MOST MOTŁAWSKI

Z Encyklopedia Gdańska
(Różnice między wersjami)
Skocz do: nawigacji, wyszukiwania
(uzupełnienie BŚ (e-mail z 11.05.2018))
Linia 1: Linia 1:
 
{{paper}}
 
{{paper}}
'''MOST MOTŁAWSKI''', łączący ul. Podwale Przedmiejskie z Wyspą Spichrzów ([[SPICHLERZE | Spichlerze]]), powstał w latach 1957–1958 po usunięciu ruin wcześniejszej zabudowy i przedłużeniu ul. Podwale Przedmiejskie do [[MOTŁAWA | Motławy]]. Most o konstrukcji żelbetowej, początkowo o nośności 30 ton, 20 V 1959 przejął ruch tramwajowy na trasie do ul. Łąkowej ([[TRAMWAJE | tramwaje]]). Od grudnia 1960 roku na trasie kołowej w kierunku Warszawy przez ul. Chmielną i Elbląską, przebudowany po roku 1990, z nośnością zwiększoną do 50 ton.  {{author: MrGl}} [[Category: Encyklopedia]] [[Category: Przestrzeń miasta]]
+
'''MOST MOTŁAWSKI''', łączący ul. Podwale Przedmiejskie z Wyspą Spichrzów ([[SPICHLERZE | Spichlerze]]). Decyzja o jego budowie, po usunięciu ruin wcześniejszej zabudowy i przedłużeniu ul. Podwale Przedmiejskie do [[MOTŁAWA | Motławy]], zapadła wiosną 1955, przy wstępnym projektowaniu tzw. trasy W-Z. Wedle przedstawiciela Gdańskiego Urzędu Morskiego (GUM) prześwit między lustrem wody a spodnią konstrukcją mostu wynosić powinien 450 cm, przedstawiciel inwestora, Prezydium Miejskiej Rady Narodowej w Gdańsku, zgadzał się na 280 cm. Prace przy palowanie terenu rozpoczęto w marcu 1956, po wykonaniu fundamentów i podpór w lutym 1957 GUM zażądał przestrzegania jego ustaleń, grożąc nakazem zatrzymania prac. W konsekwencji przyjęto, że prześwit mieć będzie 350 cm wysokości, co wiązało się z koniecznością podniesienia do listopada 1957 poziomu całej ul. Podwale Przedmiejskie.<br/><br/>
 +
Most o konstrukcji żelbetowej, jednoprzęsłowy z czterema podporami, długości 74 m, szerokości 28,4 m, z torowiskiem tramwajowym w obu kierunkach między jezdniami (po dwa pasy w każdym kierunku) i obustronnym przejściem dla pieszych, początkowo o nośności 30 ton, Z chwilą oddania do użytku 20 V 1959 przejął ruch tramwajowy na trasie do ul. Łąkowej ([[TRAMWAJE | tramwaje]]). Od grudnia 1960 roku na trasie kołowej w kierunku Warszawy przez ul. Chmielną i Elbląską.<br/><br/>
 +
W 1975, w związku z budową Węzła Leningradzkiego (→ Węzeł Drogowy im. Unii Europejskiej) i poszerzeniem al. Leningradzkiej (ul. Podwala Przedmiejskiego) na moście zlikwidowano przejścia dla pieszych, co pozwoliło poszerzyć jezdnie samochodowe w obie strony do trzech pasów. Dla ruchu pieszego wybudowano po obu stronach kładki o szerokości 5 m. Jako pierwszą wybudowano kładkę południową, elementy konstrukcyjne na gotowych filarach położono w nocy z 8 na 9 czerwca, prace zakończono w lipcu, udostępniono w sierpniu. Na kładce północnej elementy konstrukcyjne położono 2-3 sierpnia, następnie podwieszano wodociąg. Całość prac zakończono wraz z oddaniem do użytku węzła drogowego Leningradzka-Okopowa 15 X 1975. Przebudowany po 1990, z nośnością zwiększoną do 50 ton.  {{author: MrG; BŚl}} [[Category: Encyklopedia]] [[Category: Przestrzeń miasta]]

Wersja z 12:05, 11 maj 2018

MOST MOTŁAWSKI, łączący ul. Podwale Przedmiejskie z Wyspą Spichrzów ( Spichlerze). Decyzja o jego budowie, po usunięciu ruin wcześniejszej zabudowy i przedłużeniu ul. Podwale Przedmiejskie do Motławy, zapadła wiosną 1955, przy wstępnym projektowaniu tzw. trasy W-Z. Wedle przedstawiciela Gdańskiego Urzędu Morskiego (GUM) prześwit między lustrem wody a spodnią konstrukcją mostu wynosić powinien 450 cm, przedstawiciel inwestora, Prezydium Miejskiej Rady Narodowej w Gdańsku, zgadzał się na 280 cm. Prace przy palowanie terenu rozpoczęto w marcu 1956, po wykonaniu fundamentów i podpór w lutym 1957 GUM zażądał przestrzegania jego ustaleń, grożąc nakazem zatrzymania prac. W konsekwencji przyjęto, że prześwit mieć będzie 350 cm wysokości, co wiązało się z koniecznością podniesienia do listopada 1957 poziomu całej ul. Podwale Przedmiejskie.

Most o konstrukcji żelbetowej, jednoprzęsłowy z czterema podporami, długości 74 m, szerokości 28,4 m, z torowiskiem tramwajowym w obu kierunkach między jezdniami (po dwa pasy w każdym kierunku) i obustronnym przejściem dla pieszych, początkowo o nośności 30 ton, Z chwilą oddania do użytku 20 V 1959 przejął ruch tramwajowy na trasie do ul. Łąkowej ( tramwaje). Od grudnia 1960 roku na trasie kołowej w kierunku Warszawy przez ul. Chmielną i Elbląską.

W 1975, w związku z budową Węzła Leningradzkiego (→ Węzeł Drogowy im. Unii Europejskiej) i poszerzeniem al. Leningradzkiej (ul. Podwala Przedmiejskiego) na moście zlikwidowano przejścia dla pieszych, co pozwoliło poszerzyć jezdnie samochodowe w obie strony do trzech pasów. Dla ruchu pieszego wybudowano po obu stronach kładki o szerokości 5 m. Jako pierwszą wybudowano kładkę południową, elementy konstrukcyjne na gotowych filarach położono w nocy z 8 na 9 czerwca, prace zakończono w lipcu, udostępniono w sierpniu. Na kładce północnej elementy konstrukcyjne położono 2-3 sierpnia, następnie podwieszano wodociąg. Całość prac zakończono wraz z oddaniem do użytku węzła drogowego Leningradzka-Okopowa 15 X 1975. Przebudowany po 1990, z nośnością zwiększoną do 50 ton. MrG; BŚl

⇦ WRÓĆ
Osobiste
Przestrzenie nazw

Warianty
Widok
Działania