BRABANK

Z Encyklopedia Gdańska
(Różnice między wersjami)
Skocz do: nawigacji, wyszukiwania
(uzupełnienia BŚ (e-mail z 24.11.2015))
Linia 4: Linia 4:
 
'''BRABANK''' (błędnie Brabancja), nazwa wywodzona od ''bragen'', ''kalfatern'': „uszczelniać poszycie statku”; nazwa Bragebank notowana od 1434 roku. Stocznia remontowa, pochylnia do wyciągania statków, wzmiankowana od 1388 roku, do XVI wieku o nieustalonym dokładnie miejscu, następnie obszar (około 50 × 200 m) poniżej ujścia [[KANAŁ RADUNI | Kanału Raduni]] do [[MOTŁAWA | Motławy]], okolice ul. Stara Stocznia (zob. [[WIADROWNIA | Wiadrownia]]). W XV wieku miała pochyły drewniany pomost do wyciągania statków z wody celem remontu części podwodnych (remontowana była tu karawela [[PETER VON DANZIG | „Peter von Danzig”]]). Od 1761 roku także miejsce budowy mniejszych statków, w okresach zastoju wykorzystywane jako plac składu drewna. <br/><br/>
 
'''BRABANK''' (błędnie Brabancja), nazwa wywodzona od ''bragen'', ''kalfatern'': „uszczelniać poszycie statku”; nazwa Bragebank notowana od 1434 roku. Stocznia remontowa, pochylnia do wyciągania statków, wzmiankowana od 1388 roku, do XVI wieku o nieustalonym dokładnie miejscu, następnie obszar (około 50 × 200 m) poniżej ujścia [[KANAŁ RADUNI | Kanału Raduni]] do [[MOTŁAWA | Motławy]], okolice ul. Stara Stocznia (zob. [[WIADROWNIA | Wiadrownia]]). W XV wieku miała pochyły drewniany pomost do wyciągania statków z wody celem remontu części podwodnych (remontowana była tu karawela [[PETER VON DANZIG | „Peter von Danzig”]]). Od 1761 roku także miejsce budowy mniejszych statków, w okresach zastoju wykorzystywane jako plac składu drewna. <br/><br/>
 
W 1827 roku w części południowo-wschodniej powstała [[STOCZNIA KLAWITTERA | Stocznia Klawittera]], w części zachodniej pojawiła się zabudowa mieszkalna (kamienice czynszowe). Od 1865 produkcję stoczniową przenoszono na [[POLSKI HAK | Polski Hak]], ostatecznie zanikła po pożarze warsztatów i drewnianych pochylni w 1905 roku. Jej miejsce zajęły warsztaty Siemens-Schuckert Werke. W 1945 zabudowa została w większości zniszczona, w trzech ocalałych halach, znajdujących się w części południowej, uruchomiono zakłady [[ELMOR SA | Elmor]]. <br/><br/>
 
W 1827 roku w części południowo-wschodniej powstała [[STOCZNIA KLAWITTERA | Stocznia Klawittera]], w części zachodniej pojawiła się zabudowa mieszkalna (kamienice czynszowe). Od 1865 produkcję stoczniową przenoszono na [[POLSKI HAK | Polski Hak]], ostatecznie zanikła po pożarze warsztatów i drewnianych pochylni w 1905 roku. Jej miejsce zajęły warsztaty Siemens-Schuckert Werke. W 1945 zabudowa została w większości zniszczona, w trzech ocalałych halach, znajdujących się w części południowej, uruchomiono zakłady [[ELMOR SA | Elmor]]. <br/><br/>
W latach 2007–2013 wyburzono budynki po Elmorze w celu doprowadzenia do nabrzeża Motławy tzw. Nowej Wałowej (ul. ks. Popiełuszki) oraz uzyskania przestrzeni pod zabudowę mieszkaniową (z częścią usługową). W marcu 2014 roku firma Invest Komfort S.A. rozpoczęła budowę nowego osiedla (według projektu gdyńskiego Studia Architektonicznego „Kwadrat” z 2007 roku). Początkowo zaproponowano dla niego nazwę Motława Apartments, ale ostatecznie w otwartym konkursie zwyciężyła nazwa Brabank, którą zgłosili Jacek Kaczkowski i Krzysztof Łudczak. {{author: RED}} [[Category: Encyklopedia]] [[Category: Przestrzeń miasta]]
+
W latach 2007–2013 wyburzono budynki po Elmorze w celu doprowadzenia do nabrzeża Motławy tzw. Nowej Wałowej (ul. ks. Popiełuszki) oraz uzyskania przestrzeni pod zabudowę mieszkaniową (z częścią usługową). W marcu 2014 roku firma Invest Komfort SA rozpoczęła budowę nowego osiedla (według projektu gdyńskiego Studia Architektonicznego „Kwadrat” z 2007 roku). Początkowo zaproponowano dla niego nazwę Motława Apartments, ale ostatecznie w otwartym konkursie zwyciężyła nazwa Brabank, którą zgłosili Jacek Kaczkowski i Krzysztof Łudczak. {{author: RED}} [[Category: Encyklopedia]] [[Category: Przestrzeń miasta]]

Wersja z 19:16, 9 lis 2016

Widok na Brabank (w głębi po prawej), J.F. Schuster, 1770

BRABANK (błędnie Brabancja), nazwa wywodzona od bragen, kalfatern: „uszczelniać poszycie statku”; nazwa Bragebank notowana od 1434 roku. Stocznia remontowa, pochylnia do wyciągania statków, wzmiankowana od 1388 roku, do XVI wieku o nieustalonym dokładnie miejscu, następnie obszar (około 50 × 200 m) poniżej ujścia Kanału Raduni do Motławy, okolice ul. Stara Stocznia (zob. Wiadrownia). W XV wieku miała pochyły drewniany pomost do wyciągania statków z wody celem remontu części podwodnych (remontowana była tu karawela „Peter von Danzig”). Od 1761 roku także miejsce budowy mniejszych statków, w okresach zastoju wykorzystywane jako plac składu drewna.

W 1827 roku w części południowo-wschodniej powstała Stocznia Klawittera, w części zachodniej pojawiła się zabudowa mieszkalna (kamienice czynszowe). Od 1865 produkcję stoczniową przenoszono na Polski Hak, ostatecznie zanikła po pożarze warsztatów i drewnianych pochylni w 1905 roku. Jej miejsce zajęły warsztaty Siemens-Schuckert Werke. W 1945 zabudowa została w większości zniszczona, w trzech ocalałych halach, znajdujących się w części południowej, uruchomiono zakłady Elmor.

W latach 2007–2013 wyburzono budynki po Elmorze w celu doprowadzenia do nabrzeża Motławy tzw. Nowej Wałowej (ul. ks. Popiełuszki) oraz uzyskania przestrzeni pod zabudowę mieszkaniową (z częścią usługową). W marcu 2014 roku firma Invest Komfort SA rozpoczęła budowę nowego osiedla (według projektu gdyńskiego Studia Architektonicznego „Kwadrat” z 2007 roku). Początkowo zaproponowano dla niego nazwę Motława Apartments, ale ostatecznie w otwartym konkursie zwyciężyła nazwa Brabank, którą zgłosili Jacek Kaczkowski i Krzysztof Łudczak. RED

⇦ WRÓĆ
Osobiste
Przestrzenie nazw

Warianty
Widok
Działania