta 2 2/3’
+
|-
+
| style="vertical-align:top" | Tromphorn 8 Fuss
+
| style="vertical-align:top" | Octava 2’
+
 
|-
 
|-
 +
| style="vertical-align:top" | Blasius Lehmann
 +
| style="vertical-align:top" | pozytyw przed kaplicą św. Doroty
 +
| style="vertical-align:top" | 1510
 +
| style="vertical-align:top" | dyspozycja nieznana
 
| style="vertical-align:top" |
 
| style="vertical-align:top" |
| style="vertical-align:top" | Mixtur 6f
 
 
|-
 
|-
| style="vertical-align:top" |
+
| style="vertical-align:top" | Blasius Lehmann
| style="vertical-align:top" | Cimbel 3f
+
| style="vertical-align:top" | małe organy w kaplicy św. Reinholda
 +
| style="vertical-align:top" | 1524
 +
| style="vertical-align:top" | dyspozycja nieznana
 +
| style="vertical-align:top" | rozbudowane przez Antoniusa Lehmanna w 1546, <br/> następnie rozbudowane do 26 głosów przez J. A. Friese w 1583 r.,<br/> naprawa w 1672 r. przez Jerzego Nitrowskiego z Chojnic, <br/> w 1683 naprawa przez Daniela i Andrzeja Nitrowskich (q Nitrowski, rodzina), <br/> w 1777 likwidacja
 
|-
 
|-
 +
| style="vertical-align:top" | Hans Hauck
 +
| style="vertical-align:top" | pozytyw nad zakrystią
 +
| style="vertical-align:top" | 1522
 +
| style="vertical-align:top" | dyspozycja nieznana
 
| style="vertical-align:top" |
 
| style="vertical-align:top" |
| style="vertical-align:top" | Fagott 16’
 
 
|-
 
|-
| style="vertical-align:top" |
+
| style="vertical-align:top" | Julius Antoni Friese
| style="vertical-align:top" | Vox humana 8’
+
| style="vertical-align:top" | wielkie organy
 +
| style="vertical-align:top" | 1585
 +
| style="vertical-align:top" | trzy manuały, 55 głosów, 4339 piszczałek, 24 miechy obsługiwane przez trzech kalikancistów, <br/> 24-rzędowa mikstura w manuale głównym, dziewięciorzędowa w pedałach, bęben, tremolo
 +
| style="vertical-align:top" | w 1611, w 1616 Aegidius Schubbe dodał pedał do pozytywu chóralnego, <br/> w 1652 Jerzy Nitrowski, <br/>w latach 1672–1673 Jerzy Nitrowski, jego syn Andrzej i czeladnik Johann Balthasar Held z Chojnic wykonali pełną restaurację dodając dwa nowe miechy, <br/> w latach 1727–1734 q Andreas Hildebrandt i jego pasierb Gottfried Matthias Reiss
 
|-
 
|-
| class="tytulKol" colspan="5" | Pozytyw
+
| style="vertical-align:top" | Friedrich Rudolph Dalitz
|-
+
| style="vertical-align:top" | wielkie organy
| style="vertical-align:top" | Principal 8 Fuss
+
| style="vertical-align:top" |1758–1760
| style="vertical-align:top" | Prinzipal 8’
+
| style="vertical-align:top" | 52 głosy, zmniejszone mikstury (jedenastorzędowa w głównym manuale, dziewięciorzędowa w drugim i dziesięciorzędowa w pedale)
|-
+
| style="vertical-align:top" | Quintadehnen 8 Fuss
+
| style="vertical-align:top" | Gedacte flӧt 8’
+
|-
+
| style="vertical-align:top" | Querpfeiffen 4 Fuss
+
| style="vertical-align:top" | Flӧt allamande 8’
+
|-
+
| style="vertical-align:top" | Hohfleuten 8 Fuss
+
| style="vertical-align:top" | Kurtzflӧt 4’
+
|-
+
| style="vertical-align:top" | Octaven 4 Fuss
+
| style="vertical-align:top" | Octava 4’
+
|-
+
| style="vertical-align:top" | Blockfleiten 4 Fuss
+
| style="vertical-align:top" | Rohrflӧt 4’
+
|-
+
| style="vertical-align:top" | Superoctaven 2 Fuss
+
| style="vertical-align:top" | Salicinal 2 2/3’
+
|-
+
| style="vertical-align:top" | Sieweletten 1 Fuss
+
| style="vertical-align:top" | Quinta 2’
+
|-
+
| style="vertical-align:top" | Waldflӧten 2 Fuss
+
| style="vertical-align:top" | Octava 4f.
+
|-
+
| style="vertical-align:top" | Zimbel 3 Pfeiffen
+
| style="vertical-align:top" | Mixtur 8’
+
|-
+
| style="vertical-align:top" | Gemshorn
+
| style="vertical-align:top" | Trompet 8’
+
|-
+
| style="vertical-align:top" | Thrommeten 8 Fuss
+
| style="vertical-align:top" | Hoboe Discant
+
|-
+
| style="vertical-align:top" | Schallmey 4 Fuss
+
 
| style="vertical-align:top" |
 
| style="vertical-align:top" |
 
|-
 
|-
| style="vertical-align:top" | Halberzincke 8 Fuss
+
| style="vertical-align:top" | Friedrich Rudolph Dalitz
| style="vertical-align:top" |
+
| style="vertical-align:top" | małe organy chórowe
|-
+
| style="vertical-align:top" | 1777–1778
| class="tytulKol" colspan="5" | Sekcja przednia
+
| style="vertical-align:top" | 23 głosy, prospekt rokokowy autorstwa Johanna Heinricha Meissnera (przetrwał do końca II wojny światowej)
|-
+
| style="vertical-align:top" | w 1895 dodanie pięciogłosowej sekcji górnej przez q Ottona Heinrichsdorffa
| style="vertical-align:top" | Principal 4 Fuss
+
| style="vertical-align:top" | Flӧte 8’
+
|-
+
| style="vertical-align:top" | Gedackt 8 Fuss
+
| style="vertical-align:top" | Principal 4’
+
|-
+
| style="vertical-align:top" | Gedackt 4 Fuss
+
| style="vertical-align:top" | Blockflӧte 4’
+
|-
+
| style="vertical-align:top" | Dorzken 1 Fuss
+
| style="vertical-align:top" | Schwegel 1’
+
|-
+
| style="vertical-align:top" | Regal 8 Fuss
+
| style="vertical-align:top" | Sing. Regal [Glockenspiel von g an] 8’
+
|-
+
| class="tytulKol" colspan="5" | Pedał
+
|-
+
| style="vertical-align:top" | Unterbass 16 Fuss
+
| style="vertical-align:top" | Principal 16’
+
|-
+
| style="vertical-align:top" | Posaunenbass 16 Fuss
+
| style="vertical-align:top" | Violon 16’
+
|-
+
| style="vertical-align:top" | Thrometenbass 8 Fuss
+
| style="vertical-align:top" | Unter Bass 16’
+
|-
+
| style="vertical-align:top" | Cornetenbass 2 Fuss
+
| style="vertical-align:top" | Subbass 16’
+
|-
+
| style="vertical-align:top" | Paurfleuten 1 Fuss
+
| style="vertical-align:top" | Gedacter Subbass 16’
+
|-
+
| style="vertical-align:top" | Quintedehne 4 Fuss
+
| style="vertical-align:top" | Nachsatz 10 2/3’
+
|-
+
| style="vertical-align:top" | Octava 8 Fuss
+
| style="vertical-align:top" | Octava 8’
+
|-
+
| style="vertical-align:top" | Octava 4 Fuss
+
| style="vertical-align:top" | Hollflӧt 8’
+
|-
+
| style="vertical-align:top" | Gedackt 8 Fuss
+
| style="vertical-align:top" | Ofne Flӧt 8’
+
|-
+
| style="vertical-align:top" | Tromphorn 8 Fuss
+
| style="vertical-align:top" | Octava 4’
+
|-
+
| style="vertical-align:top" | Zimbelbass 2 Pfeiffen
+
| style="vertical-align:top" | Quinta 2 2/3’
+
|-
+
| style="vertical-align:top" | Trommeln auff beiden seiten
+
| style="vertical-align:top" | Octava 2’
+
 
|-
 
|-
 +
| style="vertical-align:top" | August Terletzki
 +
| style="vertical-align:top" | wielkie organy romantyczne
 +
| style="vertical-align:top" | 1881
 +
| style="vertical-align:top" | 56 głosów, traktura pneumatyczna, rozbudowane niskie tony
 
| style="vertical-align:top" |
 
| style="vertical-align:top" |
| style="vertical-align:top" | Schwiegel 1’
 
 
|-
 
|-
| style="vertical-align:top" |
+
| style="vertical-align:top" | firma Emanuel Kemper & Sohn
| style="vertical-align:top" | Mixtur 6f.
+
| style="vertical-align:top" | wielkie organy
|-
+
| style="vertical-align:top" | 1935–1938
| style="vertical-align:top" |
+
| style="vertical-align:top" | 88 głosów, pedał, pięć sekcji i manuałów: główna, przednia, górna, wieńcząca, pozytyw; traktura elektroniczna
| style="vertical-align:top" | Cimbel 3f.
+
| style="vertical-align:top" | (do 1945)
|-
+
| style="vertical-align:top" |
+
| style="vertical-align:top" | Posaune 32’
+
|-
+
| style="vertical-align:top" |
+
| style="vertical-align:top" | Posaune 16’
+
|-
+
| style="vertical-align:top" |
+
| style="vertical-align:top" | Trompet 8’
+
|-
+
| style="vertical-align:top" |
+
| style="vertical-align:top" | Schalmey 4’
+
 
|-
 
|-
| style="vertical-align:top" |  
+
| style="vertical-align:top" | firma Kemper
| style="vertical-align:top" | 3 Cimbelsterne, Pauke, Tremulant, 4 Sperrventile
+
| style="vertical-align:top" | organy chórowe
 +
| style="vertical-align:top" | 1935–1938
 +
| style="vertical-align:top" | trzydziestodwugłosowe, możliwość połączenia z dużym instrumentem (łącznie 120 głosów)
 +
| style="vertical-align:top" | (do 1945)
 
|-
 
|-
 
| class="authorEgTab" | {{author: AŁ}}
 
| class="authorEgTab" | {{author: AŁ}}
 
|}
 
|}

Wersja z 09:24, 22 kwi 2018

Wykaz instrumentów do 1945
Budowniczy Rodzaj Data budowy Opis Naprawy i przebudowy
(nieznany) duże organy przed 1475 dyspozycja nieznana w 1510 przeniesione do kaplicy Wszystkich Świętych; naprawy między innymi w 1524, 1712,
zlikwidowane w 1777 r.
Blasius Lehmann duże organy 1508–1510 dyspozycja nieznana, około 35–40 głosów, trzy manuały, pedał w 1524 rozbudowane przez dodanie trzech głosów,
w 1546 przebudowane przez Antoniusa Lehmanna
Blasius Lehmann pozytyw przed kaplicą św. Doroty 1510 dyspozycja nieznana
Blasius Lehmann małe organy w kaplicy św. Reinholda 1524 dyspozycja nieznana rozbudowane przez Antoniusa Lehmanna w 1546,
następnie rozbudowane do 26 głosów przez J. A. Friese w 1583 r.,
naprawa w 1672 r. przez Jerzego Nitrowskiego z Chojnic,
w 1683 naprawa przez Daniela i Andrzeja Nitrowskich (q Nitrowski, rodzina),
w 1777 likwidacja
Hans Hauck pozytyw nad zakrystią 1522 dyspozycja nieznana
Julius Antoni Friese wielkie organy 1585 trzy manuały, 55 głosów, 4339 piszczałek, 24 miechy obsługiwane przez trzech kalikancistów,
24-rzędowa mikstura w manuale głównym, dziewięciorzędowa w pedałach, bęben, tremolo
w 1611, w 1616 Aegidius Schubbe dodał pedał do pozytywu chóralnego,
w 1652 Jerzy Nitrowski,
w latach 1672–1673 Jerzy Nitrowski, jego syn Andrzej i czeladnik Johann Balthasar Held z Chojnic wykonali pełną restaurację dodając dwa nowe miechy,
w latach 1727–1734 q Andreas Hildebrandt i jego pasierb Gottfried Matthias Reiss
Friedrich Rudolph Dalitz wielkie organy 1758–1760 52 głosy, zmniejszone mikstury (jedenastorzędowa w głównym manuale, dziewięciorzędowa w drugim i dziesięciorzędowa w pedale)
Friedrich Rudolph Dalitz małe organy chórowe 1777–1778 23 głosy, prospekt rokokowy autorstwa Johanna Heinricha Meissnera (przetrwał do końca II wojny światowej) w 1895 dodanie pięciogłosowej sekcji górnej przez q Ottona Heinrichsdorffa
August Terletzki wielkie organy romantyczne 1881 56 głosów, traktura pneumatyczna, rozbudowane niskie tony
firma Emanuel Kemper & Sohn wielkie organy 1935–1938 88 głosów, pedał, pięć sekcji i manuałów: główna, przednia, górna, wieńcząca, pozytyw; traktura elektroniczna (do 1945)
firma Kemper organy chórowe 1935–1938 trzydziestodwugłosowe, możliwość połączenia z dużym instrumentem (łącznie 120 głosów) (do 1945)
⇦ WRÓĆ
Osobiste
Przestrzenie nazw

Warianty
Widok
Działania