MISIEK JAN, artysta malarz, grafik

Z Encyklopedia Gdańska
(Różnice między wersjami)
Skocz do: nawigacji, wyszukiwania
Linia 1: Linia 1:
 
{{web}}
 
{{web}}
[[Category: Hasła w przygotowaniu]]
+
'''JAN MISIEK''' (ur. 13 IV 1949 Słupsk), malarz, grafik. Uczęszczał do Liceum Sztuk Plastycznych w Gdyni-Orłowie, które ukończył w 1968 roku. Studiował w Państwowej Wyższej Szkole Sztuk Plastycznych w Gdańsku ([[AKADEMIA SZTUK PIĘKNYCH W GDAŃSKU | Akademia Sztuk Pięknych]]), uzyskując dyplom w pracowni [[JACKIEWICZ WŁADYSŁAW | prof. Władysława Jackiewicza]] w roku 1975. Mieszka i pracuje w Gdańsku. Od 1956 członek Związku Polskich Artystów Plastyków, jest też członkiem międzynarodowej grupy artystycznej Groupe Chanteloube. W latach 1979–1990 był redaktorem graficznym [[WYDAWNICTWO MORSKIE | Wydawnictwa Morskiego]], a od 1995 do 1999 miesięcznika „Pomerania”. Prócz malarstwa i grafiki uprawia kolaż, rysunek, grafikę prasową i książkową. Uczestnik wystaw w kraju i za granicą. Swoje prace prezentował na ponad 90 wystawach indywidualnych, m.in. w galerii Salon Młodych w Gdyni (1975), Galerii EL w Elblągu (1976), Galerii u Literatów w Gdańsku (1989), Galerie Neuropa w Heidelbergu (1994), Galerie Inter Art w Stuttgarcie (1997), w [[MUZEUM HISTORYCZNE MIASTA GDAŃSKA | Muzeum Historycznym Miasta Gdańska]] (1998), Galerie Metall & Form w Heidelbergu (2000), [[NADBAŁTYCKIE CENTRUM KULTURY | Nadbałtyckim Centrum Kultury]] w Gdańsku (2003), [[MUZEUM NARODOWE | Muzeum Narodowym]] w Gdańsku (2005), Muzeum Miejskim w Druskiennikach (2007), Galerii Pionova w Gdańsku (2010), Galerie Ex-Nihilo w Grenoble (2014), oraz na licznych zbiorowych ekspozycjach. <br /><br /> Jego malarstwo można określić jako abstrakcyjne. W ekspresyjnych kompozycjach inspirowanych sztuką antyku, noszących znaczące tytuły ''Herkulanum'' (1997), ''Las Ardeński'' (1997), ''Atlantyda'' (1998), ''Pompeje II'' (2005), dominują natężony kolor oraz faktura płótna, przez co u widza wzmaga się odczucie napięcia poruszające wyobraźnię. Jednak do najbardziej rozpoznawalnych prac artysty należą refleksyjne kolaże – tworzy w nich historie poprzez grupowanie i porządkowanie artefaktów, którym nadaje nowe życie. Tą techniką posługuje się od końca lat 80. Do najczęściej wykorzystywanych motywów należą stare fotografie, listy, koperty, fragmenty gazet, metalowe obwódki wzmacniające otwory, sznurowadła, drobne detale z metalu, skóry i tkanin. Przedmioty te wyzwala z ich kontekstów i wkłada w nowe, zaaranżowane i harmonijne kompozycje. Tematyka prac krąży wokół czasu i przemijania, a celem staje się oswajanie przeszłości; pojawiają się też treści wyraźne literackie. Przykładem kolaże ''Kartki z nieba – Sierpień ’80'' (2003), ''Katyń'' (2003), ''Księga odbudowy'' (2005), cykl ''Albumy gdańskie'' (od 2006 kontynuowany do dzisiaj) czy cykl ''Cykliści'' (2012). <br /><br /> Jego prace znajdują się m.in. w zbiorach Urzędu Miejskiego w Gdańsku, Muzeum Narodowego w Gdańsku, Muzeum Okręgowego w Toruniu, Muzeum w Lęborku, Muzeum Książki Artystycznej w Łodzi oraz w wielu kolekcjach prywatnych w Polsce i za granicą, m.in. w Niemczech, Francji, Włoszech, Hiszpanii, Szwecji, Stanach Zjednoczonych. {{author: KP}} [[Category: Encyklopedia]] [[Category: Ludzie]]
{{author: KP}}
+

Wersja z 15:04, 20 lis 2014

JAN MISIEK (ur. 13 IV 1949 Słupsk), malarz, grafik. Uczęszczał do Liceum Sztuk Plastycznych w Gdyni-Orłowie, które ukończył w 1968 roku. Studiował w Państwowej Wyższej Szkole Sztuk Plastycznych w Gdańsku ( Akademia Sztuk Pięknych), uzyskując dyplom w pracowni prof. Władysława Jackiewicza w roku 1975. Mieszka i pracuje w Gdańsku. Od 1956 członek Związku Polskich Artystów Plastyków, jest też członkiem międzynarodowej grupy artystycznej Groupe Chanteloube. W latach 1979–1990 był redaktorem graficznym Wydawnictwa Morskiego, a od 1995 do 1999 miesięcznika „Pomerania”. Prócz malarstwa i grafiki uprawia kolaż, rysunek, grafikę prasową i książkową. Uczestnik wystaw w kraju i za granicą. Swoje prace prezentował na ponad 90 wystawach indywidualnych, m.in. w galerii Salon Młodych w Gdyni (1975), Galerii EL w Elblągu (1976), Galerii u Literatów w Gdańsku (1989), Galerie Neuropa w Heidelbergu (1994), Galerie Inter Art w Stuttgarcie (1997), w Muzeum Historycznym Miasta Gdańska (1998), Galerie Metall & Form w Heidelbergu (2000), Nadbałtyckim Centrum Kultury w Gdańsku (2003), Muzeum Narodowym w Gdańsku (2005), Muzeum Miejskim w Druskiennikach (2007), Galerii Pionova w Gdańsku (2010), Galerie Ex-Nihilo w Grenoble (2014), oraz na licznych zbiorowych ekspozycjach.

Jego malarstwo można określić jako abstrakcyjne. W ekspresyjnych kompozycjach inspirowanych sztuką antyku, noszących znaczące tytuły Herkulanum (1997), Las Ardeński (1997), Atlantyda (1998), Pompeje II (2005), dominują natężony kolor oraz faktura płótna, przez co u widza wzmaga się odczucie napięcia poruszające wyobraźnię. Jednak do najbardziej rozpoznawalnych prac artysty należą refleksyjne kolaże – tworzy w nich historie poprzez grupowanie i porządkowanie artefaktów, którym nadaje nowe życie. Tą techniką posługuje się od końca lat 80. Do najczęściej wykorzystywanych motywów należą stare fotografie, listy, koperty, fragmenty gazet, metalowe obwódki wzmacniające otwory, sznurowadła, drobne detale z metalu, skóry i tkanin. Przedmioty te wyzwala z ich kontekstów i wkłada w nowe, zaaranżowane i harmonijne kompozycje. Tematyka prac krąży wokół czasu i przemijania, a celem staje się oswajanie przeszłości; pojawiają się też treści wyraźne literackie. Przykładem kolaże Kartki z nieba – Sierpień ’80 (2003), Katyń (2003), Księga odbudowy (2005), cykl Albumy gdańskie (od 2006 kontynuowany do dzisiaj) czy cykl Cykliści (2012).

Jego prace znajdują się m.in. w zbiorach Urzędu Miejskiego w Gdańsku, Muzeum Narodowego w Gdańsku, Muzeum Okręgowego w Toruniu, Muzeum w Lęborku, Muzeum Książki Artystycznej w Łodzi oraz w wielu kolekcjach prywatnych w Polsce i za granicą, m.in. w Niemczech, Francji, Włoszech, Hiszpanii, Szwecji, Stanach Zjednoczonych. KP

⇦ WRÓĆ
Osobiste
Przestrzenie nazw

Warianty
Widok
Działania