ORGANY KOŚCIOŁA ŚW. JANA

Z Encyklopedia Gdańska
(Różnice między wersjami)
Skocz do: nawigacji, wyszukiwania
(Utworzył nową stronę „{{web}} {{author: AŁ}} Category: Hasła w przygotowaniu”)
 
Linia 1: Linia 1:
 
{{web}}
 
{{web}}
{{author: AŁ}}  
+
'''ORGANY KOŚCIOŁA ŚW. JANA'''. Około 1498 roku odnotowano, że w kościele znajdują się dwa instrumenty. W 1511 roku do przebudowy dużych organów został zatrudniony Hans Hauck. W 1554 roku mistrz Berenth otrzymał 65 talarów za remont jednego z instrumentów. W 1560 roku rozebrano małe organy znajdujące się nad południowym transeptem, w ich miejsce powstały nowe (mistrz Hans lub Berenth). Duże organy naprawiano dwukrotnie (1590 i 1603), jednak wciąż uskarżano się na ich niedoskonałość i konieczność budowy nowego instrumentu. <br/><br/>
[[Category: Hasła w przygotowaniu]]
+
W latach 1625–1629 nowe wielkie organy wybudował Merten Friese. Był to drugi instrument pod względem wielkości w Gdańsku (po organach w [[KOŚCIÓŁ WNIEBOWZIĘCIA NAJŚWIĘTSZEJ MARII PANNY | kościele Wniebowzięcia Najświętszej Marii Panny]]), posiadał 3 manuały, pedał i 42 rejestry. Nad prospektem pracowali Peter Bringemann i Andreas Fischer (projekt), a także Christoph Bolts, Caspar Bӧnnigmann, Hans Ehler, Matthis Budenitz; prace malarskie wykonał Dawid van den Blocke. Instrument umieszczono na zachodniej ścianie nawy głównej. W 1635 roku organy powiększył Michael Fischer, któremu w 1642 zlecono także budowę małych organów w południowym transepcie. <br/><br/>
 +
Instrument Friesego kilkukrotnie remontowano i przebudowywano. Autorem zmian był głównie Andreas Hildebrandt, który w latach 1744–1746 dodał nowe głosy (tabela 2). W latach 1760–1761 [[RHODE JOHANN FRIEDRICH | Johann Friedrich Rhode]] wybudował nowe małe organy (inne od poprzednich), które umieścił w północnym transepcie, autorem prospektu był [[MEISSNER JOHANN HEINRICH | Johann Heinrich Meissner]]. W 1912 roku całkowitej przebudowy instrumentu Rhodego dokonał Eduard Wittek z Elbląga, jednak mimo tych prac zachowała się oryginalna obudowa Meissnera. <br/><br/>
 +
W trakcie II wojny światowej dokonano pełnej dokumentacji organów Friesego/Hildebrandta oraz w całości zdemontowano prospekt organowy. Został on wywieziony poza Gdańsk, dzięki czemu udało się w części zachować oryginalny instrument i niemal w całości snycerkę. Zniszczenia poczynione w kościele św. Jana oraz przeznaczenie dawnej parafii na cele kulturalne ([[NADBAŁTYCKIE CENTRUM KULTURY | Nadbałtyckie Centrum Kultury]]) spowodowało, że organy nie wróciły na swoje miejsce. W latach osiemdziesiątych XX wieku podjęto decyzję o rekonstrukcji instrumentu w kościele NMP. {{author: AŁ}} <br/><br/>
 +
{| class="tableGda"
 +
|-
 +
|+ Wykaz instrumentów z kościoła św. Jana
 +
|-
 +
! style="width: 150px" | Budowniczy
 +
! style="width: 100px" | Rodzaj
 +
! style="width: 250px" | Data budowy
 +
! style="width: 250px" | Opis
 +
! style="width: 250px" | Naprawy i przebudowy
 +
|-
 +
| style="vertical-align:top" |(nieznany)
 +
| style="vertical-align:top" | duże organy
 +
| style="vertical-align:top" | przed 1498
 +
| style="vertical-align:top" | dyspozycja nieznana
 +
| style="vertical-align:top" | przebudowy: 1511 (Hans Hauck), 1590, 1603
 +
|-
 +
| style="vertical-align:top" | (nieznany)
 +
| style="vertical-align:top" | małe organy
 +
| style="vertical-align:top" | przed 1498
 +
| style="vertical-align:top" | południowy transept, dyspozycja nieznana
 +
| style="vertical-align:top" | rozebrane w 1564
 +
|-
 +
| style="vertical-align:top" | Hans Hauck lub Berenth
 +
| style="vertical-align:top" | małe organy
 +
| style="vertical-align:top" | 1564
 +
| style="vertical-align:top" | dyspozycja nieznana
 +
| style="vertical-align:top" | rozebrane przed 1642
 +
|-
 +
| style="vertical-align:top" | Merten Friese
 +
| style="vertical-align:top" | wielkie organy
 +
| style="vertical-align:top" | 1625–1629
 +
| style="vertical-align:top" | 42 rejestry, 3 manuały, pedał, prospekt P. Bringemann, A. Fischer, Ch. Bolts, C. Bӧnnigmann, H. Ehler, M. Budenitz, D. van den Blocke
 +
| style="vertical-align:top" | 1635 (Michael Fischer – powiększył organy Friesego), 1653?, 1672, 1687 (Andrzej Nitrowski), 1720–1722 (Andreas Hildebrandt), 1737, 1744–1746 (Andreas Hildebrandt – dodał nowe głosy; największe zmiany)
 +
|-
 +
| style="vertical-align:top" | Michael Fischer
 +
| style="vertical-align:top" | małe organy
 +
| style="vertical-align:top" | 1642
 +
| style="vertical-align:top" | dyspozycja nieznana
 +
| style="vertical-align:top" | 1687 (Andrzej Nitrowski)
 +
|-
 +
| style="vertical-align:top" | Johann Friedrich Rhode
 +
| style="vertical-align:top" | małe organy
 +
| style="vertical-align:top" | 1760–1761
 +
| style="vertical-align:top" | północny transept; 30 głosów, 3 sekcje (manuał, sekcja przednia, pedał); prospekt – Johann Heinrich Meissner
 +
|
 +
|-
 +
| style="vertical-align:top" | Eduard Wittek
 +
| style="vertical-align:top" | małe organy
 +
| style="vertical-align:top" | 1912
 +
|
 +
|
 +
|-
 +
| class="authorEgTab" | {{author: AŁ}}
 +
|}
 +
 
 +
{| class="tableGda"
 +
|-
 +
|+ Organy kościoła św. Jana – porównanie dyspozycji wielkich organów Mertena Friesego przed i po przebudowach
 +
|-
 +
! style="width: 150px" | Pierwotna (1629)
 +
! style="width: 100px" | Po pracach Hildebrandta (1746)
 +
|-
 +
| class="tytulKol" colspan="5" | Instrument zasadniczy
 +
|-
 +
| style="vertical-align:top" | Principal 8 Fuss
 +
| style="vertical-align:top" | Principal 16’
 +
|-
 +
| style="vertical-align:top" | Spielpfeiffen 8 Fuss
 +
| style="vertical-align:top" | Quintadena 16’
 +
|-
 +
| style="vertical-align:top" | Hohlfleuten 8 Fuss
 +
| style="vertical-align:top" | Octava 8’
 +
|-
 +
| style="vertical-align:top" | Octaven 4 Fuss
 +
| style="vertical-align:top" | Hohflӧt 8’
 +
|-
 +
| style="vertical-align:top" | Reussquinten 2 2/3
 +
| style="vertical-align:top" | Spiel Flӧt 8’
 +
|-
 +
| style="vertical-align:top" | Superoctaven 2 Fuss
 +
| style="vertical-align:top" | Quintadena 8’
 +
|-
 +
| style="vertical-align:top" | Bordun 16 Fuss
 +
| style="vertical-align:top" | Viol di Gambe 8’
 +
|-
 +
| style="vertical-align:top" | Spielpfeiffen 4 Fuss
 +
| style="vertical-align:top" | Octava 4’
 +
|-
 +
| style="vertical-align:top" | Mixtur 7 Pfeiffen
 +
| style="vertical-align:top" | Rohrflӧt 4’
 +
|-
 +
| style="vertical-align:top" | Zimbel 3 Pfeiffen
 +
| style="vertical-align:top" | Quinta 2 2/3’
 +
|-
 +
| style="vertical-align:top" | Tromphorn 8 Fuss
 +
| style="vertical-align:top" | Octava 2’
 +
|-
 +
| style="vertical-align:top" |
 +
| style="vertical-align:top" | Mixtur 6f
 +
|-
 +
| style="vertical-align:top" |
 +
| style="vertical-align:top" | Cimbel 3f
 +
|-
 +
| style="vertical-align:top" |
 +
| style="vertical-align:top" | Fagott 16’
 +
|-
 +
| style="vertical-align:top" |
 +
| style="vertical-align:top" | Vox humana 8’
 +
|-
 +
| class="tytulKol" colspan="5" | Pozytyw
 +
|-
 +
| style="vertical-align:top" | Principal 8 Fuss
 +
| style="vertical-align:top" | Prinzipal 8’
 +
|-
 +
| style="vertical-align:top" | Quintadehnen 8 Fuss
 +
| style="vertical-align:top" | Gedacte flӧt 8’
 +
|-
 +
| style="vertical-align:top" | Querpfeiffen 4 Fuss
 +
| style="vertical-align:top" | Flӧt allamande 8’
 +
|-
 +
| style="vertical-align:top" | Hohfleuten 8 Fuss
 +
| style="vertical-align:top" | Kurtzflӧt 4’
 +
|-
 +
| style="vertical-align:top" | Octaven 4 Fuss
 +
| style="vertical-align:top" | Octava 4’
 +
|-
 +
| style="vertical-align:top" | Blockfleiten 4 Fuss
 +
| style="vertical-align:top" | Rohrflӧt 4’
 +
|-
 +
| style="vertical-align:top" | Superoctaven 2 Fuss
 +
| style="vertical-align:top" | Salicinal 2 2/3’
 +
|-
 +
| style="vertical-align:top" | Sieweletten 1 Fuss
 +
| style="vertical-align:top" | Quinta 2’
 +
|-
 +
| style="vertical-align:top" | Waldflӧten 2 Fuss
 +
| style="vertical-align:top" | Octava 4f.
 +
|-
 +
| style="vertical-align:top" | Zimbel 3 Pfeiffen
 +
| style="vertical-align:top" | Mixtur 8’
 +
|-
 +
| style="vertical-align:top" | Gemshorn
 +
| style="vertical-align:top" | Trompet 8’
 +
|-
 +
| style="vertical-align:top" | Thrommeten 8 Fuss
 +
| style="vertical-align:top" | Hoboe Discant
 +
|-
 +
| style="vertical-align:top" | Schallmey 4 Fuss
 +
| style="vertical-align:top" |
 +
|-
 +
| style="vertical-align:top" | Halberzincke 8 Fuss
 +
| style="vertical-align:top" |
 +
|-
 +
| class="tytulKol" colspan="5" | Sekcja przednia
 +
|-
 +
| style="vertical-align:top" | Principal 4 Fuss
 +
| style="vertical-align:top" | Flӧte 8’
 +
|-
 +
| style="vertical-align:top" | Gedackt 8 Fuss
 +
| style="vertical-align:top" | Principal 4’
 +
|-
 +
| style="vertical-align:top" | Gedackt 4 Fuss
 +
| style="vertical-align:top" | Blockflӧte 4’
 +
|-
 +
| style="vertical-align:top" | Dorzken 1 Fuss
 +
| style="vertical-align:top" | Schwegel 1’
 +
|-
 +
| style="vertical-align:top" | Regal 8 Fuss
 +
| style="vertical-align:top" | Sing. Regal [Glockenspiel von g an] 8’
 +
|-
 +
| class="tytulKol" colspan="5" | Pedał
 +
|-
 +
| style="vertical-align:top" | Unterbass 16 Fuss
 +
| style="vertical-align:top" | Principal 16’
 +
|-
 +
| style="vertical-align:top" | Posaunenbass 16 Fuss
 +
| style="vertical-align:top" | Violon 16’
 +
|-
 +
| style="vertical-align:top" | Thrometenbass 8 Fuss
 +
| style="vertical-align:top" | Unter Bass 16’
 +
|-
 +
| style="vertical-align:top" | Cornetenbass 2 Fuss
 +
| style="vertical-align:top" | Subbass 16’
 +
|-
 +
| style="vertical-align:top" | Paurfleuten 1 Fuss
 +
| style="vertical-align:top" | Gedacter Subbass 16’
 +
|-
 +
| style="vertical-align:top" | Quintedehne 4 Fuss
 +
| style="vertical-align:top" | Nachsatz 10 2/3’
 +
|-
 +
| style="vertical-align:top" | Octava 8 Fuss
 +
| style="vertical-align:top" | Octava 8’
 +
|-
 +
| style="vertical-align:top" | Octava 4 Fuss
 +
| style="vertical-align:top" | Hollflӧt 8’
 +
|-
 +
| style="vertical-align:top" | Gedackt 8 Fuss
 +
| style="vertical-align:top" | Ofne Flӧt 8’
 +
|-
 +
| style="vertical-align:top" | Tromphorn 8 Fuss
 +
| style="vertical-align:top" | Octava 4’
 +
|-
 +
| style="vertical-align:top" | Zimbelbass 2 Pfeiffen
 +
| style="vertical-align:top" | Quinta 2 2/3’
 +
|-
 +
| style="vertical-align:top" | Trommeln auff beiden seiten
 +
| style="vertical-align:top" | Octava 2’
 +
|-
 +
| style="vertical-align:top" |
 +
| style="vertical-align:top" | Schwiegel 1’
 +
|-
 +
| style="vertical-align:top" |
 +
| style="vertical-align:top" | Mixtur 6f.
 +
|-
 +
| style="vertical-align:top" |
 +
| style="vertical-align:top" | Cimbel 3f.
 +
|-
 +
| style="vertical-align:top" |
 +
| style="vertical-align:top" | Posaune 32’
 +
|-
 +
| style="vertical-align:top" |
 +
| style="vertical-align:top" | Posaune 16’
 +
|-
 +
| style="vertical-align:top" |
 +
| style="vertical-align:top" | Trompet 8’
 +
|-
 +
| style="vertical-align:top" |
 +
| style="vertical-align:top" | Schalmey 4’
 +
|-
 +
| style="vertical-align:top" |
 +
| style="vertical-align:top" | 3 Cimbelsterne, Pauke, Tremulant, 4 Sperrventile
 +
|-
 +
| class="authorEgTab" | {{author: AŁ}}
 +
|} [[Category: Encyklopedia]] [[Category: Przestrzeń miasta]]

Wersja z 11:06, 25 wrz 2018

ORGANY KOŚCIOŁA ŚW. JANA. Około 1498 roku odnotowano, że w kościele znajdują się dwa instrumenty. W 1511 roku do przebudowy dużych organów został zatrudniony Hans Hauck. W 1554 roku mistrz Berenth otrzymał 65 talarów za remont jednego z instrumentów. W 1560 roku rozebrano małe organy znajdujące się nad południowym transeptem, w ich miejsce powstały nowe (mistrz Hans lub Berenth). Duże organy naprawiano dwukrotnie (1590 i 1603), jednak wciąż uskarżano się na ich niedoskonałość i konieczność budowy nowego instrumentu.

W latach 1625–1629 nowe wielkie organy wybudował Merten Friese. Był to drugi instrument pod względem wielkości w Gdańsku (po organach w kościele Wniebowzięcia Najświętszej Marii Panny), posiadał 3 manuały, pedał i 42 rejestry. Nad prospektem pracowali Peter Bringemann i Andreas Fischer (projekt), a także Christoph Bolts, Caspar Bӧnnigmann, Hans Ehler, Matthis Budenitz; prace malarskie wykonał Dawid van den Blocke. Instrument umieszczono na zachodniej ścianie nawy głównej. W 1635 roku organy powiększył Michael Fischer, któremu w 1642 zlecono także budowę małych organów w południowym transepcie.

Instrument Friesego kilkukrotnie remontowano i przebudowywano. Autorem zmian był głównie Andreas Hildebrandt, który w latach 1744–1746 dodał nowe głosy (tabela 2). W latach 1760–1761 Johann Friedrich Rhode wybudował nowe małe organy (inne od poprzednich), które umieścił w północnym transepcie, autorem prospektu był Johann Heinrich Meissner. W 1912 roku całkowitej przebudowy instrumentu Rhodego dokonał Eduard Wittek z Elbląga, jednak mimo tych prac zachowała się oryginalna obudowa Meissnera.

W trakcie II wojny światowej dokonano pełnej dokumentacji organów Friesego/Hildebrandta oraz w całości zdemontowano prospekt organowy. Został on wywieziony poza Gdańsk, dzięki czemu udało się w części zachować oryginalny instrument i niemal w całości snycerkę. Zniszczenia poczynione w kościele św. Jana oraz przeznaczenie dawnej parafii na cele kulturalne ( Nadbałtyckie Centrum Kultury) spowodowało, że organy nie wróciły na swoje miejsce. W latach osiemdziesiątych XX wieku podjęto decyzję o rekonstrukcji instrumentu w kościele NMP.

Wykaz instrumentów z kościoła św. Jana
Budowniczy Rodzaj Data budowy Opis Naprawy i przebudowy
(nieznany) duże organy przed 1498 dyspozycja nieznana przebudowy: 1511 (Hans Hauck), 1590, 1603
(nieznany) małe organy przed 1498 południowy transept, dyspozycja nieznana rozebrane w 1564
Hans Hauck lub Berenth małe organy 1564 dyspozycja nieznana rozebrane przed 1642
Merten Friese wielkie organy 1625–1629 42 rejestry, 3 manuały, pedał, prospekt P. Bringemann, A. Fischer, Ch. Bolts, C. Bӧnnigmann, H. Ehler, M. Budenitz, D. van den Blocke 1635 (Michael Fischer – powiększył organy Friesego), 1653?, 1672, 1687 (Andrzej Nitrowski), 1720–1722 (Andreas Hildebrandt), 1737, 1744–1746 (Andreas Hildebrandt – dodał nowe głosy; największe zmiany)
Michael Fischer małe organy 1642 dyspozycja nieznana 1687 (Andrzej Nitrowski)
Johann Friedrich Rhode małe organy 1760–1761 północny transept; 30 głosów, 3 sekcje (manuał, sekcja przednia, pedał); prospekt – Johann Heinrich Meissner
Eduard Wittek małe organy 1912
Organy kościoła św. Jana – porównanie dyspozycji wielkich organów Mertena Friesego przed i po przebudowach
Pierwotna (1629) Po pracach Hildebrandta (1746)
Instrument zasadniczy
Principal 8 Fuss Principal 16’
Spielpfeiffen 8 Fuss Quintadena 16’
Hohlfleuten 8 Fuss Octava 8’
Octaven 4 Fuss Hohflӧt 8’
Reussquinten 2 2/3 Spiel Flӧt 8’
Superoctaven 2 Fuss Quintadena 8’
Bordun 16 Fuss Viol di Gambe 8’
Spielpfeiffen 4 Fuss Octava 4’
Mixtur 7 Pfeiffen Rohrflӧt 4’
Zimbel 3 Pfeiffen Quinta 2 2/3’
Tromphorn 8 Fuss Octava 2’
Mixtur 6f
Cimbel 3f
Fagott 16’
Vox humana 8’
Pozytyw
Principal 8 Fuss Prinzipal 8’
Quintadehnen 8 Fuss Gedacte flӧt 8’
Querpfeiffen 4 Fuss Flӧt allamande 8’
Hohfleuten 8 Fuss Kurtzflӧt 4’
Octaven 4 Fuss Octava 4’
Blockfleiten 4 Fuss Rohrflӧt 4’
Superoctaven 2 Fuss Salicinal 2 2/3’
Sieweletten 1 Fuss Quinta 2’
Waldflӧten 2 Fuss Octava 4f.
Zimbel 3 Pfeiffen Mixtur 8’
Gemshorn Trompet 8’
Thrommeten 8 Fuss Hoboe Discant
Schallmey 4 Fuss
Halberzincke 8 Fuss
Sekcja przednia
Principal 4 Fuss Flӧte 8’
Gedackt 8 Fuss Principal 4’
Gedackt 4 Fuss Blockflӧte 4’
Dorzken 1 Fuss Schwegel 1’
Regal 8 Fuss Sing. Regal [Glockenspiel von g an] 8’
Pedał
Unterbass 16 Fuss Principal 16’
Posaunenbass 16 Fuss Violon 16’
Thrometenbass 8 Fuss Unter Bass 16’
Cornetenbass 2 Fuss Subbass 16’
Paurfleuten 1 Fuss Gedacter Subbass 16’
Quintedehne 4 Fuss Nachsatz 10 2/3’
Octava 8 Fuss Octava 8’
Octava 4 Fuss Hollflӧt 8’
Gedackt 8 Fuss Ofne Flӧt 8’
Tromphorn 8 Fuss Octava 4’
Zimbelbass 2 Pfeiffen Quinta 2 2/3’
Trommeln auff beiden seiten Octava 2’
Schwiegel 1’
Mixtur 6f.
Cimbel 3f.
Posaune 32’
Posaune 16’
Trompet 8’
Schalmey 4’
3 Cimbelsterne, Pauke, Tremulant, 4 Sperrventile
⇦ WRÓĆ
Osobiste
Przestrzenie nazw

Warianty
Widok
Działania