DANZIG, SMS, lekki krążownik (1905)

Z Encyklopedia Gdańska
(Różnice między wersjami)
Skocz do: nawigacji, wyszukiwania
(uzupełnienie BŚ (e-mail z 4.06.2018))
Linia 1: Linia 1:
 
{{paper}}
 
{{paper}}
 +
[[File:Krążownik_DANZIG.jpg|thumb|Krążownik „Danizg” w budowie, 31 III 1906]]
 
[[File:SMS „Danzig”.JPG|thumb|SMS „Danzig”]]
 
[[File:SMS „Danzig”.JPG|thumb|SMS „Danzig”]]
'''SMS''' (Seiner Majestät Schiff) '''„DANZIG”''', lekki krążownik klasy „Bremen”, zbudowany w Stoczni Cesarskiej ([[STOCZNIA KRÓLEWSKA | Stocznia Królewska]]) w serii 8 okrętów (także: „Leipzig”, „München”, „Lübeck”, „Berlin”, „Hamburg”, „Bremen”), wodowany 23 IX 1905, oddany do eksploatacji 1 XII 1907. Wyporność 3783 ton, długość 111,10 m (na linii wodnej 110,6 m), szerokość 13,3 m, zanurzenie 5,68 m, 2 silniki o mocy 12 022 KM, prędkość maksymalna 22,9 węzła, zasięg 4690 mil morskich, uzbrojenie: 10 dział kalibru 105 mm, 2 wyrzutnie torped 45 cm, załoga 297 osób. Początkowo okręt patrolowy, od roku 1910 okręt szkoleniowy artylerii. Podczas I wojny światowej początkowo służył w grupie rekonesansowej na Morzu Północnym, w 1915 działał na Morzu Bałtyckim, w operacjach u wybrzeży Finlandii oraz w innych działaniach, kilkakrotnie uszkodzony z powodu wejść na miny. Od czerwca 1917 okręt-cel do szkolenia załóg okrętów podwodnych. Skreślony ze służby w listopadzie 1919, przejęty w 1920 przez Wielką Brytanię, w 1923 złomowany. {{author:RED}}[[Category: Encyklopedia]] [[Category: Życie miasta]]
+
'''SMS''' (Seiner Majestät Schiff) '''„DANZIG”''', lekki krążownik klasy „Bremen”, zbudowany w Stoczni Cesarskiej ([[STOCZNIA KRÓLEWSKA | Stocznia Królewska]]) w serii 8 okrętów (także: „Leipzig”, „München”, „Lübeck”, „Berlin”, „Hamburg”, „Bremen”), położenie stępki 12 VII 1904, wodowany 23 IX 1905, oddany do eksploatacji 1 XII 1907. Ojcem chrzestnym był nadburmistrz Gdańska → Heinrich Ehlers. Wyporność pełna 3816 ton, długość 111,10 m (na linii wodnej 110,6 m), szerokość 13,3 m, zanurzenie 5,68 m, pancerny pokład 35 mm, 2 silniki parowe o mocy 12 022 KM, prędkość maksymalna 22,9 węzła, zasięg 4690 mil morskich, uzbrojenie: 10 dział kalibru 105 mm, 10 armat kalibru 37 mm, 2 wyrzutnie torped 450 mm, 80 min, załoga 297 osób. Ozdobny wystrój kabiny kapitańskiej wykonał gdański malarz Konrad Wiederhold (1868–1940). <br/><br/>
 +
Początkowo okręt patrolowy, od 1910 okręt szkoleniowy artylerii. Podczas I wojny światowej początkowo w dozorze Zatoki Kilońskiej, od 1 VIII 1914 służył w grupie rekonesansowej na Morzu Północnym; m.in. 28 sierpnia uratował 170 rozbitków z krążownika „Ariadne”, zatopionego w bitwie pod Helgolandem. Po ustawieniu zagrody minowej na wodach Anglii, w drodze powrotnej  15 V 1915 wybuch miny uszkodził mu rufę. Remontowany był do listopada w Bremie, następnie skierowany na Morzu Bałtyckim 25 XI 1915 podczas pierwszego w bałtyckiej służbie rejsu do Libawy na południe od Gotlandii na rosyjskim polu minowym utracił ster. Naprawiany był początkowo w Gdańsku, następnie od stycznia do 12 VII 1916 w Bremie. Włączony do eskadr rozpoznawczych na Morzu Północnym, od 1917 roku działał ponownie na Morzu Bałtyckim, biorąc udział w operacjach desantowych na fińskich wyspach Hiiumaa i Saaremaa. Od czerwca 1917 okręt-cel do szkolenia załóg okrętów podwodnych, noszono się zamiarem przebudowania go na okręt-bazę wodnosamolotów. Wycofany ze służby z powodu złego stanu technicznego 25 III 1918 roku, skreślony ze służby 5 XI 1919, przejęty przez Wielką Brytanię, odholowany z Gdańska 15 IX 1920, w latach 1921-1923 złomowany na Whitby. {{author:RED}}[[Category: Encyklopedia]] [[Category: Życie miasta]]

Wersja z 10:05, 4 cze 2018

Krążownik „Danizg” w budowie, 31 III 1906
SMS „Danzig”

SMS (Seiner Majestät Schiff) „DANZIG”, lekki krążownik klasy „Bremen”, zbudowany w Stoczni Cesarskiej ( Stocznia Królewska) w serii 8 okrętów (także: „Leipzig”, „München”, „Lübeck”, „Berlin”, „Hamburg”, „Bremen”), położenie stępki 12 VII 1904, wodowany 23 IX 1905, oddany do eksploatacji 1 XII 1907. Ojcem chrzestnym był nadburmistrz Gdańska → Heinrich Ehlers. Wyporność pełna 3816 ton, długość 111,10 m (na linii wodnej 110,6 m), szerokość 13,3 m, zanurzenie 5,68 m, pancerny pokład 35 mm, 2 silniki parowe o mocy 12 022 KM, prędkość maksymalna 22,9 węzła, zasięg 4690 mil morskich, uzbrojenie: 10 dział kalibru 105 mm, 10 armat kalibru 37 mm, 2 wyrzutnie torped 450 mm, 80 min, załoga 297 osób. Ozdobny wystrój kabiny kapitańskiej wykonał gdański malarz Konrad Wiederhold (1868–1940).

Początkowo okręt patrolowy, od 1910 okręt szkoleniowy artylerii. Podczas I wojny światowej początkowo w dozorze Zatoki Kilońskiej, od 1 VIII 1914 służył w grupie rekonesansowej na Morzu Północnym; m.in. 28 sierpnia uratował 170 rozbitków z krążownika „Ariadne”, zatopionego w bitwie pod Helgolandem. Po ustawieniu zagrody minowej na wodach Anglii, w drodze powrotnej 15 V 1915 wybuch miny uszkodził mu rufę. Remontowany był do listopada w Bremie, następnie skierowany na Morzu Bałtyckim 25 XI 1915 podczas pierwszego w bałtyckiej służbie rejsu do Libawy na południe od Gotlandii na rosyjskim polu minowym utracił ster. Naprawiany był początkowo w Gdańsku, następnie od stycznia do 12 VII 1916 w Bremie. Włączony do eskadr rozpoznawczych na Morzu Północnym, od 1917 roku działał ponownie na Morzu Bałtyckim, biorąc udział w operacjach desantowych na fińskich wyspach Hiiumaa i Saaremaa. Od czerwca 1917 okręt-cel do szkolenia załóg okrętów podwodnych, noszono się zamiarem przebudowania go na okręt-bazę wodnosamolotów. Wycofany ze służby z powodu złego stanu technicznego 25 III 1918 roku, skreślony ze służby 5 XI 1919, przejęty przez Wielką Brytanię, odholowany z Gdańska 15 IX 1920, w latach 1921-1923 złomowany na Whitby. RED

⇦ WRÓĆ
Osobiste
Przestrzenie nazw

Warianty
Widok
Działania