POLAK ADOLF, profesor Politechniki Gdańskiej, radny
(uzupełnienia MrGl (e-mail z 31.07.2014)) |
|||
Linia 2: | Linia 2: | ||
[[File:Polak Adolf.JPG|thumb|Adolf Polak]] | [[File:Polak Adolf.JPG|thumb|Adolf Polak]] | ||
− | '''ADOLF POLAK''' (15 VI 1890 Lwów – 22 IV 1967 Gdańsk), | + | '''ADOLF POLAK''' (15 VI 1890 Lwów – 22 IV 1967 Gdańsk), profesor [[POLITECHNIKA GDAŃSKA | Politechniki Gdańskiej]] (PG), [[RADA MIEJSKA | radny Gdańska]]. Przed II wojną światową pracownik (od roku 1939 profesor) politechniki we Lwowie. W latach 1945–1962 profesor PG. Konstruktor pierwszych budowanych w Polsce wysokoprężnych silników spalinowych, między innymi pod jego kierownictwem zaprojektowano zespół napędowy do statku [[SOŁDEK | „Sołdek”]].<br/><br/> |
+ | Od 1 VII 1945 kierownik Katedry Elementów Maszyn na Wydziale Mechanicznym Politechniki Gdańskiej, od roku 1951 kierownik Katedry Budowy Maszyn Parowych, od roku 1959 Katedry Silników Spalinowych. Wniósł duży wkład w rozwój polskiego przemysłu maszyn okrętowych i w kształcenie specjalistów.<br/><br/> | ||
+ | Przeciwnik zakupu obcych licencji, orędownik rodzimej myśli technicznej i niezależności gospodarczej. Produkowane według jego projektów konstrukcje miały nowatorski charakter, np. projekt parowej maszyny okrętowej głównej ML 8a i turbiny okrętowej na parę wylotową z szybkobieżną przekładnią zębatą. Opracował projekt eksperymentalnego silnika wysokoprężnego o wysokim doładowaniu. Zainicjował utworzenie archiwów konstrukcyjnych.<br/><br/> | ||
+ | Od roku 1954 członek korespondencyjny Polskiej Akademii Nauk. W latach 1954–1958 członek Miejskiej Rady Narodowej. Pochowany na [[CMENTARZE WE WRZESZCZU. SREBRZYSKO | cmentarzu Srebrzysko]] w Kwaterze Profesorów. {{author: MA}} [[Category: Encyklopedia]] [[Category: Ludzie]] |
Wersja z 16:46, 15 kwi 2021
ADOLF POLAK (15 VI 1890 Lwów – 22 IV 1967 Gdańsk), profesor Politechniki Gdańskiej (PG), radny Gdańska. Przed II wojną światową pracownik (od roku 1939 profesor) politechniki we Lwowie. W latach 1945–1962 profesor PG. Konstruktor pierwszych budowanych w Polsce wysokoprężnych silników spalinowych, między innymi pod jego kierownictwem zaprojektowano zespół napędowy do statku „Sołdek”.
Od 1 VII 1945 kierownik Katedry Elementów Maszyn na Wydziale Mechanicznym Politechniki Gdańskiej, od roku 1951 kierownik Katedry Budowy Maszyn Parowych, od roku 1959 Katedry Silników Spalinowych. Wniósł duży wkład w rozwój polskiego przemysłu maszyn okrętowych i w kształcenie specjalistów.
Przeciwnik zakupu obcych licencji, orędownik rodzimej myśli technicznej i niezależności gospodarczej. Produkowane według jego projektów konstrukcje miały nowatorski charakter, np. projekt parowej maszyny okrętowej głównej ML 8a i turbiny okrętowej na parę wylotową z szybkobieżną przekładnią zębatą. Opracował projekt eksperymentalnego silnika wysokoprężnego o wysokim doładowaniu. Zainicjował utworzenie archiwów konstrukcyjnych.
Od roku 1954 członek korespondencyjny Polskiej Akademii Nauk. W latach 1954–1958 członek Miejskiej Rady Narodowej. Pochowany na cmentarzu Srebrzysko w Kwaterze Profesorów.