WITKOWSKA ANNA, graficzka, artystka wizualna
Linia 1: | Linia 1: | ||
{{web}} | {{web}} | ||
− | '''ANNA WITKOWSKA''' (ur. 27 V 1978 Bydgoszcz), grafik, artystka wizualna. W 1998 roku ukończyła z wyróżnieniem Liceum Sztuk Plastycznych w Bydgoszczy. Absolwentka gdańskiej [[AKADEMIA SZTUK PIĘKNYCH W GDAŃSKU | Akademii Sztuk Pięknych]]. W latach 1999–2003 studiowała grafikę, broniąc z wyróżnieniem dyplom u [[GÓRSKI JANUSZ | Janusza Górskiego]] oraz aneks z malarstwa w pracowni [[ŁAJMING WŁODZIMIERZ | Włodzimierza Łajminga]]. Zajmuje się sztuką wizualną, w tym malarstwem, fotografią, sztuką wideo, instalacjami i projektowaniem graficznym. Tworzy indywidualnie lub w duecie artystycznym z [[WITKOWSKI ADAM | Adamem Witkowskim]]; jest związana z trójmiejskim środowiskiem twórczym. <br /><br /> Charakterystyczne dla jej sztuki jest łączenie różnych gatunków. Projekty artystyczne cechuje przewrotność i nierzadko syntetyczny, graficzny charakter, odwołania do popkultury, tekstu pisanego, a także najbliższego otoczenia i relacji społecznych. Aluzje do strachu czy śmierci to częsty motyw jej twórczości (instalacja ''Czarna chmura'', 2005–2008; filmy: ''Treasure'', 2008; ''Taki pejzaż'', 2011). Dużą wagę przywiązuje do symboli, zwyczajów, form komunikacji obecnych we współczesnym świecie. W cyklu ''Piktogramy'' (2004) używa znanych znaków o charakterze informacyjnym i ostrzegawczym, a także bierze na warsztat znane logotypy i hasła reklamowe, by zaproponować widzowi swoistą grę zniekształcającą rzeczywistość, ale i pobudzającą do myślenia. Inne projekty nawiązujące do reklamowej poetyki to ''Murale'' (2002–2005) i ''Lightboxy'' (2004–2005). Prace wideo, zwłaszcza tryptyk ''Przeszłość'', ''Remote viewer'', ''Pierwszy, jedyny, najlepszy'' (2006), realizowany z A. Witkowskim, opowiadają o miejscach zapomnianych i zaniedbanych, ironicznie traktując ich historię i pamięć o nich. <br /><br /> Na dorobek artystyczny Witkowskiej składa się wiele wystaw indywidualnych i zbiorowych oraz pokazy i projekty interdyscyplinarne. W 2005 roku wraz z A. Witkowskim prezentowali wspólną wystawę w słupskiej Baszcie Czarownic ''To wszystko mi się wydaje'', opowiadającą o ich życiu domowym. W tym samym roku artystka gościła na Rauma Biennale Balticum w Finlandii. W 2007 prezentowała swoje projekty na wystawie ''Decoding Poland'' w Hoorn i Haarlemie w Holandii. Wystawiała również m.in. w Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski w Warszawie (2008), Narodowej Galerii Sztuki Zachęta w Warszawie (2010), [[GDAŃSKA GALERIA MIEJSKA | Gdańskiej Galerii Miejskiej]] (2010), Muzeum Bursztynu w Kaliningradzie (2011), Lukas Feichtner Galerie w Wiedniu (2011), [[INSTYTUT SZTUKI WYSPA | Instytucie Sztuki Wyspa]] w Gdańsku (2012), Platán Galéria w Budapeszcie (2013), Muzeum Współczesnym Wrocław (2014) czy Instytucie Polskim w Berlinie (2014). <br /> <br /> Dwukrotna stypendystka Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego (2001, 2002), otrzymała Bremer Kunst Stypendium (2005), była rezydentką Trading Places Programme w Hoorn w Holandii (2007). W 2011 roku wraz z A. Witkowskim została nominowana do nagrody Spojrzenia warszawskiej Zachęty i Deutsche Banku dla najbardziej interesującego młodego twórcy. | + | '''ANNA WITKOWSKA''' (ur. 27 V 1978 Bydgoszcz), grafik, artystka wizualna. W 1998 roku ukończyła z wyróżnieniem Liceum Sztuk Plastycznych w Bydgoszczy. Absolwentka gdańskiej [[AKADEMIA SZTUK PIĘKNYCH W GDAŃSKU | Akademii Sztuk Pięknych]]. W latach 1999–2003 studiowała grafikę, broniąc z wyróżnieniem dyplom u [[GÓRSKI JANUSZ | Janusza Górskiego]] oraz aneks z malarstwa w pracowni [[ŁAJMING WŁODZIMIERZ | Włodzimierza Łajminga]]. Zajmuje się sztuką wizualną, w tym malarstwem, fotografią, sztuką wideo, instalacjami i projektowaniem graficznym. Tworzy indywidualnie lub w duecie artystycznym z [[WITKOWSKI ADAM | Adamem Witkowskim]]; jest związana z trójmiejskim środowiskiem twórczym. <br /><br /> Charakterystyczne dla jej sztuki jest łączenie różnych gatunków. Projekty artystyczne cechuje przewrotność i nierzadko syntetyczny, graficzny charakter, odwołania do popkultury, tekstu pisanego, a także najbliższego otoczenia i relacji społecznych. Aluzje do strachu czy śmierci to częsty motyw jej twórczości (instalacja ''Czarna chmura'', 2005–2008; filmy: ''Treasure'', 2008; ''Taki pejzaż'', 2011). Dużą wagę przywiązuje do symboli, zwyczajów, form komunikacji obecnych we współczesnym świecie. W cyklu ''Piktogramy'' (2004) używa znanych znaków o charakterze informacyjnym i ostrzegawczym, a także bierze na warsztat znane logotypy i hasła reklamowe, by zaproponować widzowi swoistą grę zniekształcającą rzeczywistość, ale i pobudzającą do myślenia. Inne projekty nawiązujące do reklamowej poetyki to ''Murale'' (2002–2005) i ''Lightboxy'' (2004–2005). Prace wideo, zwłaszcza tryptyk ''Przeszłość'', ''Remote viewer'', ''Pierwszy, jedyny, najlepszy'' (2006), realizowany z A. Witkowskim, opowiadają o miejscach zapomnianych i zaniedbanych, ironicznie traktując ich historię i pamięć o nich. <br /><br /> Na dorobek artystyczny Witkowskiej składa się wiele wystaw indywidualnych i zbiorowych oraz pokazy i projekty interdyscyplinarne. W 2005 roku wraz z A. Witkowskim prezentowali wspólną wystawę w słupskiej Baszcie Czarownic ''To wszystko mi się wydaje'', opowiadającą o ich życiu domowym. W tym samym roku artystka gościła na Rauma Biennale Balticum w Finlandii. W 2007 prezentowała swoje projekty na wystawie ''Decoding Poland'' w Hoorn i Haarlemie w Holandii. Wystawiała również m.in. w Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski w Warszawie (2008), Narodowej Galerii Sztuki Zachęta w Warszawie (2010), [[GDAŃSKA GALERIA MIEJSKA | Gdańskiej Galerii Miejskiej]] (2010), Muzeum Bursztynu w Kaliningradzie (2011), Lukas Feichtner Galerie w Wiedniu (2011), [[INSTYTUT SZTUKI WYSPA | Instytucie Sztuki Wyspa]] w Gdańsku (2012), Platán Galéria w Budapeszcie (2013), Muzeum Współczesnym Wrocław (2014) czy Instytucie Polskim w Berlinie (2014). <br /><br /> Dwukrotna stypendystka Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego (2001, 2002), otrzymała Bremer Kunst Stypendium (2005), była rezydentką Trading Places Programme w Hoorn w Holandii (2007), w 2013 otrzymała stypendium Marszałka Województwa Pomorskiego. W 2011 roku wraz z A. Witkowskim została nominowana do nagrody Spojrzenia warszawskiej Zachęty i Deutsche Banku dla najbardziej interesującego młodego twórcy, w 2015 laureatka (z A. Witkowskim) [[NAGRODY MIASTA GDAŃSKA: KULTURALNE I NAUKOWE | Nagrody Miasta Gdańska w Dziedzinie Kultury „Splendor Gedanensis”]] za koncepcję kuratorską 6. edycji festiwalu [[NARRACJE | Narracje]]. {{author: KP}} [[Category: Encyklopedia]] [[Category: Ludzie]] |
Wersja z 09:11, 9 mar 2015
ANNA WITKOWSKA (ur. 27 V 1978 Bydgoszcz), grafik, artystka wizualna. W 1998 roku ukończyła z wyróżnieniem Liceum Sztuk Plastycznych w Bydgoszczy. Absolwentka gdańskiej Akademii Sztuk Pięknych. W latach 1999–2003 studiowała grafikę, broniąc z wyróżnieniem dyplom u Janusza Górskiego oraz aneks z malarstwa w pracowni Włodzimierza Łajminga. Zajmuje się sztuką wizualną, w tym malarstwem, fotografią, sztuką wideo, instalacjami i projektowaniem graficznym. Tworzy indywidualnie lub w duecie artystycznym z Adamem Witkowskim; jest związana z trójmiejskim środowiskiem twórczym.
Charakterystyczne dla jej sztuki jest łączenie różnych gatunków. Projekty artystyczne cechuje przewrotność i nierzadko syntetyczny, graficzny charakter, odwołania do popkultury, tekstu pisanego, a także najbliższego otoczenia i relacji społecznych. Aluzje do strachu czy śmierci to częsty motyw jej twórczości (instalacja Czarna chmura, 2005–2008; filmy: Treasure, 2008; Taki pejzaż, 2011). Dużą wagę przywiązuje do symboli, zwyczajów, form komunikacji obecnych we współczesnym świecie. W cyklu Piktogramy (2004) używa znanych znaków o charakterze informacyjnym i ostrzegawczym, a także bierze na warsztat znane logotypy i hasła reklamowe, by zaproponować widzowi swoistą grę zniekształcającą rzeczywistość, ale i pobudzającą do myślenia. Inne projekty nawiązujące do reklamowej poetyki to Murale (2002–2005) i Lightboxy (2004–2005). Prace wideo, zwłaszcza tryptyk Przeszłość, Remote viewer, Pierwszy, jedyny, najlepszy (2006), realizowany z A. Witkowskim, opowiadają o miejscach zapomnianych i zaniedbanych, ironicznie traktując ich historię i pamięć o nich.
Na dorobek artystyczny Witkowskiej składa się wiele wystaw indywidualnych i zbiorowych oraz pokazy i projekty interdyscyplinarne. W 2005 roku wraz z A. Witkowskim prezentowali wspólną wystawę w słupskiej Baszcie Czarownic To wszystko mi się wydaje, opowiadającą o ich życiu domowym. W tym samym roku artystka gościła na Rauma Biennale Balticum w Finlandii. W 2007 prezentowała swoje projekty na wystawie Decoding Poland w Hoorn i Haarlemie w Holandii. Wystawiała również m.in. w Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski w Warszawie (2008), Narodowej Galerii Sztuki Zachęta w Warszawie (2010), Gdańskiej Galerii Miejskiej (2010), Muzeum Bursztynu w Kaliningradzie (2011), Lukas Feichtner Galerie w Wiedniu (2011), Instytucie Sztuki Wyspa w Gdańsku (2012), Platán Galéria w Budapeszcie (2013), Muzeum Współczesnym Wrocław (2014) czy Instytucie Polskim w Berlinie (2014).
Dwukrotna stypendystka Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego (2001, 2002), otrzymała Bremer Kunst Stypendium (2005), była rezydentką Trading Places Programme w Hoorn w Holandii (2007), w 2013 otrzymała stypendium Marszałka Województwa Pomorskiego. W 2011 roku wraz z A. Witkowskim została nominowana do nagrody Spojrzenia warszawskiej Zachęty i Deutsche Banku dla najbardziej interesującego młodego twórcy, w 2015 laureatka (z A. Witkowskim) Nagrody Miasta Gdańska w Dziedzinie Kultury „Splendor Gedanensis” za koncepcję kuratorską 6. edycji festiwalu Narracje.