LACHNITT WALERIAN, reżyser, dyrektor teatru

Z Encyklopedia Gdańska
(Różnice między wersjami)
Skocz do: nawigacji, wyszukiwania
(Utworzył nową stronę „{{web}} {{author: HD}} Category: Hasła w przygotowaniu”)
 
(nowe_hasło_08.2017)
Linia 1: Linia 1:
{{web}}
+
{{web}}  
{{author: HD}}
+
'''WALERIAN LACHNITT''', pseudonimy il – wal, w-itt, wal (27 XI 1913 Chrzanów – 3 III 1982 Gdynia), reżyser, dyrektor teatru, krytyk teatralny. W 1936 roku ukończył filologię polską na Wydziale Filozofii Uniwersytetu Jagiellońskiego w Krakowie. Przed II wojną światowa debiutował jako recenzent teatralny, związany z wieloma pismami krakowskimi i wybrzeżowymi. Po zakończeniu II wojny światowej pracował w Szczecinie jako dziennikarz radiowy, w latach 1946–1948 współredagował (między innymi z Tymoteuszem Karpowiczem i Czesławem Piskorskim) tygodnik społeczno-kulturalny „Szczecin”. Reżyserski egzamin eksternistyczny zdał w Państwowej Wyższej Szkole Teatralnej w Warszawie. Pracę w teatrze rozpoczął na stanowisku kierownika literackiego w Państwowych Teatrach Dramatycznych w Szczecinie w 1952 roku, gdzie w latach 1953–1955 pełnił funkcję kierownika artystycznego. <br/><br/>
[[Category: Hasła w przygotowaniu]]
+
 
 +
Od 1955 roku związany był na stałe z Trójmiastem, początkowo jako kierownik literacki [[TEATR WYBRZEŻE| Teatru Wybrzeże]], a od roku 1959 jako kierownik artystyczny powstałej przy tym teatrze Sceny Objazdowej, która przekształciła się w samodzielny Teatr Ziemi Gdańskiej (obecnie Teatr Miejski w Gdyni). W latach 1966–1973 pełnił funkcję dyrektora, kierownika artystycznego i kierownika literackiego tego teatru. Interesował go głównie teatr współczesny, psychologiczny, ukazujący skomplikowaną osobowość i głębię wewnętrznych problemów człowieka. W teatrach Trójmiasta wyreżyserował 18 sztuk. Zadebiutował ''Matką Karola Čapka'' w Teatrze Wybrzeże w Gdyni (premiera 13 VII 1956). W jego reżyserii powstały tutaj między innymi ''Dom Bernardy Alba'' Federica Gracii Lorki (19 I 1957), ''Ich czworo'' Gabrieli Zapolskiej (21 II 1959). Pełnił funkcję kierownika literackiego w przedstawieniu ''Milczenie'' Romana Brandstaettera w reżyserii Bohdana Korzeniowskiego (1 X 1958), podjął się współpracy dramaturgicznej ''Nieporównanego Crichtona'' Jamesa Matthew Barrie’ego w reżyserii [[MILSKI STANISŁAW| Stanisława Milskiego]] (14 X 1958). Jako kierownik artystyczny Sceny Objazdowej Teatru Wybrzeże, gdzie zrealizowano 17 premier, wyreżyserował sześć spektakli: ''Nie jesteśmy aniołami'' Klary Feher (26 II 1960), ''Marię Stuart'' Juliusza Słowackiego (28 X 1960), ''Czas młodości'' Leonida Zorina (17 X 1961), ''Most'' Jerzego Szaniawskiego (12 VI 1962), ''Lato w Lohant'' Jarosława Iwaszkiewicza (17 V 1965) oraz sztukę Margit Gaspar pt. ''Hamlet nie ma racji'' (5 X 1965). Ostatnim zrealizowanym przez niego spektaklem były ''Dwa teatry'' Jerzego Szaniawskiego w Teatrze Dramatycznym w Gdyni (27 II 1982). <br/><br/>
 +
 
 +
Jako reżyser współpracował także między innymi z teatrami Opola, Jeleniej Góry i Wałbrzycha. Oprócz pracy artystycznej pisał artykuły, recenzje i felietony teatralne. Wydał i opracował na przykład zbiór felietonów ''Pod znakiem gryfa'' (1947), a także książki ''Dziesięciolecie Państwowego Teatru „Wybrzeże”'' (1957), ''Tropami wagantów'' (historia Sceny Objazdowej i Teatru Ziemi Gdańskiej w 28 odcinkach załączanych do programów teatralnych w latach 60. i 70.). Był organizatorem spotkań i wykładów na temat wiedzy o teatrze, autorem ''Zarysu wiedzy o teatrze'' (1968). <br/><br/>
 +
 
 +
Mąż Sylwii Janowicz, kierownika literackiego Teatru Wybrzeże w sezonach 1955/1956 i 1956/1957. {{author: HD}} [[Category: Encyklopedia]] [[Category: Ludzie]]

Wersja z 08:07, 29 sie 2017

WALERIAN LACHNITT, pseudonimy il – wal, w-itt, wal (27 XI 1913 Chrzanów – 3 III 1982 Gdynia), reżyser, dyrektor teatru, krytyk teatralny. W 1936 roku ukończył filologię polską na Wydziale Filozofii Uniwersytetu Jagiellońskiego w Krakowie. Przed II wojną światowa debiutował jako recenzent teatralny, związany z wieloma pismami krakowskimi i wybrzeżowymi. Po zakończeniu II wojny światowej pracował w Szczecinie jako dziennikarz radiowy, w latach 1946–1948 współredagował (między innymi z Tymoteuszem Karpowiczem i Czesławem Piskorskim) tygodnik społeczno-kulturalny „Szczecin”. Reżyserski egzamin eksternistyczny zdał w Państwowej Wyższej Szkole Teatralnej w Warszawie. Pracę w teatrze rozpoczął na stanowisku kierownika literackiego w Państwowych Teatrach Dramatycznych w Szczecinie w 1952 roku, gdzie w latach 1953–1955 pełnił funkcję kierownika artystycznego.

Od 1955 roku związany był na stałe z Trójmiastem, początkowo jako kierownik literacki Teatru Wybrzeże, a od roku 1959 jako kierownik artystyczny powstałej przy tym teatrze Sceny Objazdowej, która przekształciła się w samodzielny Teatr Ziemi Gdańskiej (obecnie Teatr Miejski w Gdyni). W latach 1966–1973 pełnił funkcję dyrektora, kierownika artystycznego i kierownika literackiego tego teatru. Interesował go głównie teatr współczesny, psychologiczny, ukazujący skomplikowaną osobowość i głębię wewnętrznych problemów człowieka. W teatrach Trójmiasta wyreżyserował 18 sztuk. Zadebiutował Matką Karola Čapka w Teatrze Wybrzeże w Gdyni (premiera 13 VII 1956). W jego reżyserii powstały tutaj między innymi Dom Bernardy Alba Federica Gracii Lorki (19 I 1957), Ich czworo Gabrieli Zapolskiej (21 II 1959). Pełnił funkcję kierownika literackiego w przedstawieniu Milczenie Romana Brandstaettera w reżyserii Bohdana Korzeniowskiego (1 X 1958), podjął się współpracy dramaturgicznej Nieporównanego Crichtona Jamesa Matthew Barrie’ego w reżyserii Stanisława Milskiego (14 X 1958). Jako kierownik artystyczny Sceny Objazdowej Teatru Wybrzeże, gdzie zrealizowano 17 premier, wyreżyserował sześć spektakli: Nie jesteśmy aniołami Klary Feher (26 II 1960), Marię Stuart Juliusza Słowackiego (28 X 1960), Czas młodości Leonida Zorina (17 X 1961), Most Jerzego Szaniawskiego (12 VI 1962), Lato w Lohant Jarosława Iwaszkiewicza (17 V 1965) oraz sztukę Margit Gaspar pt. Hamlet nie ma racji (5 X 1965). Ostatnim zrealizowanym przez niego spektaklem były Dwa teatry Jerzego Szaniawskiego w Teatrze Dramatycznym w Gdyni (27 II 1982).

Jako reżyser współpracował także między innymi z teatrami Opola, Jeleniej Góry i Wałbrzycha. Oprócz pracy artystycznej pisał artykuły, recenzje i felietony teatralne. Wydał i opracował na przykład zbiór felietonów Pod znakiem gryfa (1947), a także książki Dziesięciolecie Państwowego Teatru „Wybrzeże” (1957), Tropami wagantów (historia Sceny Objazdowej i Teatru Ziemi Gdańskiej w 28 odcinkach załączanych do programów teatralnych w latach 60. i 70.). Był organizatorem spotkań i wykładów na temat wiedzy o teatrze, autorem Zarysu wiedzy o teatrze (1968).

Mąż Sylwii Janowicz, kierownika literackiego Teatru Wybrzeże w sezonach 1955/1956 i 1956/1957. HD

⇦ WRÓĆ
Osobiste
Przestrzenie nazw

Warianty
Widok
Działania