RO-RO, pojazdowiec, statek

Z Encyklopedia Gdańska
(Różnice między wersjami)
Skocz do: nawigacji, wyszukiwania
(wstawienie ilustracji (e-mail z 10.12.2018))
Linia 1: Linia 1:
 
{{paper}}
 
{{paper}}
 +
[[File:1_RO-RO.jpg|thumb|MS „Elbląg”, statek typu Ro-Ro, w porcie gdańskim]]
 +
[[File:2__RO-RO).jpg|thumb|MS „Inowrocław”, statek typu Ro-Ro, widoczna furta do załadunku kontenerów]]
 +
 
'''RO-RO''', pojazdowiec, statek do przewozu ładunków wtaczanych. Typ statku produkowany w kilku wariantach w wielu stoczniach na świecie. Od 1976 roku [[STOCZNIA GDAŃSKA | Stocznia Gdańska]] budowała skomplikowane pod względem konstrukcyjnym i technicznym pojazdowce, na których załadunku dokonywano przez rampę w części rufowej statku, umożliwiającą wtaczanie na specjalnych platformach kontenerów i wjazd samochodów ciężarowych. Pierwsza była seria typu B-481 o nośności 17 300 ton, zaprojektowana przez zespół mgr. inż. Zbigniewa Bisagi. Prototypowy statek „Skulptor Konenkov” ukończono w 1976 roku. Dziesiąty i ostatni z tej serii przekazano ZSRR w 1986. W 1987 roku zbudowano dla armatora fińskiego pierwszy pojazdowiec o nośności 8840 ton (typ B-489). Stały się jedną ze specjalności stoczni, jednak pokrewne (jak promy pasażersko-samochodowe) sprawiały duże kłopoty. Nie należał do udanych kontrakt na dostawę promu „Stena Scandinavica”. Prace nad tą jednostką, oznaczoną jako typ B-494, trwały długo i ostatecznie zostały ukończone przy udziale fachowców z zewnątrz 1987. W następnych latach podjęto jeszcze budowę dużych pojazdowców typu B-501/1, z których 4 jednostki przekazano armatorowi fińskiemu w latach 1994–1995. Odmianą pojazdowców są przede wszystkim statki do przewozu wyłącznie samochodów, promy samochodowo-pasażerskie i okręty desantowe (transportowe). {{author: JL}} [[Category: Encyklopedia]] [[Category: Życie miasta]]
 
'''RO-RO''', pojazdowiec, statek do przewozu ładunków wtaczanych. Typ statku produkowany w kilku wariantach w wielu stoczniach na świecie. Od 1976 roku [[STOCZNIA GDAŃSKA | Stocznia Gdańska]] budowała skomplikowane pod względem konstrukcyjnym i technicznym pojazdowce, na których załadunku dokonywano przez rampę w części rufowej statku, umożliwiającą wtaczanie na specjalnych platformach kontenerów i wjazd samochodów ciężarowych. Pierwsza była seria typu B-481 o nośności 17 300 ton, zaprojektowana przez zespół mgr. inż. Zbigniewa Bisagi. Prototypowy statek „Skulptor Konenkov” ukończono w 1976 roku. Dziesiąty i ostatni z tej serii przekazano ZSRR w 1986. W 1987 roku zbudowano dla armatora fińskiego pierwszy pojazdowiec o nośności 8840 ton (typ B-489). Stały się jedną ze specjalności stoczni, jednak pokrewne (jak promy pasażersko-samochodowe) sprawiały duże kłopoty. Nie należał do udanych kontrakt na dostawę promu „Stena Scandinavica”. Prace nad tą jednostką, oznaczoną jako typ B-494, trwały długo i ostatecznie zostały ukończone przy udziale fachowców z zewnątrz 1987. W następnych latach podjęto jeszcze budowę dużych pojazdowców typu B-501/1, z których 4 jednostki przekazano armatorowi fińskiemu w latach 1994–1995. Odmianą pojazdowców są przede wszystkim statki do przewozu wyłącznie samochodów, promy samochodowo-pasażerskie i okręty desantowe (transportowe). {{author: JL}} [[Category: Encyklopedia]] [[Category: Życie miasta]]

Wersja z 14:50, 10 gru 2018

MS „Elbląg”, statek typu Ro-Ro, w porcie gdańskim
MS „Inowrocław”, statek typu Ro-Ro, widoczna furta do załadunku kontenerów

RO-RO, pojazdowiec, statek do przewozu ładunków wtaczanych. Typ statku produkowany w kilku wariantach w wielu stoczniach na świecie. Od 1976 roku Stocznia Gdańska budowała skomplikowane pod względem konstrukcyjnym i technicznym pojazdowce, na których załadunku dokonywano przez rampę w części rufowej statku, umożliwiającą wtaczanie na specjalnych platformach kontenerów i wjazd samochodów ciężarowych. Pierwsza była seria typu B-481 o nośności 17 300 ton, zaprojektowana przez zespół mgr. inż. Zbigniewa Bisagi. Prototypowy statek „Skulptor Konenkov” ukończono w 1976 roku. Dziesiąty i ostatni z tej serii przekazano ZSRR w 1986. W 1987 roku zbudowano dla armatora fińskiego pierwszy pojazdowiec o nośności 8840 ton (typ B-489). Stały się jedną ze specjalności stoczni, jednak pokrewne (jak promy pasażersko-samochodowe) sprawiały duże kłopoty. Nie należał do udanych kontrakt na dostawę promu „Stena Scandinavica”. Prace nad tą jednostką, oznaczoną jako typ B-494, trwały długo i ostatecznie zostały ukończone przy udziale fachowców z zewnątrz 1987. W następnych latach podjęto jeszcze budowę dużych pojazdowców typu B-501/1, z których 4 jednostki przekazano armatorowi fińskiemu w latach 1994–1995. Odmianą pojazdowców są przede wszystkim statki do przewozu wyłącznie samochodów, promy samochodowo-pasażerskie i okręty desantowe (transportowe). JL

⇦ WRÓĆ
Osobiste
Przestrzenie nazw

Warianty
Widok
Działania