SCHEERBART PAUL KARL WILHELM, literat, rysownik
(Utworzył nową stronę „{{paper}} Paul Karl Wilhelm ScheerbartSCHEERBART PAUL KARL WILHELM (8 i 1863 Gdańsk – 15 X 1915 Berlin), pseud. Ku...”) |
|||
Linia 1: | Linia 1: | ||
{{paper}} | {{paper}} | ||
− | [[File:Paul_Karl_Wilhelm_Scheerbart.JPG|thumb|Paul Karl Wilhelm Scheerbart]] | + | [[File:Paul_Karl_Wilhelm_Scheerbart.JPG|thumb|Paul Karl Wilhelm Scheerbart]] |
+ | '''PAUL KARL WILHELM SCHEERBART''' (8 I 1863 Gdańsk – 15 X 1915 Berlin), pseud. Kuno Küfer, literat i rysownik. Syn stolarza, uczył się w gd. gimnazjum, od 1885 pogłębiał wiedzę z zakresu filozofii i historii sztuki w Lipsku i Halle. Od 1877 mieszkał w Berlinie, od 1887 zajmował się wyłącznie twórczością artyst. W 1892 był współzałoż. wydawnictwa Verlag Deutscher Phantasten. Większe uznanie przyniosła mu powieść Die große Revolution, ein Mondroman (1902). Publikował powieści gł. o charakterze groteskowo-fantastycznym: Der Aufgang zur Sonne. Hausmärchen (1903), Der Kaiser von Utopia. Ein Volksroman (1904), Műnchhausen und Clarissa. Berliner Roman (1906), Das graue Tuch und zehn Prozent Weiss. Ein Damenroman (1914). Towarzyszyły im zbiory sztuk teatr. i poezji: Revolutionäre Theater-Bibliothek (1904), Kater-Poesie (1909). Należał do prekursorów ekspresjonizmu. Pomysłami zawartymi w Glasarchitektur (1914) wywarł wpływ na ówczesnych architektów. {{author: EK}} [[Category: Encyklopedia]] |
Wersja z 16:59, 3 mar 2013
PAUL KARL WILHELM SCHEERBART (8 I 1863 Gdańsk – 15 X 1915 Berlin), pseud. Kuno Küfer, literat i rysownik. Syn stolarza, uczył się w gd. gimnazjum, od 1885 pogłębiał wiedzę z zakresu filozofii i historii sztuki w Lipsku i Halle. Od 1877 mieszkał w Berlinie, od 1887 zajmował się wyłącznie twórczością artyst. W 1892 był współzałoż. wydawnictwa Verlag Deutscher Phantasten. Większe uznanie przyniosła mu powieść Die große Revolution, ein Mondroman (1902). Publikował powieści gł. o charakterze groteskowo-fantastycznym: Der Aufgang zur Sonne. Hausmärchen (1903), Der Kaiser von Utopia. Ein Volksroman (1904), Műnchhausen und Clarissa. Berliner Roman (1906), Das graue Tuch und zehn Prozent Weiss. Ein Damenroman (1914). Towarzyszyły im zbiory sztuk teatr. i poezji: Revolutionäre Theater-Bibliothek (1904), Kater-Poesie (1909). Należał do prekursorów ekspresjonizmu. Pomysłami zawartymi w Glasarchitektur (1914) wywarł wpływ na ówczesnych architektów.