POLAK ADOLF, profesor Politechniki Gdańskiej, radny

Z Encyklopedia Gdańska
(Różnice między wersjami)
Skocz do: nawigacji, wyszukiwania
(Utworzył nową stronę „{{paper}} Adolf PolakPOLAK ADOLF (15 VI 1890 Lwów – 22 IV 1967 Gdańsk), naukowiec. Przed II w. świat. pracownik (od 1939 prof.) p...”)
 
Linia 1: Linia 1:
 
{{paper}}
 
{{paper}}
[[File:Adolf_Polak.JPG|thumb|Adolf Polak]]POLAK ADOLF (15 VI 1890 Lwów – 22 IV 1967 Gdańsk), naukowiec. Przed II w. świat. pracownik (od 1939 prof.) politech. we Lw. W 1945– 62 prof. q PG. Konstruktor pierwszych budowanych w Polsce wysokoprężnych silników spalinowych. Od 1 VII 1945 kier. Katedry Elementów Maszyn na Wydz. Mechanicznym PG, od 1951 kier. Katedry Budowy Maszyn Parowych, od 1959 Katedry Silników Spalinowych. Wniósł duży wkład w rozwój pol. przemysłu maszyn okrętowych i w kształcenie specjalistów. Przeciwnik zakupu obcych licencji, orędownik rodzimej myśli tech. i niezależności gosp. Produkowane wg jego projektów konstrukcje miały nowatorski charakter, np. projekt parowej maszyny okrętowej gł. ML 8a i turbiny okrętowej na parę wylotową z szybkobieżną przekładnią zębatą. Opracował projekt eksperymentalnego silnika wysokoprężnego o wysokim doładowaniu. Zainicjował utworzenie archiwów konstrukcyjnych. Od 1954 czł. korespondencyjny PAN. Zob. też q „Sołdek”. {{author: MA}} [[Category: Encyklopedia]]
+
[[File:Adolf_Polak.JPG|thumb|Adolf Polak]]
 +
'''ADOLF POLAK''' (15 VI 1890 Lwów – 22 IV 1967 Gdańsk), naukowiec. Przed II w. świat. pracownik (od 1939 prof.) politech. we Lw. W 1945– 62 prof. q PG. Konstruktor pierwszych budowanych w Polsce wysokoprężnych silników spalinowych. Od 1 VII 1945 kier. Katedry Elementów Maszyn na Wydz. Mechanicznym PG, od 1951 kier. Katedry Budowy Maszyn Parowych, od 1959 Katedry Silników Spalinowych. Wniósł duży wkład w rozwój pol. przemysłu maszyn okrętowych i w kształcenie specjalistów. Przeciwnik zakupu obcych licencji, orędownik rodzimej myśli tech. i niezależności gosp. Produkowane wg jego projektów konstrukcje miały nowatorski charakter, np. projekt parowej maszyny okrętowej gł. ML 8a i turbiny okrętowej na parę wylotową z szybkobieżną przekładnią zębatą. Opracował projekt eksperymentalnego silnika wysokoprężnego o wysokim doładowaniu. Zainicjował utworzenie archiwów konstrukcyjnych. Od 1954 czł. korespondencyjny PAN. Zob. też q „Sołdek”. {{author: MA}} [[Category: Encyklopedia]]

Wersja z 23:01, 1 mar 2013

ADOLF POLAK (15 VI 1890 Lwów – 22 IV 1967 Gdańsk), naukowiec. Przed II w. świat. pracownik (od 1939 prof.) politech. we Lw. W 1945– 62 prof. q PG. Konstruktor pierwszych budowanych w Polsce wysokoprężnych silników spalinowych. Od 1 VII 1945 kier. Katedry Elementów Maszyn na Wydz. Mechanicznym PG, od 1951 kier. Katedry Budowy Maszyn Parowych, od 1959 Katedry Silników Spalinowych. Wniósł duży wkład w rozwój pol. przemysłu maszyn okrętowych i w kształcenie specjalistów. Przeciwnik zakupu obcych licencji, orędownik rodzimej myśli tech. i niezależności gosp. Produkowane wg jego projektów konstrukcje miały nowatorski charakter, np. projekt parowej maszyny okrętowej gł. ML 8a i turbiny okrętowej na parę wylotową z szybkobieżną przekładnią zębatą. Opracował projekt eksperymentalnego silnika wysokoprężnego o wysokim doładowaniu. Zainicjował utworzenie archiwów konstrukcyjnych. Od 1954 czł. korespondencyjny PAN. Zob. też q „Sołdek”. MA

⇦ WRÓĆ
Osobiste
Przestrzenie nazw

Warianty
Widok
Działania