SYNAGOGA

Z Encyklopedia Gdańska
(Różnice między wersjami)
Skocz do: nawigacji, wyszukiwania
(dodanie fotografii)
Linia 4: Linia 4:
 
[[File:Wnętrze synagogi, 1889.JPG|thumb|Wnętrze synagogi, 1889]]
 
[[File:Wnętrze synagogi, 1889.JPG|thumb|Wnętrze synagogi, 1889]]
 
[[File:Wnętrze_Wielkiej_Synagogi,_Rudolf_Th._Kuhn,_Gdańsk_1898.jpg|thumb|Wnętrze Wielkiej Synagogi, Rudolf Th. Kuhn, 1898]]
 
[[File:Wnętrze_Wielkiej_Synagogi,_Rudolf_Th._Kuhn,_Gdańsk_1898.jpg|thumb|Wnętrze Wielkiej Synagogi, Rudolf Th. Kuhn, 1898]]
'''SYNAGOGA'''. Wielka Synagoga przy obecnej ul. Bogusławskiego powstała po zjednoczeniu większości gdańskich gmin żydowskich w 1883 roku – na miejscu działającej w 2. połowie XVIII wieku ujeżdżalni – pod zarządem mistrza, pełniącego także funkcję nauczyciela konnej jazdy, od 1808 roku w nowej dużej prostokątnej hali (około 40 m długości, około 10 m szerokości). Wzięła od niej nazwę ul. An der Reitbahn (Przy Ujeżdżalni, obecna ul. Bogusławskiego). W okresie rozmów o zjednoczeniu przedstawiciele [[ŻYDZI | Żydów]] w Gdańsku powołali tzw. komisję placu, mającą zająć się budową nowej wspólnej synagogi. Powstała ze składek członków [[GMINA SYNAGOGALNA | Gminy Synagogalnej]], dotacji wywodzącego się z Gdańska berlińskiego bankiera Carla Fürstenberga oraz pożyczki z Banku Gdańskiego; na żądanie władz Gdańska (dla zachowania jedności stylu) zbudowana przez działającą w mieście berlińską firmę Ende i Boeckemann. Otwarta 15 IX 1887 (modły od 8 XII), jako obiekt łączyła  w sobie cechy mauretańskie i charakterystycznego dla gdańskiego neorenesansu. Od zachodu wyposażona w kopułę z latarnią, front zdobiły 2 stylizowane wieże z hełmami i dużym oknem, ażurową gwiazdą Dawida i arkadowym przedsionkiem między nimi. Iglice hełmów wież ozdobiono gwiazdą Dawida. Wraz z kopułą osiągnęła 60 m wysokości. Wnętrze, o żaglowym sklepieniu i 10 m wysokości, ozdobione wielkimi żyrandolami, otoczone było arkadowymi galeriami wspartymi na kolumnach. Mieściło usytuowaną centralnie wielką salę modlitw z 2 rzędami ławek na 1600 osób. Na ścianie wschodniej, w półkolistej apsydzie, umieszczono na podwyższeniu szafę ołtarzową do przechowywania Tory, nad którą zamocowano tablice dziesięciorga przykazań trzymane przez 2 lwy, za nimi zaś chór i na nim organy. Na ścianie południowej – chór dla kobiet, na zachodniej (na wysokości witrażowego okna) – amfiteatralna galeria na 300 osób. Całość urządzono wedle wzorców reformowanego nurtu judaizmu, dopuszczając obecność mężczyzn i kobiet w jednej sali oraz towarzyszenie śpiewom muzyki organowej. W końcu XIX wieku założono ogrzewanie i światło elektryczne, w roku 1898 dobudowano na placu przed synagogą budynek mieszczący rytualną łaźnię (mykwę) i bractwo pogrzebowe. Synagoga stała się nie tylko domem modlitwy, ale także centrum życia kulturalnego Żydów (zwłaszcza muzycznego), od 1904 roku przechowywano w niej zbiory judaików [[GIEŁDZIŃSKI LESSER | Lessera Giełdzińskiego]]. W okresie nasilenia napaści na Żydów, w 1938 synagogi strzegły specjalne warty, które dwukrotnie uniemożliwiły jej ograbienie i podpalenie. 17 XII 1938 w synagodze odbyło się zebranie społeczności żydowskiej Gdańska, na którym przyjęto propozycję władz niemieckich o sprzedaniu wszystkich posiadłości w zamian za zgodę na emigrację. Wystrój wnętrza bądź rozprzedano (m.in. ławy sprzedano kościołowi ewangelickiemu w Nowym Porcie), bądź wywieziono za zgodą Niemców (archiwum obecnie w Jerozolimie, zbiory Giełdzińskiego w Muzeum Żydowskim w Nowym Jorku, bibliotekę wywieziono do Wilna). 15 IV odbyły się ostatnie nabożeństwa, od 2 V Niemcy przystąpili do jej burzenia. W związku z planami budowy [[GDAŃSKI TEATR SZEKSPIROWSKI | Gdańskiego Teatru Szekspirowskiego]] 16 II 1998 Gmina Wyznaniowa Żydowska zwróciła się do wojewody pomorskiego i władz Gdańska o zwrot parceli po dawnej Wielkiej Synagodze. 28 XII 1998 ostatecznie podzielono plac po dawnej synagodze między Wyznaniową Gminę Żydowską (14 719 m<sup>2</sup>), Fundację Theatrum Gedanense pod budowę teatru (1865 m<sup>2</sup>) i – mający siedzibę po sąsiedzku – gdański oddział Urzędu Ochrony Państwa (obecnie Agencja Bezpieczeństwa Wewnętrznego, 4733 m<sup>2</sup>). Na przełomie listopada i grudnia 2013 roku z inicjatywy [[ABRAMOWICZ MIECZYSŁAW | Mieczysława Abramowicza]] specjalną kostką bazaltową zaznaczono zarys murów synagogi. {{author: GB}} [[Category: Encyklopedia]] [[Category: Przestrzeń miasta]]
+
 
 +
'''SYNAGOGA'''. Wielka Synagoga przy obecnej ul. Bogusławskiego powstała po zjednoczeniu większości gdańskich gmin żydowskich w 1883 roku – na miejscu działającej w 2. połowie XVIII wieku [[UJEŻDŻALNIA | ujeżdżalni]] – pod zarządem mistrza, pełniącego także funkcję nauczyciela konnej jazdy, od 1808 roku w nowej dużej prostokątnej hali (około 40 m długości, około 10 m szerokości). Wzięła od niej nazwę ul. An der Reitbahn (Przy Ujeżdżalni, obecna ul. Bogusławskiego). W okresie rozmów o zjednoczeniu przedstawiciele [[ŻYDZI | Żydów]] w Gdańsku powołali tzw. komisję placu, mającą zająć się budową nowej wspólnej synagogi. Powstała ze składek członków [[GMINA SYNAGOGALNA | Gminy Synagogalnej]], dotacji wywodzącego się z Gdańska berlińskiego bankiera Carla Fürstenberga oraz pożyczki z Banku Gdańskiego; na żądanie władz Gdańska (dla zachowania jedności stylu) zbudowana przez działającą w mieście berlińską firmę Ende i Boeckemann. Otwarta 15 IX 1887 (modły od 8 XII), jako obiekt łączyła  w sobie cechy mauretańskie i charakterystycznego dla gdańskiego neorenesansu. Od zachodu wyposażona w kopułę z latarnią, front zdobiły 2 stylizowane wieże z hełmami i dużym oknem, ażurową gwiazdą Dawida i arkadowym przedsionkiem między nimi. Iglice hełmów wież ozdobiono gwiazdą Dawida. Wraz z kopułą osiągnęła 60 m wysokości. Wnętrze, o żaglowym sklepieniu i 10 m wysokości, ozdobione wielkimi żyrandolami, otoczone było arkadowymi galeriami wspartymi na kolumnach. Mieściło usytuowaną centralnie wielką salę modlitw z 2 rzędami ławek na 1600 osób. Na ścianie wschodniej, w półkolistej apsydzie, umieszczono na podwyższeniu szafę ołtarzową do przechowywania Tory, nad którą zamocowano tablice dziesięciorga przykazań trzymane przez 2 lwy, za nimi zaś chór i na nim organy. Na ścianie południowej – chór dla kobiet, na zachodniej (na wysokości witrażowego okna) – amfiteatralna galeria na 300 osób. Całość urządzono wedle wzorców reformowanego nurtu judaizmu, dopuszczając obecność mężczyzn i kobiet w jednej sali oraz towarzyszenie śpiewom muzyki organowej. W końcu XIX wieku założono ogrzewanie i światło elektryczne, w roku 1898 dobudowano na placu przed synagogą budynek mieszczący rytualną łaźnię (mykwę) i bractwo pogrzebowe. Synagoga stała się nie tylko domem modlitwy, ale także centrum życia kulturalnego Żydów (zwłaszcza muzycznego), od 1904 roku przechowywano w niej zbiory judaików [[GIEŁDZIŃSKI LESSER | Lessera Giełdzińskiego]]. W okresie nasilenia napaści na Żydów, w 1938 synagogi strzegły specjalne warty, które dwukrotnie uniemożliwiły jej ograbienie i podpalenie. 17 XII 1938 w synagodze odbyło się zebranie społeczności żydowskiej Gdańska, na którym przyjęto propozycję władz niemieckich o sprzedaniu wszystkich posiadłości w zamian za zgodę na emigrację. Wystrój wnętrza bądź rozprzedano (m.in. ławy sprzedano kościołowi ewangelickiemu w Nowym Porcie), bądź wywieziono za zgodą Niemców (archiwum obecnie w Jerozolimie, zbiory Giełdzińskiego w Muzeum Żydowskim w Nowym Jorku, bibliotekę wywieziono do Wilna). 15 IV odbyły się ostatnie nabożeństwa, od 2 V Niemcy przystąpili do jej burzenia. W związku z planami budowy [[GDAŃSKI TEATR SZEKSPIROWSKI | Gdańskiego Teatru Szekspirowskiego]] 16 II 1998 Gmina Wyznaniowa Żydowska zwróciła się do wojewody pomorskiego i władz Gdańska o zwrot parceli po dawnej Wielkiej Synagodze. 28 XII 1998 ostatecznie podzielono plac po dawnej synagodze między Wyznaniową Gminę Żydowską (14 719 m<sup>2</sup>), Fundację Theatrum Gedanense pod budowę teatru (1865 m<sup>2</sup>) i – mający siedzibę po sąsiedzku – gdański oddział Urzędu Ochrony Państwa (obecnie Agencja Bezpieczeństwa Wewnętrznego, 4733 m<sup>2</sup>). Na przełomie listopada i grudnia 2013 roku z inicjatywy [[ABRAMOWICZ MIECZYSŁAW | Mieczysława Abramowicza]] specjalną kostką bazaltową zaznaczono zarys murów synagogi. {{author: GB}} [[Category: Encyklopedia]] [[Category: Przestrzeń miasta]]

Wersja z 17:47, 25 maj 2019

Wielka Synagoga, widok od strony północno-zachodniej, 1888
Wielka Synagoga, widok od strony zachodniej, około 1905
Wnętrze synagogi, 1889
Wnętrze Wielkiej Synagogi, Rudolf Th. Kuhn, 1898

SYNAGOGA. Wielka Synagoga przy obecnej ul. Bogusławskiego powstała po zjednoczeniu większości gdańskich gmin żydowskich w 1883 roku – na miejscu działającej w 2. połowie XVIII wieku ujeżdżalni – pod zarządem mistrza, pełniącego także funkcję nauczyciela konnej jazdy, od 1808 roku w nowej dużej prostokątnej hali (około 40 m długości, około 10 m szerokości). Wzięła od niej nazwę ul. An der Reitbahn (Przy Ujeżdżalni, obecna ul. Bogusławskiego). W okresie rozmów o zjednoczeniu przedstawiciele Żydów w Gdańsku powołali tzw. komisję placu, mającą zająć się budową nowej wspólnej synagogi. Powstała ze składek członków Gminy Synagogalnej, dotacji wywodzącego się z Gdańska berlińskiego bankiera Carla Fürstenberga oraz pożyczki z Banku Gdańskiego; na żądanie władz Gdańska (dla zachowania jedności stylu) zbudowana przez działającą w mieście berlińską firmę Ende i Boeckemann. Otwarta 15 IX 1887 (modły od 8 XII), jako obiekt łączyła w sobie cechy mauretańskie i charakterystycznego dla gdańskiego neorenesansu. Od zachodu wyposażona w kopułę z latarnią, front zdobiły 2 stylizowane wieże z hełmami i dużym oknem, ażurową gwiazdą Dawida i arkadowym przedsionkiem między nimi. Iglice hełmów wież ozdobiono gwiazdą Dawida. Wraz z kopułą osiągnęła 60 m wysokości. Wnętrze, o żaglowym sklepieniu i 10 m wysokości, ozdobione wielkimi żyrandolami, otoczone było arkadowymi galeriami wspartymi na kolumnach. Mieściło usytuowaną centralnie wielką salę modlitw z 2 rzędami ławek na 1600 osób. Na ścianie wschodniej, w półkolistej apsydzie, umieszczono na podwyższeniu szafę ołtarzową do przechowywania Tory, nad którą zamocowano tablice dziesięciorga przykazań trzymane przez 2 lwy, za nimi zaś chór i na nim organy. Na ścianie południowej – chór dla kobiet, na zachodniej (na wysokości witrażowego okna) – amfiteatralna galeria na 300 osób. Całość urządzono wedle wzorców reformowanego nurtu judaizmu, dopuszczając obecność mężczyzn i kobiet w jednej sali oraz towarzyszenie śpiewom muzyki organowej. W końcu XIX wieku założono ogrzewanie i światło elektryczne, w roku 1898 dobudowano na placu przed synagogą budynek mieszczący rytualną łaźnię (mykwę) i bractwo pogrzebowe. Synagoga stała się nie tylko domem modlitwy, ale także centrum życia kulturalnego Żydów (zwłaszcza muzycznego), od 1904 roku przechowywano w niej zbiory judaików Lessera Giełdzińskiego. W okresie nasilenia napaści na Żydów, w 1938 synagogi strzegły specjalne warty, które dwukrotnie uniemożliwiły jej ograbienie i podpalenie. 17 XII 1938 w synagodze odbyło się zebranie społeczności żydowskiej Gdańska, na którym przyjęto propozycję władz niemieckich o sprzedaniu wszystkich posiadłości w zamian za zgodę na emigrację. Wystrój wnętrza bądź rozprzedano (m.in. ławy sprzedano kościołowi ewangelickiemu w Nowym Porcie), bądź wywieziono za zgodą Niemców (archiwum obecnie w Jerozolimie, zbiory Giełdzińskiego w Muzeum Żydowskim w Nowym Jorku, bibliotekę wywieziono do Wilna). 15 IV odbyły się ostatnie nabożeństwa, od 2 V Niemcy przystąpili do jej burzenia. W związku z planami budowy Gdańskiego Teatru Szekspirowskiego 16 II 1998 Gmina Wyznaniowa Żydowska zwróciła się do wojewody pomorskiego i władz Gdańska o zwrot parceli po dawnej Wielkiej Synagodze. 28 XII 1998 ostatecznie podzielono plac po dawnej synagodze między Wyznaniową Gminę Żydowską (14 719 m2), Fundację Theatrum Gedanense pod budowę teatru (1865 m2) i – mający siedzibę po sąsiedzku – gdański oddział Urzędu Ochrony Państwa (obecnie Agencja Bezpieczeństwa Wewnętrznego, 4733 m2). Na przełomie listopada i grudnia 2013 roku z inicjatywy Mieczysława Abramowicza specjalną kostką bazaltową zaznaczono zarys murów synagogi. GB

⇦ WRÓĆ
Osobiste
Przestrzenie nazw

Warianty
Widok
Działania