RIVULO FRANZISCUS de, kompozytor

Z Encyklopedia Gdańska
(Różnice między wersjami)
Skocz do: nawigacji, wyszukiwania
Linia 1: Linia 1:
 
{{web}}
 
{{web}}
[[Category: Hasła w przygotowaniu]]
+
'''FRANZISCUS (Franciscus) DE RIVULO''' (zm. 1564 Gdańsk), kompozytor. Pochodził prawdopodobnie z Niderlandów. W Gdańsku przebywał w latach 1560–1564, kantor w q kościele Wniebowzięcia Najświętszej Marii Panny (NMP) i kapelmistrz powstałej wówczas kapeli miejskiej, służącej kościołowi NMP oraz regularnie występującej w q Dworze Artusa. Kształcił na potrzeby kapeli młodych śpiewaków, zajmował się ustawianiem melodii chorałowych na bębnie czternastodzwonnego carillonu, który w 1561 roku zainstalowano w wieży q Ratusza Głównego Miasta. Zachowana twórczość obejmuje utwory religijne i świeckie. W motetach i mszach pisanych w stylu flamandzkim stosował różne techniki kompozytorskie. Utwór ''Allein Gott in der Höh’ sei Ehr’'' należy do pierwszych znanych w repertuarze gdańskich wielogłosowych opracowań chorału protestanckiego. Wielogłosowe pieśni świeckie, pisane prawdopodobnie z myślą o wykonaniu w Dworze Artusa, zapoczątkowały rozwój lokalnej twórczości w tym gatunku. {{author: DP}} [[Category: Encyklopedia]]
{{author: DP}}
+

Wersja z 18:20, 5 mar 2014

FRANZISCUS (Franciscus) DE RIVULO (zm. 1564 Gdańsk), kompozytor. Pochodził prawdopodobnie z Niderlandów. W Gdańsku przebywał w latach 1560–1564, kantor w q kościele Wniebowzięcia Najświętszej Marii Panny (NMP) i kapelmistrz powstałej wówczas kapeli miejskiej, służącej kościołowi NMP oraz regularnie występującej w q Dworze Artusa. Kształcił na potrzeby kapeli młodych śpiewaków, zajmował się ustawianiem melodii chorałowych na bębnie czternastodzwonnego carillonu, który w 1561 roku zainstalowano w wieży q Ratusza Głównego Miasta. Zachowana twórczość obejmuje utwory religijne i świeckie. W motetach i mszach pisanych w stylu flamandzkim stosował różne techniki kompozytorskie. Utwór Allein Gott in der Höh’ sei Ehr’ należy do pierwszych znanych w repertuarze gdańskich wielogłosowych opracowań chorału protestanckiego. Wielogłosowe pieśni świeckie, pisane prawdopodobnie z myślą o wykonaniu w Dworze Artusa, zapoczątkowały rozwój lokalnej twórczości w tym gatunku. DP

⇦ WRÓĆ
Osobiste
Przestrzenie nazw

Warianty
Widok
Działania