ORGANY KOŚCIOŁA ŚW. JANA
(Utworzył nową stronę „{{web}} {{author: AŁ}} Category: Hasła w przygotowaniu”) |
|||
Linia 1: | Linia 1: | ||
{{web}} | {{web}} | ||
− | {{author: AŁ}} | + | '''ORGANY KOŚCIOŁA ŚW. JANA'''. Około 1498 roku odnotowano, że w kościele znajdują się dwa instrumenty. W 1511 roku do przebudowy dużych organów został zatrudniony Hans Hauck. W 1554 roku mistrz Berenth otrzymał 65 talarów za remont jednego z instrumentów. W 1560 roku rozebrano małe organy znajdujące się nad południowym transeptem, w ich miejsce powstały nowe (mistrz Hans lub Berenth). Duże organy naprawiano dwukrotnie (1590 i 1603), jednak wciąż uskarżano się na ich niedoskonałość i konieczność budowy nowego instrumentu. <br/><br/> |
− | [[Category: | + | W latach 1625–1629 nowe wielkie organy wybudował Merten Friese. Był to drugi instrument pod względem wielkości w Gdańsku (po organach w [[KOŚCIÓŁ WNIEBOWZIĘCIA NAJŚWIĘTSZEJ MARII PANNY | kościele Wniebowzięcia Najświętszej Marii Panny]]), posiadał 3 manuały, pedał i 42 rejestry. Nad prospektem pracowali Peter Bringemann i Andreas Fischer (projekt), a także Christoph Bolts, Caspar Bӧnnigmann, Hans Ehler, Matthis Budenitz; prace malarskie wykonał Dawid van den Blocke. Instrument umieszczono na zachodniej ścianie nawy głównej. W 1635 roku organy powiększył Michael Fischer, któremu w 1642 zlecono także budowę małych organów w południowym transepcie. <br/><br/> |
+ | Instrument Friesego kilkukrotnie remontowano i przebudowywano. Autorem zmian był głównie Andreas Hildebrandt, który w latach 1744–1746 dodał nowe głosy (tabela 2). W latach 1760–1761 [[RHODE JOHANN FRIEDRICH | Johann Friedrich Rhode]] wybudował nowe małe organy (inne od poprzednich), które umieścił w północnym transepcie, autorem prospektu był [[MEISSNER JOHANN HEINRICH | Johann Heinrich Meissner]]. W 1912 roku całkowitej przebudowy instrumentu Rhodego dokonał Eduard Wittek z Elbląga, jednak mimo tych prac zachowała się oryginalna obudowa Meissnera. <br/><br/> | ||
+ | W trakcie II wojny światowej dokonano pełnej dokumentacji organów Friesego/Hildebrandta oraz w całości zdemontowano prospekt organowy. Został on wywieziony poza Gdańsk, dzięki czemu udało się w części zachować oryginalny instrument i niemal w całości snycerkę. Zniszczenia poczynione w kościele św. Jana oraz przeznaczenie dawnej parafii na cele kulturalne ([[NADBAŁTYCKIE CENTRUM KULTURY | Nadbałtyckie Centrum Kultury]]) spowodowało, że organy nie wróciły na swoje miejsce. W latach osiemdziesiątych XX wieku podjęto decyzję o rekonstrukcji instrumentu w kościele NMP. {{author: AŁ}} <br/><br/> | ||
+ | {| class="tableGda" | ||
+ | |- | ||
+ | |+ Wykaz instrumentów z kościoła św. Jana | ||
+ | |- | ||
+ | ! style="width: 150px" | Budowniczy | ||
+ | ! style="width: 100px" | Rodzaj | ||
+ | ! style="width: 250px" | Data budowy | ||
+ | ! style="width: 250px" | Opis | ||
+ | ! style="width: 250px" | Naprawy i przebudowy | ||
+ | |- | ||
+ | | style="vertical-align:top" |(nieznany) | ||
+ | | style="vertical-align:top" | duże organy | ||
+ | | style="vertical-align:top" | przed 1498 | ||
+ | | style="vertical-align:top" | dyspozycja nieznana | ||
+ | | style="vertical-align:top" | przebudowy: 1511 (Hans Hauck), 1590, 1603 | ||
+ | |- | ||
+ | | style="vertical-align:top" | (nieznany) | ||
+ | | style="vertical-align:top" | małe organy | ||
+ | | style="vertical-align:top" | przed 1498 | ||
+ | | style="vertical-align:top" | południowy transept, dyspozycja nieznana | ||
+ | | style="vertical-align:top" | rozebrane w 1564 | ||
+ | |- | ||
+ | | style="vertical-align:top" | Hans Hauck lub Berenth | ||
+ | | style="vertical-align:top" | małe organy | ||
+ | | style="vertical-align:top" | 1564 | ||
+ | | style="vertical-align:top" | dyspozycja nieznana | ||
+ | | style="vertical-align:top" | rozebrane przed 1642 | ||
+ | |- | ||
+ | | style="vertical-align:top" | Merten Friese | ||
+ | | style="vertical-align:top" | wielkie organy | ||
+ | | style="vertical-align:top" | 1625–1629 | ||
+ | | style="vertical-align:top" | 42 rejestry, 3 manuały, pedał, prospekt P. Bringemann, A. Fischer, Ch. Bolts, C. Bӧnnigmann, H. Ehler, M. Budenitz, D. van den Blocke | ||
+ | | style="vertical-align:top" | 1635 (Michael Fischer – powiększył organy Friesego), 1653?, 1672, 1687 (Andrzej Nitrowski), 1720–1722 (Andreas Hildebrandt), 1737, 1744–1746 (Andreas Hildebrandt – dodał nowe głosy; największe zmiany) | ||
+ | |- | ||
+ | | style="vertical-align:top" | Michael Fischer | ||
+ | | style="vertical-align:top" | małe organy | ||
+ | | style="vertical-align:top" | 1642 | ||
+ | | style="vertical-align:top" | dyspozycja nieznana | ||
+ | | style="vertical-align:top" | 1687 (Andrzej Nitrowski) | ||
+ | |- | ||
+ | | style="vertical-align:top" | Johann Friedrich Rhode | ||
+ | | style="vertical-align:top" | małe organy | ||
+ | | style="vertical-align:top" | 1760–1761 | ||
+ | | style="vertical-align:top" | północny transept; 30 głosów, 3 sekcje (manuał, sekcja przednia, pedał); prospekt – Johann Heinrich Meissner | ||
+ | | | ||
+ | |- | ||
+ | | style="vertical-align:top" | Eduard Wittek | ||
+ | | style="vertical-align:top" | małe organy | ||
+ | | style="vertical-align:top" | 1912 | ||
+ | | | ||
+ | | | ||
+ | |- | ||
+ | | class="authorEgTab" | {{author: AŁ}} | ||
+ | |} | ||
+ | |||
+ | {| class="tableGda" | ||
+ | |- | ||
+ | |+ Organy kościoła św. Jana – porównanie dyspozycji wielkich organów Mertena Friesego przed i po przebudowach | ||
+ | |- | ||
+ | ! style="width: 150px" | Pierwotna (1629) | ||
+ | ! style="width: 100px" | Po pracach Hildebrandta (1746) | ||
+ | |- | ||
+ | | class="tytulKol" colspan="5" | Instrument zasadniczy | ||
+ | |- | ||
+ | | style="vertical-align:top" | Principal 8 Fuss | ||
+ | | style="vertical-align:top" | Principal 16’ | ||
+ | |- | ||
+ | | style="vertical-align:top" | Spielpfeiffen 8 Fuss | ||
+ | | style="vertical-align:top" | Quintadena 16’ | ||
+ | |- | ||
+ | | style="vertical-align:top" | Hohlfleuten 8 Fuss | ||
+ | | style="vertical-align:top" | Octava 8’ | ||
+ | |- | ||
+ | | style="vertical-align:top" | Octaven 4 Fuss | ||
+ | | style="vertical-align:top" | Hohflӧt 8’ | ||
+ | |- | ||
+ | | style="vertical-align:top" | Reussquinten 2 2/3 | ||
+ | | style="vertical-align:top" | Spiel Flӧt 8’ | ||
+ | |- | ||
+ | | style="vertical-align:top" | Superoctaven 2 Fuss | ||
+ | | style="vertical-align:top" | Quintadena 8’ | ||
+ | |- | ||
+ | | style="vertical-align:top" | Bordun 16 Fuss | ||
+ | | style="vertical-align:top" | Viol di Gambe 8’ | ||
+ | |- | ||
+ | | style="vertical-align:top" | Spielpfeiffen 4 Fuss | ||
+ | | style="vertical-align:top" | Octava 4’ | ||
+ | |- | ||
+ | | style="vertical-align:top" | Mixtur 7 Pfeiffen | ||
+ | | style="vertical-align:top" | Rohrflӧt 4’ | ||
+ | |- | ||
+ | | style="vertical-align:top" | Zimbel 3 Pfeiffen | ||
+ | | style="vertical-align:top" | Quinta 2 2/3’ | ||
+ | |- | ||
+ | | style="vertical-align:top" | Tromphorn 8 Fuss | ||
+ | | style="vertical-align:top" | Octava 2’ | ||
+ | |- | ||
+ | | style="vertical-align:top" | | ||
+ | | style="vertical-align:top" | Mixtur 6f | ||
+ | |- | ||
+ | | style="vertical-align:top" | | ||
+ | | style="vertical-align:top" | Cimbel 3f | ||
+ | |- | ||
+ | | style="vertical-align:top" | | ||
+ | | style="vertical-align:top" | Fagott 16’ | ||
+ | |- | ||
+ | | style="vertical-align:top" | | ||
+ | | style="vertical-align:top" | Vox humana 8’ | ||
+ | |- | ||
+ | | class="tytulKol" colspan="5" | Pozytyw | ||
+ | |- | ||
+ | | style="vertical-align:top" | Principal 8 Fuss | ||
+ | | style="vertical-align:top" | Prinzipal 8’ | ||
+ | |- | ||
+ | | style="vertical-align:top" | Quintadehnen 8 Fuss | ||
+ | | style="vertical-align:top" | Gedacte flӧt 8’ | ||
+ | |- | ||
+ | | style="vertical-align:top" | Querpfeiffen 4 Fuss | ||
+ | | style="vertical-align:top" | Flӧt allamande 8’ | ||
+ | |- | ||
+ | | style="vertical-align:top" | Hohfleuten 8 Fuss | ||
+ | | style="vertical-align:top" | Kurtzflӧt 4’ | ||
+ | |- | ||
+ | | style="vertical-align:top" | Octaven 4 Fuss | ||
+ | | style="vertical-align:top" | Octava 4’ | ||
+ | |- | ||
+ | | style="vertical-align:top" | Blockfleiten 4 Fuss | ||
+ | | style="vertical-align:top" | Rohrflӧt 4’ | ||
+ | |- | ||
+ | | style="vertical-align:top" | Superoctaven 2 Fuss | ||
+ | | style="vertical-align:top" | Salicinal 2 2/3’ | ||
+ | |- | ||
+ | | style="vertical-align:top" | Sieweletten 1 Fuss | ||
+ | | style="vertical-align:top" | Quinta 2’ | ||
+ | |- | ||
+ | | style="vertical-align:top" | Waldflӧten 2 Fuss | ||
+ | | style="vertical-align:top" | Octava 4f. | ||
+ | |- | ||
+ | | style="vertical-align:top" | Zimbel 3 Pfeiffen | ||
+ | | style="vertical-align:top" | Mixtur 8’ | ||
+ | |- | ||
+ | | style="vertical-align:top" | Gemshorn | ||
+ | | style="vertical-align:top" | Trompet 8’ | ||
+ | |- | ||
+ | | style="vertical-align:top" | Thrommeten 8 Fuss | ||
+ | | style="vertical-align:top" | Hoboe Discant | ||
+ | |- | ||
+ | | style="vertical-align:top" | Schallmey 4 Fuss | ||
+ | | style="vertical-align:top" | | ||
+ | |- | ||
+ | | style="vertical-align:top" | Halberzincke 8 Fuss | ||
+ | | style="vertical-align:top" | | ||
+ | |- | ||
+ | | class="tytulKol" colspan="5" | Sekcja przednia | ||
+ | |- | ||
+ | | style="vertical-align:top" | Principal 4 Fuss | ||
+ | | style="vertical-align:top" | Flӧte 8’ | ||
+ | |- | ||
+ | | style="vertical-align:top" | Gedackt 8 Fuss | ||
+ | | style="vertical-align:top" | Principal 4’ | ||
+ | |- | ||
+ | | style="vertical-align:top" | Gedackt 4 Fuss | ||
+ | | style="vertical-align:top" | Blockflӧte 4’ | ||
+ | |- | ||
+ | | style="vertical-align:top" | Dorzken 1 Fuss | ||
+ | | style="vertical-align:top" | Schwegel 1’ | ||
+ | |- | ||
+ | | style="vertical-align:top" | Regal 8 Fuss | ||
+ | | style="vertical-align:top" | Sing. Regal [Glockenspiel von g an] 8’ | ||
+ | |- | ||
+ | | class="tytulKol" colspan="5" | Pedał | ||
+ | |- | ||
+ | | style="vertical-align:top" | Unterbass 16 Fuss | ||
+ | | style="vertical-align:top" | Principal 16’ | ||
+ | |- | ||
+ | | style="vertical-align:top" | Posaunenbass 16 Fuss | ||
+ | | style="vertical-align:top" | Violon 16’ | ||
+ | |- | ||
+ | | style="vertical-align:top" | Thrometenbass 8 Fuss | ||
+ | | style="vertical-align:top" | Unter Bass 16’ | ||
+ | |- | ||
+ | | style="vertical-align:top" | Cornetenbass 2 Fuss | ||
+ | | style="vertical-align:top" | Subbass 16’ | ||
+ | |- | ||
+ | | style="vertical-align:top" | Paurfleuten 1 Fuss | ||
+ | | style="vertical-align:top" | Gedacter Subbass 16’ | ||
+ | |- | ||
+ | | style="vertical-align:top" | Quintedehne 4 Fuss | ||
+ | | style="vertical-align:top" | Nachsatz 10 2/3’ | ||
+ | |- | ||
+ | | style="vertical-align:top" | Octava 8 Fuss | ||
+ | | style="vertical-align:top" | Octava 8’ | ||
+ | |- | ||
+ | | style="vertical-align:top" | Octava 4 Fuss | ||
+ | | style="vertical-align:top" | Hollflӧt 8’ | ||
+ | |- | ||
+ | | style="vertical-align:top" | Gedackt 8 Fuss | ||
+ | | style="vertical-align:top" | Ofne Flӧt 8’ | ||
+ | |- | ||
+ | | style="vertical-align:top" | Tromphorn 8 Fuss | ||
+ | | style="vertical-align:top" | Octava 4’ | ||
+ | |- | ||
+ | | style="vertical-align:top" | Zimbelbass 2 Pfeiffen | ||
+ | | style="vertical-align:top" | Quinta 2 2/3’ | ||
+ | |- | ||
+ | | style="vertical-align:top" | Trommeln auff beiden seiten | ||
+ | | style="vertical-align:top" | Octava 2’ | ||
+ | |- | ||
+ | | style="vertical-align:top" | | ||
+ | | style="vertical-align:top" | Schwiegel 1’ | ||
+ | |- | ||
+ | | style="vertical-align:top" | | ||
+ | | style="vertical-align:top" | Mixtur 6f. | ||
+ | |- | ||
+ | | style="vertical-align:top" | | ||
+ | | style="vertical-align:top" | Cimbel 3f. | ||
+ | |- | ||
+ | | style="vertical-align:top" | | ||
+ | | style="vertical-align:top" | Posaune 32’ | ||
+ | |- | ||
+ | | style="vertical-align:top" | | ||
+ | | style="vertical-align:top" | Posaune 16’ | ||
+ | |- | ||
+ | | style="vertical-align:top" | | ||
+ | | style="vertical-align:top" | Trompet 8’ | ||
+ | |- | ||
+ | | style="vertical-align:top" | | ||
+ | | style="vertical-align:top" | Schalmey 4’ | ||
+ | |- | ||
+ | | style="vertical-align:top" | | ||
+ | | style="vertical-align:top" | 3 Cimbelsterne, Pauke, Tremulant, 4 Sperrventile | ||
+ | |- | ||
+ | | class="authorEgTab" | {{author: AŁ}} | ||
+ | |} [[Category: Encyklopedia]] [[Category: Przestrzeń miasta]] |
Wersja z 11:06, 25 wrz 2018
ORGANY KOŚCIOŁA ŚW. JANA. Około 1498 roku odnotowano, że w kościele znajdują się dwa instrumenty. W 1511 roku do przebudowy dużych organów został zatrudniony Hans Hauck. W 1554 roku mistrz Berenth otrzymał 65 talarów za remont jednego z instrumentów. W 1560 roku rozebrano małe organy znajdujące się nad południowym transeptem, w ich miejsce powstały nowe (mistrz Hans lub Berenth). Duże organy naprawiano dwukrotnie (1590 i 1603), jednak wciąż uskarżano się na ich niedoskonałość i konieczność budowy nowego instrumentu.
W latach 1625–1629 nowe wielkie organy wybudował Merten Friese. Był to drugi instrument pod względem wielkości w Gdańsku (po organach w kościele Wniebowzięcia Najświętszej Marii Panny), posiadał 3 manuały, pedał i 42 rejestry. Nad prospektem pracowali Peter Bringemann i Andreas Fischer (projekt), a także Christoph Bolts, Caspar Bӧnnigmann, Hans Ehler, Matthis Budenitz; prace malarskie wykonał Dawid van den Blocke. Instrument umieszczono na zachodniej ścianie nawy głównej. W 1635 roku organy powiększył Michael Fischer, któremu w 1642 zlecono także budowę małych organów w południowym transepcie.
Instrument Friesego kilkukrotnie remontowano i przebudowywano. Autorem zmian był głównie Andreas Hildebrandt, który w latach 1744–1746 dodał nowe głosy (tabela 2). W latach 1760–1761 Johann Friedrich Rhode wybudował nowe małe organy (inne od poprzednich), które umieścił w północnym transepcie, autorem prospektu był Johann Heinrich Meissner. W 1912 roku całkowitej przebudowy instrumentu Rhodego dokonał Eduard Wittek z Elbląga, jednak mimo tych prac zachowała się oryginalna obudowa Meissnera.
W trakcie II wojny światowej dokonano pełnej dokumentacji organów Friesego/Hildebrandta oraz w całości zdemontowano prospekt organowy. Został on wywieziony poza Gdańsk, dzięki czemu udało się w części zachować oryginalny instrument i niemal w całości snycerkę. Zniszczenia poczynione w kościele św. Jana oraz przeznaczenie dawnej parafii na cele kulturalne ( Nadbałtyckie Centrum Kultury) spowodowało, że organy nie wróciły na swoje miejsce. W latach osiemdziesiątych XX wieku podjęto decyzję o rekonstrukcji instrumentu w kościele NMP.
Budowniczy | Rodzaj | Data budowy | Opis | Naprawy i przebudowy |
---|---|---|---|---|
(nieznany) | duże organy | przed 1498 | dyspozycja nieznana | przebudowy: 1511 (Hans Hauck), 1590, 1603 |
(nieznany) | małe organy | przed 1498 | południowy transept, dyspozycja nieznana | rozebrane w 1564 |
Hans Hauck lub Berenth | małe organy | 1564 | dyspozycja nieznana | rozebrane przed 1642 |
Merten Friese | wielkie organy | 1625–1629 | 42 rejestry, 3 manuały, pedał, prospekt P. Bringemann, A. Fischer, Ch. Bolts, C. Bӧnnigmann, H. Ehler, M. Budenitz, D. van den Blocke | 1635 (Michael Fischer – powiększył organy Friesego), 1653?, 1672, 1687 (Andrzej Nitrowski), 1720–1722 (Andreas Hildebrandt), 1737, 1744–1746 (Andreas Hildebrandt – dodał nowe głosy; największe zmiany) |
Michael Fischer | małe organy | 1642 | dyspozycja nieznana | 1687 (Andrzej Nitrowski) |
Johann Friedrich Rhode | małe organy | 1760–1761 | północny transept; 30 głosów, 3 sekcje (manuał, sekcja przednia, pedał); prospekt – Johann Heinrich Meissner | |
Eduard Wittek | małe organy | 1912 | ||
Pierwotna (1629) | Po pracach Hildebrandta (1746) | |||
---|---|---|---|---|
Instrument zasadniczy | ||||
Principal 8 Fuss | Principal 16’ | |||
Spielpfeiffen 8 Fuss | Quintadena 16’ | |||
Hohlfleuten 8 Fuss | Octava 8’ | |||
Octaven 4 Fuss | Hohflӧt 8’ | |||
Reussquinten 2 2/3 | Spiel Flӧt 8’ | |||
Superoctaven 2 Fuss | Quintadena 8’ | |||
Bordun 16 Fuss | Viol di Gambe 8’ | |||
Spielpfeiffen 4 Fuss | Octava 4’ | |||
Mixtur 7 Pfeiffen | Rohrflӧt 4’ | |||
Zimbel 3 Pfeiffen | Quinta 2 2/3’ | |||
Tromphorn 8 Fuss | Octava 2’ | |||
Mixtur 6f | ||||
Cimbel 3f | ||||
Fagott 16’ | ||||
Vox humana 8’ | ||||
Pozytyw | ||||
Principal 8 Fuss | Prinzipal 8’ | |||
Quintadehnen 8 Fuss | Gedacte flӧt 8’ | |||
Querpfeiffen 4 Fuss | Flӧt allamande 8’ | |||
Hohfleuten 8 Fuss | Kurtzflӧt 4’ | |||
Octaven 4 Fuss | Octava 4’ | |||
Blockfleiten 4 Fuss | Rohrflӧt 4’ | |||
Superoctaven 2 Fuss | Salicinal 2 2/3’ | |||
Sieweletten 1 Fuss | Quinta 2’ | |||
Waldflӧten 2 Fuss | Octava 4f. | |||
Zimbel 3 Pfeiffen | Mixtur 8’ | |||
Gemshorn | Trompet 8’ | |||
Thrommeten 8 Fuss | Hoboe Discant | |||
Schallmey 4 Fuss | ||||
Halberzincke 8 Fuss | ||||
Sekcja przednia | ||||
Principal 4 Fuss | Flӧte 8’ | |||
Gedackt 8 Fuss | Principal 4’ | |||
Gedackt 4 Fuss | Blockflӧte 4’ | |||
Dorzken 1 Fuss | Schwegel 1’ | |||
Regal 8 Fuss | Sing. Regal [Glockenspiel von g an] 8’ | |||
Pedał | ||||
Unterbass 16 Fuss | Principal 16’ | |||
Posaunenbass 16 Fuss | Violon 16’ | |||
Thrometenbass 8 Fuss | Unter Bass 16’ | |||
Cornetenbass 2 Fuss | Subbass 16’ | |||
Paurfleuten 1 Fuss | Gedacter Subbass 16’ | |||
Quintedehne 4 Fuss | Nachsatz 10 2/3’ | |||
Octava 8 Fuss | Octava 8’ | |||
Octava 4 Fuss | Hollflӧt 8’ | |||
Gedackt 8 Fuss | Ofne Flӧt 8’ | |||
Tromphorn 8 Fuss | Octava 4’ | |||
Zimbelbass 2 Pfeiffen | Quinta 2 2/3’ | |||
Trommeln auff beiden seiten | Octava 2’ | |||
Schwiegel 1’ | ||||
Mixtur 6f. | ||||
Cimbel 3f. | ||||
Posaune 32’ | ||||
Posaune 16’ | ||||
Trompet 8’ | ||||
Schalmey 4’ | ||||
3 Cimbelsterne, Pauke, Tremulant, 4 Sperrventile | ||||