PRAWO CHEŁMIŃSKIE

Z Encyklopedia Gdańska
(Różnice między wersjami)
Skocz do: nawigacji, wyszukiwania
(Utworzył nową stronę „{{paper}} PRAWO CHEŁMIŃSKIE, odmiana miejskiego prawa magdeburskiego, stosowane przez Krzyżaków od XIII w. w miastach i na obszarach wiejskich, obowiązywało z ...”)
 
Linia 1: Linia 1:
 
{{paper}}
 
{{paper}}
PRAWO CHEŁMIŃSKIE, odmiana miejskiego prawa magdeburskiego, stosowane przez Krzyżaków od XIII w. w miastach i na obszarach wiejskich, obowiązywało z modyfikacjami do czasu reform adm. z pocz. XIX w. W przeciwieństwie do q prawa lubeckiego było mniej korzystne dla miast, nie uznawało ich pełnej autonomii. Jako obowiązujące wprowadzono w q Głównym Mieście 1341–42, w q Starym Mieście w 1377 i q Młodym Mieście w 1380. Regulowało relacje między osadnikami a zak. krzyż. oraz ustanawiało prawo żeglugi i przepraw na Wiśle. Według p.ch. zakonowi krzyż., jako władcy feudalnemu, przysługiwało prawo własności ziemi i jej dziedziczenia, dzięki czemu wpływało m.in. na stosunki wewnętrzne gd. zespołu miejskiego.Własność pryw. wiązała się z płaceniem czynszu na rzecz władcy terytorialnego, a w wypadku braku prawowitego męskiego spadkobiercy była przez władcę przejmowana. Wedle p.ch. zakon uważał się za właściciela obszaru miasta i zapewniał sobie w przywilejach lokacyjnych kontrolę nad samorządem miejskim w zakresie sądownictwa, ustawodawstwa, finansów i gospodarki. Ingerencja Krzyżaków w wewnętrzne sprawy Gd., wpływanie na wybory do q Rady i q Ławy, zakładanie własnych obiektów przem. (q Wielki Młyn na Starym Mieście, cegielnia na Młodym Mieście), ustanawianie przepisów miejskich (q wilkierzy) wyłącznie za zgodą komtura gd., pobieranie ⅔ opłat sądowych, zastrzeżenie prawa sądzenia w sprawach karnych na drogach publicznych, bezpłatne użytkowanie dróg na obszarze miasta i rzece Motławie, udział komtura gd. w posiedzeniach Ławy – to wszystko prowadziło do konfliktów, zakończonych wypowiedzeniem posłuszeństwa zakonowi przez Gd. (i in. miasta) oraz wybuchem q wojny trzynastoletniej. W odróżnieniu od prawa lubeckiego magdebursko-chełmińskie przewidywało organ sądowy w formie q ławy miejskiej. {{author: JZ}} [[Category: Encyklopedia]]
+
'''PRAWO CHEŁMIŃSKIE''', odmiana miejskiego prawa magdeburskiego, stosowane przez Krzyżaków od XIII w. w miastach i na obszarach wiejskich, obowiązywało z modyfikacjami do czasu reform adm. z pocz. XIX w. W przeciwieństwie do q prawa lubeckiego było mniej korzystne dla miast, nie uznawało ich pełnej autonomii. Jako obowiązujące wprowadzono w q Głównym Mieście 1341–42, w q Starym Mieście w 1377 i q Młodym Mieście w 1380. Regulowało relacje między osadnikami a zak. krzyż. oraz ustanawiało prawo żeglugi i przepraw na Wiśle. Według p.ch. zakonowi krzyż., jako władcy feudalnemu, przysługiwało prawo własności ziemi i jej dziedziczenia, dzięki czemu wpływało m.in. na stosunki wewnętrzne gd. zespołu miejskiego.Własność pryw. wiązała się z płaceniem czynszu na rzecz władcy terytorialnego, a w wypadku braku prawowitego męskiego spadkobiercy była przez władcę przejmowana. Wedle p.ch. zakon uważał się za właściciela obszaru miasta i zapewniał sobie w przywilejach lokacyjnych kontrolę nad samorządem miejskim w zakresie sądownictwa, ustawodawstwa, finansów i gospodarki. Ingerencja Krzyżaków w wewnętrzne sprawy Gd., wpływanie na wybory do q Rady i q Ławy, zakładanie własnych obiektów przem. (q Wielki Młyn na Starym Mieście, cegielnia na Młodym Mieście), ustanawianie przepisów miejskich (q wilkierzy) wyłącznie za zgodą komtura gd., pobieranie ⅔ opłat sądowych, zastrzeżenie prawa sądzenia w sprawach karnych na drogach publicznych, bezpłatne użytkowanie dróg na obszarze miasta i rzece Motławie, udział komtura gd. w posiedzeniach Ławy – to wszystko prowadziło do konfliktów, zakończonych wypowiedzeniem posłuszeństwa zakonowi przez Gd. (i in. miasta) oraz wybuchem q wojny trzynastoletniej. W odróżnieniu od prawa lubeckiego magdebursko-chełmińskie przewidywało organ sądowy w formie q ławy miejskiej. {{author: JZ}} [[Category: Encyklopedia]]

Wersja z 17:22, 2 mar 2013

PRAWO CHEŁMIŃSKIE, odmiana miejskiego prawa magdeburskiego, stosowane przez Krzyżaków od XIII w. w miastach i na obszarach wiejskich, obowiązywało z modyfikacjami do czasu reform adm. z pocz. XIX w. W przeciwieństwie do q prawa lubeckiego było mniej korzystne dla miast, nie uznawało ich pełnej autonomii. Jako obowiązujące wprowadzono w q Głównym Mieście 1341–42, w q Starym Mieście w 1377 i q Młodym Mieście w 1380. Regulowało relacje między osadnikami a zak. krzyż. oraz ustanawiało prawo żeglugi i przepraw na Wiśle. Według p.ch. zakonowi krzyż., jako władcy feudalnemu, przysługiwało prawo własności ziemi i jej dziedziczenia, dzięki czemu wpływało m.in. na stosunki wewnętrzne gd. zespołu miejskiego.Własność pryw. wiązała się z płaceniem czynszu na rzecz władcy terytorialnego, a w wypadku braku prawowitego męskiego spadkobiercy była przez władcę przejmowana. Wedle p.ch. zakon uważał się za właściciela obszaru miasta i zapewniał sobie w przywilejach lokacyjnych kontrolę nad samorządem miejskim w zakresie sądownictwa, ustawodawstwa, finansów i gospodarki. Ingerencja Krzyżaków w wewnętrzne sprawy Gd., wpływanie na wybory do q Rady i q Ławy, zakładanie własnych obiektów przem. (q Wielki Młyn na Starym Mieście, cegielnia na Młodym Mieście), ustanawianie przepisów miejskich (q wilkierzy) wyłącznie za zgodą komtura gd., pobieranie ⅔ opłat sądowych, zastrzeżenie prawa sądzenia w sprawach karnych na drogach publicznych, bezpłatne użytkowanie dróg na obszarze miasta i rzece Motławie, udział komtura gd. w posiedzeniach Ławy – to wszystko prowadziło do konfliktów, zakończonych wypowiedzeniem posłuszeństwa zakonowi przez Gd. (i in. miasta) oraz wybuchem q wojny trzynastoletniej. W odróżnieniu od prawa lubeckiego magdebursko-chełmińskie przewidywało organ sądowy w formie q ławy miejskiej. JZ

⇦ WRÓĆ
Osobiste
Przestrzenie nazw

Warianty
Widok
Działania