STOWARZYSZENIE ŚPIEWACZE
Linia 37: | Linia 37: | ||
| class="authorEgTab" | {{author: MrGl}} | | class="authorEgTab" | {{author: MrGl}} | ||
|} | |} | ||
− | + | {| class="tableGda" | |
+ | |- | ||
+ | |+ Kierownicy muzyczni Stowarzyszenia Śpiewaczego | ||
+ | ! Kadencja | ||
+ | ! Imię i nazwisko | ||
+ | ! Lata życia | ||
+ | |- | ||
+ | | 1818–1836 | ||
+ | | q Theodor Friedrich Kniewel | ||
+ | | 1783–1859 | ||
+ | |- | ||
+ | | 1837 | ||
+ | | Charles Robert Boyd | ||
+ | | 1789–1853 | ||
+ | |- | ||
+ | | 1843–1858 | ||
+ | | q Friedrich Wilhelm Markull | ||
+ | | 1816–1887 | ||
+ | |- | ||
+ | | 1859–1866 | ||
+ | | Friedrich Wilhelm Rehfeldt | ||
+ | | ok. 1825–? | ||
+ | |- | ||
+ | | 1867–1875 | ||
+ | | Heinrich Collin | ||
+ | | 1838–1906 | ||
+ | |- | ||
+ | | 1875–1880 | ||
+ | | Heinrich Landenbach | ||
+ | | ?–1908 | ||
+ | |- | ||
+ | | 1880–1881 | ||
+ | | q Carl David Fuchs | ||
+ | | 1838–1922 | ||
+ | |- | ||
+ | | 1881–1890 | ||
+ | | q Franz Johann Joetze | ||
+ | | 1838–1914 | ||
+ | |- | ||
+ | | 1890–1896 | ||
+ | | Georg Schumann | ||
+ | | 1866–1952 | ||
+ | |- | ||
+ | | 1896–1900 | ||
+ | | Ludwig Heidingsfeld | ||
+ | | 1854–1920 | ||
+ | |- | ||
+ | | 1901–1901 | ||
+ | | Karl Frank | ||
+ | | 1848–1921 | ||
+ | |- | ||
+ | | 1901–1925 | ||
+ | | Fritz Binder | ||
+ | | 1873 – po 1943 | ||
+ | |- | ||
+ | | 1925–1945 | ||
+ | | Reinhold Koenenkamp | ||
+ | | 1883–1962 | ||
+ | |- | ||
+ | | class="authorEgTab" | {{author: MrGl}} | ||
+ | |} | ||
+ | Tabela: Ważniejsze koncerty [[Category: Encyklopedia]] |
Wersja z 00:40, 29 sty 2014
STOWARZYSZENIE ŚPIEWACZE (Singakademie), od 21 IX 1899 Gdańska Akademia Śpiewu (Danziger Singakademie). Stowarzyszenie śpiewacze (Gesangverein zu Danzig), będące amatorskim chórem mieszanym, powstało 18 I 1818 z inicjatywy q Theodora Friedricha Kniewela. Celem było wykonywanie oratoriów religijnych i świeckich oraz utworów chóralnych z udziałem solistów i towarzyszeniem orkiestry. Pierwszy koncert odbył się 4 III 1819 w sali balowej lokalu Russisches Haus przy Holzgasse 24 (ul. Kładki), wykonano oratorium Georga F. Händla Mesjasz. W kolejnych wykonywano m.in. utwory pasyjne w okresie Wielkiego Postu i adwentu. Taki repertuar przeważał do końca istnienia stowarzyszenia w 1945 roku. Główną rolę w organizacji odgrywał kierownik muzyczny, jednocześnie dyrygent zespołu, który ustalał jego repertuar. Często zmieniający się prezesi zajmowali się sprawami administracyjnymi.
Rok | Liczba członków |
---|---|
1818 | 30 |
1840 | 53 |
1850 | 46 |
1870 | 126 |
1880 | 318 |
1890 | 290 |
1900 | 451 |
1910 | 409 |
1917 | 304 |
Kadencja | Imię i nazwisko | Lata życia |
---|---|---|
1818–1836 | q Theodor Friedrich Kniewel | 1783–1859 |
1837 | Charles Robert Boyd | 1789–1853 |
1843–1858 | q Friedrich Wilhelm Markull | 1816–1887 |
1859–1866 | Friedrich Wilhelm Rehfeldt | ok. 1825–? |
1867–1875 | Heinrich Collin | 1838–1906 |
1875–1880 | Heinrich Landenbach | ?–1908 |
1880–1881 | q Carl David Fuchs | 1838–1922 |
1881–1890 | q Franz Johann Joetze | 1838–1914 |
1890–1896 | Georg Schumann | 1866–1952 |
1896–1900 | Ludwig Heidingsfeld | 1854–1920 |
1901–1901 | Karl Frank | 1848–1921 |
1901–1925 | Fritz Binder | 1873 – po 1943 |
1925–1945 | Reinhold Koenenkamp | 1883–1962 |
Tabela: Ważniejsze koncerty