MOST WAPIENNICZY
Z Encyklopedia Gdańska
(Różnice między wersjami)
Linia 1: | Linia 1: | ||
{{paper}} | {{paper}} | ||
− | '''MOST WAPIENNICZY''' (inaczej: Malarzy), przy ujściu | + | '''MOST WAPIENNICZY''' (inaczej: Malarzy), przy ujściu [[KANAŁ RADUNI | Kanału Raduni]] do [[MOTŁAWA | Motławy]], w ciągu obecnej ul. Wapienniczej. Zbudowany w latach 1896–1897, o długości 14,5 m (z murami oporowymi 37,7 m) i szerokości 11 m; jedyny w Gdańsku przypominający formą architektoniczną rzymskie mosty łukowe. Krawędzie łukowego przęsła wykonane z bloków piaskowca, pasowanych poprzez płytki ołowiane. Na zworniku od strony Motławy (pośrodku łuku) umieszczono napis dotyczący roku budowy: 1897. Kutą balustradę osadzono na ozdobnych granitowych belkach gzymsowych. W roku 1945 bez zniszczeń (z wyjątkiem lamp gazowych), gruntowny remont (i pierwszy od zbudowania) w roku 2007. Nośność: 40 ton. {{author: RED}} [[Category: Encyklopedia]] |
Wersja z 15:08, 28 cze 2014
MOST WAPIENNICZY (inaczej: Malarzy), przy ujściu Kanału Raduni do Motławy, w ciągu obecnej ul. Wapienniczej. Zbudowany w latach 1896–1897, o długości 14,5 m (z murami oporowymi 37,7 m) i szerokości 11 m; jedyny w Gdańsku przypominający formą architektoniczną rzymskie mosty łukowe. Krawędzie łukowego przęsła wykonane z bloków piaskowca, pasowanych poprzez płytki ołowiane. Na zworniku od strony Motławy (pośrodku łuku) umieszczono napis dotyczący roku budowy: 1897. Kutą balustradę osadzono na ozdobnych granitowych belkach gzymsowych. W roku 1945 bez zniszczeń (z wyjątkiem lamp gazowych), gruntowny remont (i pierwszy od zbudowania) w roku 2007. Nośność: 40 ton.