KARFFYCZ ADRIAN, rzeźbiarz
(wstawienie ilustracji (e-mail z 16.01.2019)) |
|||
Linia 1: | Linia 1: | ||
{{paper}} | {{paper}} | ||
+ | [[File:1_Adrian_Karffycz.jpg|thumb|Adrian Karffycz, ''Św. Reinhold'', 1533–1534, Dwór Artusa]] | ||
+ | [[File:2_Adrian_Karffycz.JPG|thumb|Adrian Karffycz, ''Kapitel w ławie św. Reinholda'', 1533–1534, Dwór Artusa]] | ||
+ | [[File:3_Adrian_Karffycz.JPG|thumb|Adrian Karffycz, ''Kapitel w ławie św. Reinholda'', 1533–1534, Dwór Artusa]] | ||
+ | [[File:4_Adrian_Karffycz.JPG|thumb|Adrian Karffycz, ''Kapitel w ławie św. Reinholda'', 1533–1534, Dwór Artusa]] | ||
+ | |||
'''ADRIAN KARFFYCZ''', rzeźbiarz. Notowany w Gdańsku w latach 1533–1540 w związku z pracami w [[DWÓR ARTUSA | Dworze Artusa]]. W 1533–1534 wykonał dla Ławy św. Reinholda płaskorzeźbiony ''Triumf'' (niezachowany), kapitele, ramy do obrazów, personifikacje ciał niebieskich oraz cnót (niezachowane) i figurę patrona Ławy, w 1536–1540 dla Ławy Malborskiej wyrzeźbił również kapitele i ramy do obrazów. Był jednym z pierwszych w Gdańsku twórców, którzy posługiwali się w snycerce formami w pełni renesansowymi. Jego św. Reinhold ukazany jest w klasycznym kontrapoście, ma na sobie antykizującą zbroję z motywami odwołującymi się do walk Herkulesa. Spośród personifikacji znana jest jedynie za pośrednictwem fotografii figura Saturna (zaginęła po roku 1945), wzorowana na drzeworycie Hansa Burgkmaira. Na kapitelach ław brackich artysta wyrzeźbił twarze o zindywidualizowanych rysach i wyrazie, maski liściaste, putta i morskie smoki. Ramy do obrazów odznaczają się fantazyjną ornamentyką z motywami figuralnymi, przypominającą projekty graficzne Hansa Sebalda Behama. Twórczość zdradza najwięcej powinowactw z ówczesną sztuką południowoniemiecką. {{author: AW}} [[Category: Encyklopedia]] [[Category: Ludzie]] | '''ADRIAN KARFFYCZ''', rzeźbiarz. Notowany w Gdańsku w latach 1533–1540 w związku z pracami w [[DWÓR ARTUSA | Dworze Artusa]]. W 1533–1534 wykonał dla Ławy św. Reinholda płaskorzeźbiony ''Triumf'' (niezachowany), kapitele, ramy do obrazów, personifikacje ciał niebieskich oraz cnót (niezachowane) i figurę patrona Ławy, w 1536–1540 dla Ławy Malborskiej wyrzeźbił również kapitele i ramy do obrazów. Był jednym z pierwszych w Gdańsku twórców, którzy posługiwali się w snycerce formami w pełni renesansowymi. Jego św. Reinhold ukazany jest w klasycznym kontrapoście, ma na sobie antykizującą zbroję z motywami odwołującymi się do walk Herkulesa. Spośród personifikacji znana jest jedynie za pośrednictwem fotografii figura Saturna (zaginęła po roku 1945), wzorowana na drzeworycie Hansa Burgkmaira. Na kapitelach ław brackich artysta wyrzeźbił twarze o zindywidualizowanych rysach i wyrazie, maski liściaste, putta i morskie smoki. Ramy do obrazów odznaczają się fantazyjną ornamentyką z motywami figuralnymi, przypominającą projekty graficzne Hansa Sebalda Behama. Twórczość zdradza najwięcej powinowactw z ówczesną sztuką południowoniemiecką. {{author: AW}} [[Category: Encyklopedia]] [[Category: Ludzie]] |
Wersja z 12:22, 16 sty 2019
ADRIAN KARFFYCZ, rzeźbiarz. Notowany w Gdańsku w latach 1533–1540 w związku z pracami w Dworze Artusa. W 1533–1534 wykonał dla Ławy św. Reinholda płaskorzeźbiony Triumf (niezachowany), kapitele, ramy do obrazów, personifikacje ciał niebieskich oraz cnót (niezachowane) i figurę patrona Ławy, w 1536–1540 dla Ławy Malborskiej wyrzeźbił również kapitele i ramy do obrazów. Był jednym z pierwszych w Gdańsku twórców, którzy posługiwali się w snycerce formami w pełni renesansowymi. Jego św. Reinhold ukazany jest w klasycznym kontrapoście, ma na sobie antykizującą zbroję z motywami odwołującymi się do walk Herkulesa. Spośród personifikacji znana jest jedynie za pośrednictwem fotografii figura Saturna (zaginęła po roku 1945), wzorowana na drzeworycie Hansa Burgkmaira. Na kapitelach ław brackich artysta wyrzeźbił twarze o zindywidualizowanych rysach i wyrazie, maski liściaste, putta i morskie smoki. Ramy do obrazów odznaczają się fantazyjną ornamentyką z motywami figuralnymi, przypominającą projekty graficzne Hansa Sebalda Behama. Twórczość zdradza najwięcej powinowactw z ówczesną sztuką południowoniemiecką.