MOST NA SZOPY

Z Encyklopedia Gdańska
(Różnice między wersjami)
Skocz do: nawigacji, wyszukiwania
(uzupełnienia BŚ (e-mail z 1.05.2014))
Linia 1: Linia 1:
 
{{paper}}
 
{{paper}}
'''MOST NA SZOPY''' (Mattenbudener Brücke, Most Matników – od wyplataczy mat, inaczej: most Rogoźników), zwodzony, na Nowej Motławie, obecnie nie istnieje. Na przedłużeniu obecnej ul. Żytniej, łączył [[SPICHLERZE | Spichlerze]] z obecną ul. Szopy (Mattenbuden). Wybudowany po powstaniu Nowej Motławy w 1598 roku, chroniony początkowo bramą, od roku 1841 ze stalową balustradą. Do połowy XIX wieku zamykany na noc. Przebudowany w konstrukcji stalowej i ceglanej (nadal zwodzony za pomocą urządzeń ręcznych, następnie zastosowano zwodzenie elektryczne) przez gdańską firmę Steimig i Spółka (Steimig & Co.), otwarty 26 VI 1891. Po roku 1896, do czasu budowy nowego mostu Stągiewnego (4 X 1937), prowadziła przez niego linia tramwajowa ze Stogów i ul. Łąkowej w kierunku Długiego Targu. Zniszczony w 1945; na jego filarach przerzucono istniejącą do końca lat 50. XX wieku drewnianą kładkę. Resztki mostu rozebrano w roku 1962, zachowały się dwa przyczółki na obu brzegach i dwa filary w nurcie. {{author: BŚ}} {{author: MrGl}} [[Category: Encyklopedia]] [[Category: Przestrzeń miasta]]
+
'''MOST NA SZOPY''' (Mattenbudener Brücke, Most Matników – od wyplataczy mat do przykrywania towarów na statkach; inaczej: Most Rogoźników – od wyplataczy rogózek, czyli mat; nazwa od ulicy Mattenbuden, obecnie Szopy), zwodzony, na [[MOTŁAWA | Nowej Motławie]], obecnie nie istnieje. Na przedłużeniu obecnej ul. Żytniej, łączył [[SPICHLERZE | Spichlerze]] z obecną ul. Szopy. Istniał już w 1600 roku, wybudowany po powstaniu Nowej Motławy w 1598; chroniony początkowo bramą (Mattenbudener Tor), od roku 1841 ze stalową balustradą. Do połowy XIX wieku zamykany na noc. Przebudowany w konstrukcji stalowej i ceglanej (nadal zwodzony za pomocą urządzeń ręcznych, następnie zastosowano zwodzenie elektryczne) przez gdańską firmę Steimig i Spółka (Steimig & Co.), otwarty 26 VI 1891. Po roku 1896, do czasu budowy nowego mostu Stągiewnego (4 X 1937), prowadziła przez niego linia tramwajowa ze Stogów i ul. Łąkowej w kierunku Długiego Targu. Zniszczony w 1945; na jego filarach przerzucono istniejącą do końca lat 50. XX wieku drewnianą kładkę. Resztki mostu rozebrano w roku 1962, zachowały się dwa przyczółki na obu brzegach i dwa filary w nurcie. {{author: BŚ}} {{author: MrGl}} [[Category: Encyklopedia]] [[Category: Przestrzeń miasta]]

Wersja z 11:04, 30 paź 2015

MOST NA SZOPY (Mattenbudener Brücke, Most Matników – od wyplataczy mat do przykrywania towarów na statkach; inaczej: Most Rogoźników – od wyplataczy rogózek, czyli mat; nazwa od ulicy Mattenbuden, obecnie Szopy), zwodzony, na Nowej Motławie, obecnie nie istnieje. Na przedłużeniu obecnej ul. Żytniej, łączył Spichlerze z obecną ul. Szopy. Istniał już w 1600 roku, wybudowany po powstaniu Nowej Motławy w 1598; chroniony początkowo bramą (Mattenbudener Tor), od roku 1841 ze stalową balustradą. Do połowy XIX wieku zamykany na noc. Przebudowany w konstrukcji stalowej i ceglanej (nadal zwodzony za pomocą urządzeń ręcznych, następnie zastosowano zwodzenie elektryczne) przez gdańską firmę Steimig i Spółka (Steimig & Co.), otwarty 26 VI 1891. Po roku 1896, do czasu budowy nowego mostu Stągiewnego (4 X 1937), prowadziła przez niego linia tramwajowa ze Stogów i ul. Łąkowej w kierunku Długiego Targu. Zniszczony w 1945; na jego filarach przerzucono istniejącą do końca lat 50. XX wieku drewnianą kładkę. Resztki mostu rozebrano w roku 1962, zachowały się dwa przyczółki na obu brzegach i dwa filary w nurcie. MrGl

⇦ WRÓĆ
Osobiste
Przestrzenie nazw

Warianty
Widok
Działania