MOST NA SZOPY
(Utworzył nową stronę „{{paper}} MOST NA SZOPY (Mattenbudener Brücke, Most Matników – od wyplataczy mat,inaczej: most Rogoźników),zwodzony,na Nowej Motła- wie, ob. nie istnieje. Na ...”) |
|||
Linia 1: | Linia 1: | ||
{{paper}} | {{paper}} | ||
− | MOST NA SZOPY (Mattenbudener Brücke, Most Matników – od wyplataczy mat,inaczej: most Rogoźników),zwodzony,na Nowej Motła- wie, ob. nie istnieje. Na przedłużeniu ob. ul. Żyt- niej, łączył q Spichlerze z ob. ul. Szopy (Matten- buden). Wybudowany po powstaniu Nowej Motławy w 1598, chroniony pocz. bramą, od 1841 ze stalową balustradą. Do poł. XIX w. zamykany na noc. Przebudowany w konstrukcji stalowej i ceglanej (nadal zwodzony za pomocą urządzeń ręcznych, nast. zastosowano zwodzenie elektryczne) przez gd. firmę Steimig i Spółka (Steimig & Co.), otwarty 26 VI 1891. Po 1896, do czasu budowy nowego mostu Stągiewnego (4 X 1937), prowadziła przez niego linia tramwajowa ze Stogów i ul. Łąkowej w kierunku Długiego Targu. Zniszczony 1945; na jego filarach przerzucono istniejącą do końca lat 50. XX w. drewnianą kładkę. Resztki m. rozebrano 1962, zachowały się 2 przyczółki na obu brzegach i 2 filary w nurcie. {{author: }} | + | MOST NA SZOPY (Mattenbudener Brücke, Most Matników – od wyplataczy mat,inaczej: most Rogoźników),zwodzony,na Nowej Motła- wie, ob. nie istnieje. Na przedłużeniu ob. ul. Żyt- niej, łączył q Spichlerze z ob. ul. Szopy (Matten- buden). Wybudowany po powstaniu Nowej Motławy w 1598, chroniony pocz. bramą, od 1841 ze stalową balustradą. Do poł. XIX w. zamykany na noc. Przebudowany w konstrukcji stalowej i ceglanej (nadal zwodzony za pomocą urządzeń ręcznych, nast. zastosowano zwodzenie elektryczne) przez gd. firmę Steimig i Spółka (Steimig & Co.), otwarty 26 VI 1891. Po 1896, do czasu budowy nowego mostu Stągiewnego (4 X 1937), prowadziła przez niego linia tramwajowa ze Stogów i ul. Łąkowej w kierunku Długiego Targu. Zniszczony 1945; na jego filarach przerzucono istniejącą do końca lat 50. XX w. drewnianą kładkę. Resztki m. rozebrano 1962, zachowały się 2 przyczółki na obu brzegach i 2 filary w nurcie. {{author: BŚ}}{{author: MrGl}} [[Category: Encyklopedia]] |
Wersja z 19:47, 11 gru 2012
MOST NA SZOPY (Mattenbudener Brücke, Most Matników – od wyplataczy mat,inaczej: most Rogoźników),zwodzony,na Nowej Motła- wie, ob. nie istnieje. Na przedłużeniu ob. ul. Żyt- niej, łączył q Spichlerze z ob. ul. Szopy (Matten- buden). Wybudowany po powstaniu Nowej Motławy w 1598, chroniony pocz. bramą, od 1841 ze stalową balustradą. Do poł. XIX w. zamykany na noc. Przebudowany w konstrukcji stalowej i ceglanej (nadal zwodzony za pomocą urządzeń ręcznych, nast. zastosowano zwodzenie elektryczne) przez gd. firmę Steimig i Spółka (Steimig & Co.), otwarty 26 VI 1891. Po 1896, do czasu budowy nowego mostu Stągiewnego (4 X 1937), prowadziła przez niego linia tramwajowa ze Stogów i ul. Łąkowej w kierunku Długiego Targu. Zniszczony 1945; na jego filarach przerzucono istniejącą do końca lat 50. XX w. drewnianą kładkę. Resztki m. rozebrano 1962, zachowały się 2 przyczółki na obu brzegach i 2 filary w nurcie.