RIVULO FRANZISCUS de, kompozytor
Linia 1: | Linia 1: | ||
{{web}} | {{web}} | ||
− | '''FRANZISCUS''' (Franciscus) '''DE RIVULO''' (zm. 1564 Gdańsk), kompozytor. Pochodził prawdopodobnie z Niderlandów. W Gdańsku przebywał w latach 1560–1564, kantor w | + | '''FRANZISCUS''' (Franciscus) '''DE RIVULO''' (zm. 1564 Gdańsk), kompozytor. Pochodził prawdopodobnie z Niderlandów. W Gdańsku przebywał w latach 1560–1564, kantor w [[KOŚCIÓŁ WNIEBOWZIĘCIA NAJŚWIĘTSZEJ MARII PANNY | kościele Wniebowzięcia Najświętszej Marii Panny]] (NMP) i kapelmistrz powstałej wówczas kapeli miejskiej, służącej kościołowi NMP oraz regularnie występującej w [[DWÓR ARTUSA | Dworze Artusa]]. Kształcił na potrzeby kapeli młodych śpiewaków, zajmował się ustawianiem melodii chorałowych na bębnie czternastodzwonnego carillonu, który w 1561 roku zainstalowano w wieży [[RATUSZ GŁÓWNEGO MIASTA | Ratusza Głównego Miasta]]. Zachowana twórczość obejmuje utwory religijne i świeckie. W motetach i mszach pisanych w stylu flamandzkim stosował różne techniki kompozytorskie. Utwór ''Allein Gott in der Höh’ sei Ehr’'' należy do pierwszych znanych w repertuarze gdańskich wielogłosowych opracowań chorału protestanckiego. Wielogłosowe pieśni świeckie, pisane prawdopodobnie z myślą o wykonaniu w Dworze Artusa, zapoczątkowały rozwój lokalnej twórczości w tym gatunku. {{author: DP}} [[Category: Encyklopedia]] |
Wersja z 10:53, 28 maj 2014
FRANZISCUS (Franciscus) DE RIVULO (zm. 1564 Gdańsk), kompozytor. Pochodził prawdopodobnie z Niderlandów. W Gdańsku przebywał w latach 1560–1564, kantor w kościele Wniebowzięcia Najświętszej Marii Panny (NMP) i kapelmistrz powstałej wówczas kapeli miejskiej, służącej kościołowi NMP oraz regularnie występującej w Dworze Artusa. Kształcił na potrzeby kapeli młodych śpiewaków, zajmował się ustawianiem melodii chorałowych na bębnie czternastodzwonnego carillonu, który w 1561 roku zainstalowano w wieży Ratusza Głównego Miasta. Zachowana twórczość obejmuje utwory religijne i świeckie. W motetach i mszach pisanych w stylu flamandzkim stosował różne techniki kompozytorskie. Utwór Allein Gott in der Höh’ sei Ehr’ należy do pierwszych znanych w repertuarze gdańskich wielogłosowych opracowań chorału protestanckiego. Wielogłosowe pieśni świeckie, pisane prawdopodobnie z myślą o wykonaniu w Dworze Artusa, zapoczątkowały rozwój lokalnej twórczości w tym gatunku.