MIGULANKA ALICJA, aktorka
(nowe_hasło_08.2017) |
(dodanie logotypów) |
||
Linia 1: | Linia 1: | ||
{{web}} | {{web}} | ||
+ | [[File:GDANKSK LOGOTYP.jpg|thumb|'''Hasło powstało dzięki Miastu Gdańsk''']] <br/> | ||
+ | [[File:GAIT LOGOTYP.jpg|thumb|'''Partner redakcji''']] | ||
+ | |||
'''ALICJA MIGULANKA''' (23 V 1932 Krzeszowice – 7 III 1990 Warszawa), aktorka teatralna, filmowa i telewizyjna. W 1953 roku ukończyła Państwową Wyższą Szkołę Aktorską w Krakowie. W [[TEATR WYBRZEŻE| Teatrze Wybrzeże]] pracowała w latach 1953–1957. Zadebiutowała tutaj rolą Anny Fiodorownej, żony Czerkuna ([[GOLIŃSKI JERZY| Jerzy Goliński]]), w ''Barbarzyńcach'' Maksyma Gorkiego w reżyserii Lidii Zamkow (premiera 16 XII 1953). Zdzisław Karczewski obsadził ją w roli Amelii w ''Mazepie'' Juliusza Słowackiego (12 X 1954). Zagrała pokojówkę Finę w ''Panu Puntili i jego słudze'' Mattim Bertolta Brechta w reżyserii Jerzego Golińskiego (6 II 1955), Rozalkę w ''Balladach i romansach'' Aleksandra Maliszewskiego w reżyserii Irmy Czajkowskiej (7 V 1955). Wystąpiła jako Maryna Warasówna w ''Kłopotach z mężczyznami'' Ireny Jurgielewiczowej (29 VII 1955) oraz Cosima w ''Huzarach'' Pierre’a-Aristide’a Brèala (23 XII 1955) – oba spektakle wyreżyserowane przez [[MILSKI STANISŁAW| Stanisława Milskiego]]. [[HÜBNER ZYGMUNT| Zygmunt Hübner]] obsadził ją w dwóch zrealizowanych przez siebie spektaklach: zagrała Amparo w ''Marianie Pinedzie'' Federica Garcii Lorci (5 IV 1956) oraz pierwszoplanową rolę Lizzie w ''Ladacznicy z zasadami'' Jeana-Paula Sartre’a. W ''Domu Bernardy Alba'' Federica Garcii Lorci wyreżyserowanym przez [[LACHNITT WALERIAN| Waleriana Lachnitta]] zagrała Adelę (19 I 1957). Jej ostatnią rolą w Teatrze Wybrzeże była tytułowa Ksantypa w ''Obronie Ksantypy'' Ludwika Hieronima Morstina w reżyserii Aleksandra Rodziewicza (12 VI 1957). <br/><br/> | '''ALICJA MIGULANKA''' (23 V 1932 Krzeszowice – 7 III 1990 Warszawa), aktorka teatralna, filmowa i telewizyjna. W 1953 roku ukończyła Państwową Wyższą Szkołę Aktorską w Krakowie. W [[TEATR WYBRZEŻE| Teatrze Wybrzeże]] pracowała w latach 1953–1957. Zadebiutowała tutaj rolą Anny Fiodorownej, żony Czerkuna ([[GOLIŃSKI JERZY| Jerzy Goliński]]), w ''Barbarzyńcach'' Maksyma Gorkiego w reżyserii Lidii Zamkow (premiera 16 XII 1953). Zdzisław Karczewski obsadził ją w roli Amelii w ''Mazepie'' Juliusza Słowackiego (12 X 1954). Zagrała pokojówkę Finę w ''Panu Puntili i jego słudze'' Mattim Bertolta Brechta w reżyserii Jerzego Golińskiego (6 II 1955), Rozalkę w ''Balladach i romansach'' Aleksandra Maliszewskiego w reżyserii Irmy Czajkowskiej (7 V 1955). Wystąpiła jako Maryna Warasówna w ''Kłopotach z mężczyznami'' Ireny Jurgielewiczowej (29 VII 1955) oraz Cosima w ''Huzarach'' Pierre’a-Aristide’a Brèala (23 XII 1955) – oba spektakle wyreżyserowane przez [[MILSKI STANISŁAW| Stanisława Milskiego]]. [[HÜBNER ZYGMUNT| Zygmunt Hübner]] obsadził ją w dwóch zrealizowanych przez siebie spektaklach: zagrała Amparo w ''Marianie Pinedzie'' Federica Garcii Lorci (5 IV 1956) oraz pierwszoplanową rolę Lizzie w ''Ladacznicy z zasadami'' Jeana-Paula Sartre’a. W ''Domu Bernardy Alba'' Federica Garcii Lorci wyreżyserowanym przez [[LACHNITT WALERIAN| Waleriana Lachnitta]] zagrała Adelę (19 I 1957). Jej ostatnią rolą w Teatrze Wybrzeże była tytułowa Ksantypa w ''Obronie Ksantypy'' Ludwika Hieronima Morstina w reżyserii Aleksandra Rodziewicza (12 VI 1957). <br/><br/> | ||
Współpracowała z teatrem studenckim [[BIM-BOM| Bim-Bom]] oraz Teatrem Rozmów prowadzonymi przez [[CYBULSKI ZBIGNIEW| Zbigniewa Cybulskiego]] i [[KOBIELA BOGUMIŁ| Bogumiła Kobielę]]. Grała między innymi w ''Przy drzwiach zamkniętych'' Jeana-Paula Sartre’a w ich reżyserii. Wyjechała do Warszawy i pracowała w kilku teatrach stolicy: w Teatrze Współczesnym w sezonie 1958/1959 (gdzie zagrała na przykład rolę Betty w ''Operze za trzy grosze'' Berolta Brechta w reżyserii Konrada Swinarskiego; 23 X 1958), w Teatrze Powszechnym w latach 1959–1968 oraz w Teatrze Narodowym w latach 1968–1976. Po 1977 roku nie była związana etatowo z żadnym teatrem. W okresie 1959–1990 grała w wielu filmach fabularnych, serialach filmowych oraz spektaklach telewizyjnych. {{author: HD}} [[Category: Encyklopedia]] [[Category: Ludzie]] | Współpracowała z teatrem studenckim [[BIM-BOM| Bim-Bom]] oraz Teatrem Rozmów prowadzonymi przez [[CYBULSKI ZBIGNIEW| Zbigniewa Cybulskiego]] i [[KOBIELA BOGUMIŁ| Bogumiła Kobielę]]. Grała między innymi w ''Przy drzwiach zamkniętych'' Jeana-Paula Sartre’a w ich reżyserii. Wyjechała do Warszawy i pracowała w kilku teatrach stolicy: w Teatrze Współczesnym w sezonie 1958/1959 (gdzie zagrała na przykład rolę Betty w ''Operze za trzy grosze'' Berolta Brechta w reżyserii Konrada Swinarskiego; 23 X 1958), w Teatrze Powszechnym w latach 1959–1968 oraz w Teatrze Narodowym w latach 1968–1976. Po 1977 roku nie była związana etatowo z żadnym teatrem. W okresie 1959–1990 grała w wielu filmach fabularnych, serialach filmowych oraz spektaklach telewizyjnych. {{author: HD}} [[Category: Encyklopedia]] [[Category: Ludzie]] |
Wersja z 07:33, 30 sie 2017
ALICJA MIGULANKA (23 V 1932 Krzeszowice – 7 III 1990 Warszawa), aktorka teatralna, filmowa i telewizyjna. W 1953 roku ukończyła Państwową Wyższą Szkołę Aktorską w Krakowie. W Teatrze Wybrzeże pracowała w latach 1953–1957. Zadebiutowała tutaj rolą Anny Fiodorownej, żony Czerkuna ( Jerzy Goliński), w Barbarzyńcach Maksyma Gorkiego w reżyserii Lidii Zamkow (premiera 16 XII 1953). Zdzisław Karczewski obsadził ją w roli Amelii w Mazepie Juliusza Słowackiego (12 X 1954). Zagrała pokojówkę Finę w Panu Puntili i jego słudze Mattim Bertolta Brechta w reżyserii Jerzego Golińskiego (6 II 1955), Rozalkę w Balladach i romansach Aleksandra Maliszewskiego w reżyserii Irmy Czajkowskiej (7 V 1955). Wystąpiła jako Maryna Warasówna w Kłopotach z mężczyznami Ireny Jurgielewiczowej (29 VII 1955) oraz Cosima w Huzarach Pierre’a-Aristide’a Brèala (23 XII 1955) – oba spektakle wyreżyserowane przez Stanisława Milskiego. Zygmunt Hübner obsadził ją w dwóch zrealizowanych przez siebie spektaklach: zagrała Amparo w Marianie Pinedzie Federica Garcii Lorci (5 IV 1956) oraz pierwszoplanową rolę Lizzie w Ladacznicy z zasadami Jeana-Paula Sartre’a. W Domu Bernardy Alba Federica Garcii Lorci wyreżyserowanym przez Waleriana Lachnitta zagrała Adelę (19 I 1957). Jej ostatnią rolą w Teatrze Wybrzeże była tytułowa Ksantypa w Obronie Ksantypy Ludwika Hieronima Morstina w reżyserii Aleksandra Rodziewicza (12 VI 1957).
Współpracowała z teatrem studenckim Bim-Bom oraz Teatrem Rozmów prowadzonymi przez Zbigniewa Cybulskiego i Bogumiła Kobielę. Grała między innymi w Przy drzwiach zamkniętych Jeana-Paula Sartre’a w ich reżyserii. Wyjechała do Warszawy i pracowała w kilku teatrach stolicy: w Teatrze Współczesnym w sezonie 1958/1959 (gdzie zagrała na przykład rolę Betty w Operze za trzy grosze Berolta Brechta w reżyserii Konrada Swinarskiego; 23 X 1958), w Teatrze Powszechnym w latach 1959–1968 oraz w Teatrze Narodowym w latach 1968–1976. Po 1977 roku nie była związana etatowo z żadnym teatrem. W okresie 1959–1990 grała w wielu filmach fabularnych, serialach filmowych oraz spektaklach telewizyjnych.